منابع کُرد اعلام کردند که آمریکا با تصمیم خروج نظامیان خود از سوریه قصد ندارد برگه این کشور را از دست بدهد، بلکه در تلاش است که از طریق طرف‌های دیگر مانند داعش به نفوذ سیاسی و نظامی خود در سوریه ادامه دهد.

منابع کُرد اعلام کردند که تصمیم خروج آمریکا از سوریه درواقع به‌منزله تسلیم زودهنگام این کشور در سوریه و از دست دادن این برگه نیست.

این منابع به روزنامه الاخبار لبنان گفتند که شکست راهبرد پیشین آمریکا در خصوص سوریه و عراق، واشنگتن را در برابر دو گزینه قرار داد: خروج از منطقه بدون دستاورد یا تداوم نفوذ سیاسی و نظامی خود از طریق طرف‌های دیگر.

منابع مذکور اعلام کردند که آمریکایی‌ها گزینه دوم را انتخاب کردند و از طریق تقویت سیطره داعش در مرزهای سوریه و عراق دست به احیای این گروه زدند.

به گفته این منابع، آمریکا قصد دارد داعش را در منطقه راهبردی شرق فرات و به‌ویژه در مرزهای سوریه و عراق احیا کند تا تماس بین دو کشور و سایر طرف‌های مقاومت قطع شود؛ مسئله‌ای که یکی از اهداف راهبردی آمریکا از آغاز جنگ علیه سوریه از سال 2011 تاکنون بوده است.

الاخبار در ادامه گزارش داد، آمریکایی‌ها حضور نظامی خود در منطقه مذکور را مبارزه با داعش و حمایت از هم‌پیمانان کُرد خود عنوان می‌کردند، ولی آنچه عملاً رخ داد این بود که آمریکا کُردها را بدون حمایت در برابر داعش رها کرد.

به‌عنوان مثال، در اواسط اکتبر (نهم مهر ماه) گذشته که کُردها عملیات موسوم به طوفان الجزیره را آغاز کردند تا سواحل شرقی فرات از حضور عناصر داعش پاک‌سازی شود، آمریکا به آنان گفته بود که نیروهای ترکیه‌ای به سمت مناطق شمالی تحت تسلط‌ خود حرکت نخواهد کرد و به آنان وعده پوشش هوایی این عملیات را داده بود، ولی عهدشکنی واشنگتن باعث کشته شدن بیش از 300 عنصر کُرد شد و داعش توانست بخش‌هایی از مرزهای سوریه و عراق را به اشغال خود درآورد.

یک منبع خبری به خبرگزاری آلمان گفت که این گروه از نیروهای آمریکایی پس از خروج از سوریه عازم شمال عراق شدند.

وی اعلام کرد که حدود 100 کامیون بزرگ حامل خودروهای زرهی، اسلحه، ابزارهای مهندسی و خودروهای همفر از مناطق ریف شمال شرق دیرالزور به سمت استان الحسکه شمال شرق سوریه حرکت کردند.

این منبع به نقل از شبه‌نظامیان موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه تأکید کرد که این کاروان به سمت گذرگاه سیمالکا و از آنجا به سمت کردستان عراق حرکت کرد.

در همین ارتباط، یحیی رسول سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق در روز چهارشنبه (دوازدهم دی‌ماه) اظهار داشت که منطقه کردستان مقصد نخست نظامیان آمریکایی بعد از خروج از سوریه خواهد بود.

 رسول گفت که نیروهای آمریکایی بعد از خروج از سوریه، ابتدا عازم اربیل مرکز کردستان شده و سپس به کشور خود یا مکان‌های دیگر می‌روند.

این مقام نظامی عراقی افزود که نظامیان آمریکا با حضور در کردستان قانون عراق را نقض نمی‌کنند؛ زیرا آن‌ها هنگام خروج از سوریه، از اربیل به‌عنوان نقطه‌گذار استفاده می‌کنند.

وی اعلام کرد که نیروهای دیگری که از سوریه خارج شده و در یک پایگاه نظامی در استان الانبار مستقر می‌شوند نیز در این منطقه باقی نخواهند ماند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با فرصت دادن چهار ماهه برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه موافقت کرد.

این در حالی است که ترامپ در فرمان اولیه‌اش از فرماندهان ارتش خواسته بود ظرف 30 روز تمام نظامیان این کشور را از سوریه خارج کنند.

تصمیم ترامپ در خروج نظامیان آمریکا از سوریه موجب بهت و شگفتی محافل رسانه‌ای و مقام‌های ارشد این کشور شد و حتی وزیر دفاع آمریکا از سمت خود استعفاء داد.

 از طرفی برخلاف آنچه درباره اختلاف میان آمریکا و ترکیه گفته می‌شود، این منابع از هماهنگی کامل بین دو کشور در خصوص راهبرد جدید واشنگتن خبر دادند.

این منابع برای اثبات ادعای خود تصریح کردند، تهدیدهای پیاپی ترکیه درباره آغاز عملیات نظامی علیه مناطق تحت تسلط کُردها در تل ابیض و رأس العین، باعث شد که نیروهای کُرد بخشی از نیروهای خود را از مناطق درگیری با داعش در شرق فرات خارج و به مرزهای شمالی اعزام کنند تا با حملات ترکیه مقابله کنند. همین مسئله، جبهه مقابل داعش را سست کرد و باعث شد که این گروه چند منطقه ازجمله میدان نفتی عمر را که یکی از میادین نفتی مهم شرق فرات است، به اشغال خود درآورد.

منابع مذکور در پایان تأکید کردند، هم‌زمان با اشغال این مناطق، آمریکا نیز به‌صورت مشکوک همه سربازان خود را از پایگاه نزدیک به شهر هجین در نزدیکی مرزهای سوریه و عراق خارج کرد. شیوخ عشایر سوریه نیز گفتند که جیمز جفری فرستاده آمریکا در سوریه در هنگام سفر به این منطقه در نوامبر گذشته (آبان ماه) از آنان خواسته بود که در روند رساندن مواد غذایی و نظامی به عناصر داعش تسهیل کنند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اواخر آذر ماه سال گذشته بابیان این‌که زمان خروج نظامیان این کشور از سوریه فرا رسیده اعلام کرد که واشنگتن پلیس غرب آسیا نیست و آمریکا از این اقدام خود چیزی جز هزینه کردن عایدش نمی‌شود.