سینا سبزیان

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده در تازه‌ترین اظهارات خود در ارتباط با ترک سوریه از سوی ارتش آمریکا، نسبت به ترکیه انعطاف نشان داد و در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه، گفت: آمریکا حق ملت و دولت ترکیه را در حفاظت از مرزهای کشورش در مقابل تروریست‌ها به رسمیت می‌شناسد.

مایک پمپئو در این اظهارات که مورد استقبال ترکیه نیز قرار گرفت، گفته است: ایالات‌متحده هرگز خاورمیانه را ترک نمی‌کند و متحدانش را تنها نمی‌گذارد.

وی با بیان اینکه نگرانی‌ها و مسائل مدنظر ترکیه برای ما قابل‌درک است و آمریکا اقدام ترکیه برای حفاظت از کشور و ملت خود را می‌پذیرید، گفت: اما همه باید بدانند که کردهای سوریه تروریست نیستند.

او همچنین تأکید کرد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه صرفاً یک تغییر تاکتیکی است و آمریکا هرگز در مقابل داعش و نفوذ ایران در منطقه کوتاه نمی‌آید.

پمپئو دوباره بر ایجاد ائتلاف عربی و تشکیل ارتش ناتو عربی تأکید کرد و گفت چنین ارتشی برای مقابله با چالش‌های منطقه ضروری است.

وی همچنین نسبت به ایجاد امنیت کرد‌ها در سوریه اظهار خوش‌بینی کرد و گفت:‌ آمریکا اطمینان دارد که درنهایت با ترکیه برای حفاظت از نیروهای کرد به توافق می‌رسد و پس از عقب‌نشینی آمریکا از سوریه، این متحدان در معرض حمله ترکیه قرار نخواهند گرفت.

پمپئو بابیان اینکه آمریکا از کردهایی که در طول جنگ با داعش در کنار ارتش این کشور مقابل تروریست‌ها ایستادند دفاع می‌کند و به تعهداتش پایبند است گفت: اینکه ترکیه و رجب ‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور مردم این کشور در مورد مرز‌هایشان ابراز نگرانی کنند و در مقابل تروریست‌ها بجنگند بر ما پوشیده نیست اما آن‌ها باید بدانند کردها تروریست نیستند.

مولود چاووش ‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که از اظهارات پمپئو خرسند شده بود در جریان سخنانی که در استان آنتالیا در جنوب ترکیه ایراد کرد گفت: اظهارات آمریکا مبنی بر اینکه ترکیه حق دارد در مورد عناصری که مرزهای کشورش را تهدید می‌کند نگران باشد، درست و بجا است.

پس از اعلام ترامپ مبنی بر خروج نیروهای این کشور از خاک سوریه، ترکیه نیروهای خود را به سمت شهرهای کردنشین سوریه گسیل داد. پیش‌تر ترامپ عنوان کرده بود که متحدان منطقه باید خود در مقابل حملات بایستند و به آمریکا چشم نداشته باشند و همین موضوع احتمال حمله بالقوه ترکیه به کردها را تقویت کرد.

چندی بعد جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر به ترکیه قصد داشت اردوغان را از حمله به کردها باز دارد، اما اردوغان دیدار وی را نپذیرفت.

بعدازاین موضوع بود که چاووش اغلو صحبت‌های جان بولتون مبنی بر خروج مشروط از سوریه و اینکه ترکیه حق ندارد به کردها حمله کند را محکوم کرد و بیان کرد که سخنان مقامات واشنگتن همواره با یکدیگر متناقض است، اما ازآنجاکه ترامپ بالاترین مقام این کشور است و او ترکیه را خطاب قرار داده سخنان او برای ما مورد استناد است.

چاووش‌ اغولو بار دیگر با تأکید بر اینکه کشورش حمله‌ای را برای ریشه کن کردن کردها در سوریه در نظر دارد گفت: ما برای صیانت از کشورمان هر نیروی متجاوزی را از بین می بریم.

در چند هفته گذشته تحرکات ترکیه در مرز سوریه حاکی از آمادگی این کشور برای حمله به مناطق در کنترل کردها است.

اظهارات پمپئو با بیانات اولیه ترامپ در مورد خروج از سوریه کاملاً در تضاد و حاکی از اختلافات درون دولت آمریکا است.