ترکیه در تدارک برگزاری نشست کارشناسان و سران ترکیه، روسیه،‌ آلمان و فرانسه درباره سوریه در استانبول است.

اقدام به برگزاری این نشست که پیش از برگزاری نشست سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در تهران محتمل اعلام شده بود، در پی ناکامی ترکیه در ممانعت از حمله به شهر ادلب به عنوان آخرین پایگاه مهم تروریست ها قوت گرفته است.

چند روز پیش از نشست تهران، یوری اوشاکف مشاور سیاست خارجی کاخ کرملین از احتمال دیدار سران کشورهای روسیه،ترکیه، فرانسه و آلمان در خصوص سوریه در استانبول خبر داده و اعلام کرده بود که پیشنهاد ترکیه در این زمینه از سوی رهبران کرملین در حال

 بررسی است.

وی در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به نظر مثبت روسیه با پیشنهاد ترکیه در این زمینه اعلام کرد که پیش از این سران این چهار کشور به توافقی قطعی در این خصوص نرسیده بودند، ولی اکنون درباره برگزاری آن رایزنی می کنند. مشاور امور خارجی رئیس جمهوری روسیه درباره زمان و مکان برگزاری نشست سران گفت: به نظر من هر چهار کشور درباره اجلاس استانبول توافق دارند ولی زمان آن هنوز معلوم نیست و رایزنی ها در این خصوص ادامه دارد.

روز گذشته رسانه های ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور اعلام کردند که نشست استانبول درباره سوریه با حضور نمایندگان ترکیه، روسیه، فرانسه و آلمان در تاریخ 14 سپتامبر (23 شهریور ماه) برگزار می شود و پس از آن نیز نشستی ممکن است با حضور سران این کشورها برگزار شود.

اردوغان از احتمال دیدار با رییس جمهوری روسیه هنگام بازگشت از سفر هفته جاری آلمان خبر داد و افزود: در این دیدار درباره تحولات سوریه رایزنی خواهد کرد.

وی همچنین اعلام کرد: ما برنامه های متنوعی در خصوص تحولات سوریه داریم و در این زمینه مذاکره و دیدارهایی توسط وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و رییس سازمان اطلاعات ترکیه با طرف های روسی انجام می شود و طرفین به طور مستقیم در تماس هستند.

وی اظهار کرد: در حاشیه نشست تهران با پوتین صحبت کردم و قرار شد بعد از مذاکره هیات های دو طرف با هم دیدار کنیم تا تصمیم نهایی را درباره تحولات سوریه بگیریم و انتظار ما این است که در این چارچوب کارها را پیش ببریم.

رسانه های ترکیه اعلام کردند که محور این نشست چهار جانبه وضعیت ادلب، جستجو برای یافتن راه های جلوگیری از ایجاد فاجعه انسانی و کشتار غیرنظامیان، جلوگیری از موج جدید مهاجرت پناهجویان در پی تشدید درگیری ها و حل مساله ادلب از طریق سیاسی تعیین شده است.

ترکیه به ظاهر نگران است که با حمله ارتش سوریه و روسیه علیه مواضع تروریست‌های ساکن ادلب، موج جدید پناهجویان به سمت ترکیه به راه بیفتد که این امر به علت مسلح بودن گروه های تروریستی ساکن آنجا، علاوه بر تبعات اجتماعی، ممکن است تبعات امنیتی نیز برای ترکیه در پی داشته باشد.

ترکیه همچنین نگران است که با آزادسازی ادلب از دست تروریست ها، باید علاوه بر تخلیه 12 پایگاه دیده بانی تشکیل شده در اطراف حلب و ادلب، مجبور خواهد بود از مناطق اشغال شده دیگر در شمال خاک سوریه از جمله عفرین و الباب و اعزاز و جرابلس نیز خارج شود.

رسانه های ترکیه به نقل از تحلیل گران سیاسی نگرانی جدی ترکیه را بازگشت دوباره گروه ها و عناصر کردی مسلح به شمال سوریه عنوان می کنند.

به نظر می رسد که ترکیه در پی ناکامی از نتایج نشست 16 شهریور ماه تهران، درصدد رایزنی با دیگر طرف های درگیر در جنگ داخلی سوریه است تا اهداف خود را با بازیگران جدید دنبال کند.