سینا سبزیان

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه از ارسال تجهیزات و نیروهای نظامی این کشور به سمت مرزهای مشترک با سوریه خبر داد. آن‌طور که این خبر حاکی است؛ حجم نیروها و تجهیزات بسیار زیادند.

بر اساس این گزارش، این کاروان شامل نفربرهای زرهی ارتش، نیروهای پلیس و ژاندارمری است که از پادگان‌های مختلف از سرتاسر کشور به سمت شهرستان البیلی در استان کلیس حرکت داده شده‌اند.

آن‌طور که آناتولی عنوان کرده است، این نیروها به منظور تقویت یگان‌های نظامی حاضر در مرز‌های مشترک با کشور سوریه اعزام شده‌اند؛ این اتفاق در حالی روی می‌دهد که در چند روز اخیر نیروهای نظامی ترکیه به همراه خودروهای زرهی به این منطقه وارد شده بودند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که حامی مخالفان رژیم اسد است، ضمن ابراز نگرانی از مقر خود در لندن عنوان کرده است که ترکیه در حالی نیروهای نظامی و تجهیزات را به شمال سوریه ارسال می‌کند که کردهای این کشور در همین منطقه مستقر هستند و پیش‌تر آنکارا آن‌ها را تهدید به حمله نظامی کرده بود.

اعزام نیروهای ترکیه در حالی اتفاق می‌افتد که هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی عنوان کرد که قصد دارد تمام نیروهای خود را در یک برنامه صد روزه از این کشور خارج کند. نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور، در منطقه شمال شرق (محل استقرار کردهای سوری) مستقر بودند. آن‌طور که دیده‌بان حقوق بشر به خبرگزاری فرانسه گزارش داده است؛ تجهیزات نظامی در حرکت شامل 35 دستگاه تاک زرهی و سایر تجهیزات سنگین نظامی می‌شوند که سوار بر نفربرهای زرهی از گذرگاه مرزی جرابلس عبور کرده‌اند. به گفته رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، با بیان اینکه تجهیزات نظامی به منطقه‌ای در نزدیکی الساجور بین منبج و جرابلس ارسال می‌شوند گفت: این منطقه فاصله زیادی با خطوط مقدم نیروهای کرد موسوم به شورای نظامی منبج ندارد و تهدید مستقیمی برای آن‌ها به شمار می‌رود.

یک مسئول در شورای محلی مسلح مخالف حکومت سوریه که از سوی ترکیه حمایت می‌شود نیز، ورود تجهیزات نظامی و نیروهای پلیس و ژاندارمری ترکیه را تأیید کرد.

این مقام که خواسته است نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: ترکیه از نیروهای مورد حمایت خود خواسته است که در حالت آماده باش باشند؛ با این وجود درخواستی برای ارسال نیرو به منطقه‌ای که تجهیزات به آنجا ارسال شده، به میان نیامده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز از آغاز عملیات نظامی جدیدی علیه یگان‌های مدافع خلق سوریه که در همین منطقه مستقر هستند خبر داده است. اردوغان همچنین روز جمعه (30 آذر ماه) نیز در سخنانی عنوان کرد به زودی شر داعش را از منطقه شمال شرق سوریه دور می‌کند.

کردهای سوریه نیز در چند روز گذشته ضمن ابراز نگرانی از شرایط به وجود آمده هشدار داده‌اند که هرگونه حمله نظامی ترکیه به کردها منجر به خروج این نیروها از جبهه‌های جنگ علیه داعش در استان دیرالزور می‌شود و تبعات آن برای همگان خواهد بود.

از سوی دیگر کردها همچنین نگران عملیات ترکیه علیه نیروهای خود پس از اعلام آمریکا برای ترک مناطق شمال شرق سوریه هستند. ترکیه شبه نظامیان کرد را تروریست می‌شمارد و معتقد است این نیروها مسئول عملیات‌ تروریستی در داخل خاک ترکیه هستند.

دونالد ترامپ با تصمیم خود برای خروج نیروها از سوریه شگفتی همگان را بر انگیخت؛ گفته می‌شود  دونالد ترامپ این تصمیم را پس از تماس تلفنی با اردوغان اتخاذ کرده است. ظاهراً اردوغان در این تماس از ترامپ پرسیده است که چرا با وجود شکست داعش منطقه را ترک نمی‌کنید و ترامپ بر همین اساس سریعاً دستور تخلیه نیروهای آمریکایی را ابلاغ کرده است.