سخنگوی قوه قضائیه با اعلام این خبر که سید محمود موسوی مجد فرزند سیدکاظم یکی از جاسوسان سازمان سیا و موساد به اعدام محکوم شد، گفت: وی در قبال اخذ دلار آمریکایی در حوزه‌های امنیتی نیروهای سپاه قدس جاسوسی می‌کرد و محل‌های تردد شهید سرلشگر قاسم سلیمانی را در اختیار دشمن قرار داده بود.

غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری دیروز خود در این باره افزود: شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور هم حکم را تایید کرد و به زودی حکمش اجرا می‌شود و به سزای اعمالش می‌رسد.

وی در ادامه نشست خود درباره پرونده‌های مهم دیگر از جمله اعدام ادعای میرسلیم، عیسی شریفی، سقوط هواپیمای اوکراینی، رومینا اشرفی و آزادی زندانیان آمریکایی توضیحاتی ارائه کرد.

دادگاه طبری علنی است؟

وی با اشاره به ویدئوی دو شب گذشته غلامرضا منصوری، یکی از قضات متهم در پرونده اکبر طبری، ادامه داد: در پرونده طبری یکی از قضاتی که اسمش در پرونده طبری بوده پیام داده که به کشور بازمی‌گردد و بنا به شرایطی که وجود داشته نتوانسته بیاید و هر رأیی که قضات صادر کند را می‌پذیرد. این فرد اعلام کرده ظرف امروز و فردا به کشور بازمی‌گردد.

اسماعیلی با بیان اینکه ما از پیامی که یکی از این قضات شب قبل ارسال کرد، استقبال می‌کنیم، افزود: توصیه ما به همه متهمان این است که در دادگاه حضور پیدا کنند و از حق دفاع خود استفاده کنند و با حضور آنها دادگاه رأی قانونی خود را صادر کند.

وی همچنین درباره علنی یا غیرعلنی بودن ادامه جلسات دادگاه اکبر طبری، رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه در دوران آملی لاریجانی، گفت: تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن با دادگاه است. البته از ناحیه دادگاه و هیات قضایی به ما چیزی  منعکس نشده که بخش‌هایی از پرونده دادرسی غیرعلنی داشته باشد اما تشخیص نهایی آن با دادگاه است.

حکم عیسی شریفی به زودی صادر خواهد شد

وی در خصوص پرونده عیسی شریفی نیز گفت: این پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح است و به دادگاه ارسال شده است. تاکنون ۴۰ جلسه دادگاه در این خصوص برگزار شده و به زودی جلسات پایانی دادگاه در طی هفته‌های آتی برگزار می‌شود. در این پرونده به زودی شاهد صدور حکم خواهیم بود. در این پرونده دو متهم بازداشت هستند و فکر کنم حدود ۹ نفر از متهمان هم با قرار تامین آزاد هستند.

سخنگوی دستگاه قضا درباره اینکه اگر در پرونده «عیسی شریفی»، قائم مقام قالیباف در شهرداری مشخص شود که رئیس فعلی مجلس در فسادهای او نقش داشته است، چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: ما با اگر و شاید حرف نمی‌زنیم. فردی که شما از ایشان نام بردید(محدباقر قالیباف)، در زمره متهمان این پرونده نیست.

بازداشت شش تن در ارتباط با هواپیمای اوکراینی

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: بخش قضایی این پرونده به عهده قوه قضاییه و  سازمان قضایی نیروهای مسلح است. به محض وقوع حادثه دستوراتی صادر شد و در سازمان قضایی نیروهای مسلح شعبه ویژه‌ای تعیین شد. از ناحیه سازمان نیروهای مسلح اعلام شد که خانواده جانباختگان می‌توانند به سازمان قضایی مراجعه کرده و شکایت کنند که ۷۰ خانواده تا امروز شکایت خود را اعلام کرده‌اند. وی ادامه داد: برخی از خانواده‌ها با دادستان نیروهای مسلح دیداری داشته‌اند و در این پرونده تاکنون شش نفر از عوامل ذی ربط بازداشت شده‌اند که سه نفر با قرار تامین آزاد شده و سه نفر دیگر در بازداشت هستند.

