سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با خبرنگاران، با بیان اینکه از هفت تپه کسی در زندان نیست؛ اسامی و میزان محکومیت افرادی را که به اتهام مالی محکوم شدند و حکمشان قطعی شده اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای با ذکر اسامی این افراد و میزان محکومیت آنها، گفت: تعدادی از دلالان خرد و کف خیابانی که توسط وزارتخانه‌های ذیربط و بانک مرکزی در نوسانات ارز و ایجاد تلاطم در بازار نقش داشتند و بر اساس دستورات نیروی انتظامی عمل نکردند محکومیت‌های کمی گرفتند اینها افراد جزء هستند که از هر کدام به تناسب درآمدی که از این ناحیه داشتند، مبالغی به عنوان تحصیل مال نامشروع  گرفته شده است.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: این ۱۵ نفر از تهران و از افراد خرده‌فروش غیرمجاز ارز بودند که به صورت جمعی عمل می‌کردند و تشخیص داده شد در تلاطم بازار و فضاسازی‌ها نقش داشتند که همگی به شش ماه حبس محکوم شده‌اند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره برخورد دستگاه قضایی با افزایش قیمت‌ها بعد از پایین آمدن دلار گفت: با کسانی که از این فرجه علیه مردم  سوءاستفاده می‌کنند و قیمت اجناس را  گران کرده و حتی کم‌فروشی می‌کنند، برخورد می‌شود. البته برخورد با گران‌فروشی و کم‌فروشی به عهده تعزیرات زیر نظر دولت است، اما با توجه به شرایط کنونی و فشاری که دشمن می‌آورد مدعی‌العموم وارد شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی درباره حضور در شبکه‌های اجتماعی گفت: هفته پیش کسی از شما پیامک داد که شما در  شبکه‌های خارجی عضوید که اولین بار من می‌دیدم. من کانالی ندارم و عضو جایی نیستم و حتما ساختگی و جعلی است و  فرصت نمی‌کنم به این شبکه‌ها ورود کنم.

محسنی‌اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون، گفت: پرونده دادگاه نرفته و در دادسرا است.

محسنی اژه‌ای در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به پرسش ایسنا درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: مرتب مدعی بودند که پول داریم و بر همین اساس به کشورهای مختلف مسافرت شده و چیزی حاصل نشده است. اخیرا برخی نمایندگان مجلس مدعی بودند که وی  می‌خواهد بدهی‌اش را  پرداخت کند ولی «نفت» موافقت نمی‌کند و بر همین اساس مجددا با همان نماینده در ۱۱ دی ماه جلسه‌ای برقرار شد و یکی از نمایندگان مجلس و وزارت نفت و اطلاعات و وکیل متهم و محکوم  هم بودند که گفتند با خودش می‌خواهیم صحبت کنیم و این امکان هم فراهم شد و  با حضور وکیلش با ایشان صحبت کنند و قرارداد و تعهدی دادند که هیات به فلان کشور اعزام شود  و قرار است هفته بعد و یا ۱۰ روز بعد به آن کشور بروند و باید دید که آیا چیزی وصول می‌شود یاخیر.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: اقداماتی برای طرح دعوا در خارج کشور شده و کامل شده و وکیل گرفته شده و اقدام می‌شود. مشکل این است که  بخشی از اموالش در خارج از کشور و به نام دیگران است و طرف معامله خارجی‌اند و با ادعای معمولی نمی‌شود و باید در محاکم آنها اقامه دعوا کرد.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره عفو زنجانی و خلاصی او از اعدام  نیز،  گفت: این موضوع بحث  بعدی است.  البته در بخشی از رای دیوان ارفاق امده است. نظرم این است که باید وقتی تعیین شود و تاکنون به ۴ کشور هیات رفته و در جلسات قبلی من رفتم، ولی در جلسه آخر من نرفتم گفتم توصیه‌ام این است که وقت تعیین کنید که آخرین فرصت است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی، گفت: برای برخی افراد که حقوق بالایی دریافت کردند، مصوبه و توجیه قانونی وجود داشت که این افراد مجرم نیستند و طبق گزارش‌ها حدود ۲۳ میلیارد را پس دادند و عده‌ای هم بودند که با صحنه‌سازی نشان دادند شرکت‌های زیان‌ده، سودده هستند و حقوق کلان دریافت کردند و پرونده این افراد نیز به دادگاه ارسال شده است و برخی از این افراد هم جرم‌های دیگری دارند. همچنین  بخشنامه دولت را درباره حقوق ها،  سازمان بازرسی بررسی کرده و در این زمینه تخلفی صورت نگرفته است.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده محیط زیستی‌ها گفت: این پرونده به دادگاه ارسال شده ولی هنوز تعیین وقت نشده است و وکلا باید بروند و پرونده را مطالعه کنند، زیرا در این پرونده‌ها متهم یا باید وکیل معرفی کند و یا این‌که دادگاه برای آن‌ها وکیل معاضدتی انتخاب کند. تا روز قبل که از دادگاه پرسیدم ریاست شعبه ۱۵ گفت هنوز تعیین وقت نشده است.

محسنی اژه‌ای افزود: این پرونده ۸ متهم دارد و اتهام آنها افساد فی‌الارض است. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی در رابطه با پرونده شهردار سابق کرج گفت: این پرونده تشکیل شده، اما به دادگاه نرفته و شهردار در بازداشت است.

وی درباره پرونده توتال و اخذ رشوه در این قرارداد نیز گفت: اگر در این پرونده تخلفی رخ داده باشد، باید دادستانی یا سازمان بازرسی کل کشور ورود کنند و تا امروز پرونده‌ای در این رابطه در دادسرا تشکیل نشده است.

وی درپاسخ به سوالی درباره پرونده مهدی هاشمی در قرارداد توتال گفت: در پرونده مهدی هاشمی موضوع قرارداد توتال مطرح نبوده است.

وی  در پاسخ به  سوالی مبنی براینکه  گفته می‌شود تمام کارگران فولاد آزاد شده‌اند، اما هنوز  ۷ نفر از کارگران در بازداشتند؟ گفت: از شرکت فولاد، چند نفر  اول در زندان بودند، اما نمی‌دانم هنوز هم در زندان هستند یا خیر.

وی درباره تعیین و تکلیف حساب‌های بی‌هویت در بانک‌ها گفت: اگر حساب‌هایی مشکوک به پولشویی باشد وزارت صمت باید آن را به دستگاه قضایی اعلام‌ کند. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه مقامات انگلیسی اعلام کردند عباس عدالت متهم به جاسوسی آزاد شده است؟ گفت: از این موضوع خبر ندارم.

وی درباره موضوع وکالت و نحوه جذب وکلا نیز گفت: ما حدود ۱۰ سال قبل یک لایحه وکالت آماده کردیم، اما در دولت ماند و  به نتیجه نرسید.