رئیس قوه قضاییه سال ۹۹ را سال افزایش نظارت‌های کیفی و کمی در قوه قضاییه اعلام کرد و با تاکید بر لزوم سلامت اداری در دستگاه قضا گفت: آمار تخلفات در قوه قضاییه بالا نیست اما همین میزان تخلف هم نباید در سیستم قضایی باشد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه،حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در همایش سراسری قوه قضاییه، با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته از سوی مدیران دستگاه قضایی، قضات و کارکنان اظهار داشت: تلاش وافری صورت گرفت که همواره با شرایط و وضعیت کرونا، کار در دستگاه قضایی با کندی مواجه و حقوق مردم ضایع نشود.

وی تصریح کرد: در دادسراها، زندان‌ها و بخش‌هایی از دستگاه قضایی که متکفل کار مردم بودند، تلاش این بود که کار انجام شود، ولو اینکه خودشان در خطر قرار گیرند.

رئیسی افزود: تا روزهای پایان سال ۹۸، قضات پرونده‌هایی را به منازلشان بردند و تلاش کردند که گزارشات و پرونده‌ها دچار افت نشود و مردم در این رابطه اذیت نشوند که جای تقدیر و سپاس دارد.

رسیدگی به پرونده‌ها افزایش یافته است

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه رسیدگی‌هایی که در سال ۹۸ انجام شده نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته، گفت: گرچه شاهد کاهش ورودی پرونده نسبت به سال‌های گذشته هستیم، اما رسیدگی‌ها افزایش یافته است.

رئیسی آمار پرونده‌های معوق رسیدگی شده در سراسر کشور طی سال گذشته را ۵۶ درصد اعلام کرد و افزود: در برخی استان‌ها این رقم تا ۷۰درصد هم بوده که ناشی از همت و تلاش‌های صورت گرفته است. رئیس قوه قضاییه با اشاره به کاهش پرونده‌های معوقه که آن را حاصل تلاش جهادی همکاران قضا درسراسر کشور دانست، ابراز امیدواری کرد سال ۹۹ به عنوان سالی بدون پرونده‌های معوق اعلام شود.

لزوم حمایت قضایی از محرومان

وی با تاکید بر لزوم حمایت قضایی از محرومان و اقشار ضعیف جامعه تصریح کرد: نباید کسی به خاطر نداشتن تمکن مالی از دادرسی و احقاق حقوق محروم شود.

رئیس قوه قضاییه در همین راستا خواستار ایجاد ساز و کاری شد تا کسانی که فاقد توان مالی برای تامین هزینه‌های دادخواهی هستند، بتوانند از امکانات و خدمات قضایی بهره‌مند شوند.

تلاش دشمنان در جهت مسئله‌سازی برای قوه قضاییه

وی همچنین با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای مسئله‌سازی برای قوه قضاییه بر لزوم تبیین اقدامات و تصمیمات قضایی در جهت تنویر افکار عمومی تاکید کرد.

رئیسی اظهار داشت: دستگاه قضایی بر اساس خوشایند و بدآمد دیگران عمل نمی‌کند و نباید اجازه داد دشمن در صحنه‌سازی و عملیات روانی علیه نظام و سیستم قضایی موفق شود.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اندیشه، انگیزه تحول و عمل انقلابی به عنوان الزامات تحول قضایی خاطر نشان کرد: دستگاه قضایی پویا و توانمند و مقتدر در سایه نگاه تحولی و اقدامات انقلابی و جهادی مدیران تحقق می‌یابد.