سخنگوی دستگاه قضا درباره اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر آمادگی کامل ایران برای تبادل زندانی با آمریکا، گفت: در موضوع تبادل زندانیان، متولی، قوه قضاییه است و اصلا امکان‌پذیر نیست که بدون هماهنگی با قوه قضاییه درباره زندانیان مذاکره شود چه برسد به تبادل آنها

ادعای میرسلیم در دست رسیدگی است

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای میرسلیم از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مدعی شده  که یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس سابق به میزان ۶۵ میلیارد تومان رشوه دریافت کرده‌اند، گفت: دستور رسیدگی به این ادعا صادر شده و سازمان بازرسی کل کشور در حال بررسی است. البته این موضوع جدید است اما در پایان رسیدگی نتایج به سمع و نظر عزیزان می‌رسد و افراد اگر از جرمی مطلع می‌شوند بهتر است به جای رسانه‌ای کردن به قوه قضاییه مراجعه کنند اما خود قوه قضاییه در این جرایم ورود کرده و آن را بررسی خواهد کرد.

آقایان جایگاه خودشان را بدانند

سخنگوی دستگاه قضا در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر آمادگی کامل ایران برای تبادل زندانی با آمریکا، گفت: در موضوع تبادل زندانی و زندانیان متولی، قوه قضاییه است و اصلا امکان‌پذیر نیست که بدون هماهنگی با قوه قضاییه درباره زندانیان مذاکره شود چه برسد به تبادل آنها. اعلام می‌کنم که آقایان در بخش‌های مختلف جایگاه خودشان و جایگاه قوه قضاییه را بدانند و از ناحیه این ارگان بدون هماهنگی با آن وعده آزادی همه زندانیان را ندهند؛ چراکه تصمیم‌گیری با قوه قضاییه است.

وی افزود: البته قوه قضاییه مسئله ملی امنیت کشور و نظرات کارشناسی دبیرخانه شورای عالی امنیت و بخش‌های کارشناسی دولت را مورد بررسی قرار داده و خواهد داد.

برای رومینا، دایه مهربان‌تر از مادر نشوید

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  با  توجه به قتل رومینا اشرفی در روزهای اخیر انتقاداتی نسبت به بحث مجازات پدر، مطرح شده؛ آیا قانون مجازات در این زمینه  نیاز به اصلاح دارد، گفت: قتل رومینا اشرفی و هر نوع قتل نفس دیگر از منظر قوانین جزایی در زمره جنایات و مستوجب مجازات سنگین است که نوع قتل فرق ندارد چه خودکشی و چه  برادر کشی و همسرکشی و فرزندکشی و پدرکشی و مادرکشی و هر نوع قتلی باشد را ما جنایت می دانیم و معتقدیم با کسانی که مرتکب جنایات می شوند باید قاطعانه و عبرت آموز برخورد کرد. در این پرونده اینگونه اقدام خواهد شد.

اسماعیلی درباره اینکه اگر در پرونده «عیسی شریفی»، مشخص شود که رئیس فعلی مجلس در فسادهای او نقش داشته، چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: ما با اگر و شاید حرف نمی‌زنیم. فردی که شما از ایشان نام بردید(محدباقر قالیباف)، در زمره متهمان این پرونده نیست

وی افزود: برخی در این جا دایه مهربان تر از مادر نشوند.  کسانی که در داخل کشور یادمان نرفته مخالف قصاص بودند و علیه لایحه قصاص راهپیمایی می‌کردند و مقاله می‌نوشتند دایه مهربان‌تر از مادر نشوند.  قوه قضاییه قاطع و عبرت‌آموز برخورد می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: اگر مجازات تشدید شود طبق آن عمل می‌کنیم کما اینکه قوه در لایحه صیانت و کرامت و حفظ حرمت بانوان در بخش مربوط به جنایت مربوط به قتل عمدی بانوان اگر به هر دلیلی منتهی به قصاص نشود پیشنهاد تشدید مجازات داده و مجازات در لایحه پیش‌بینی شده است و نسبت به مجازات در قانون فعلی ما شدیدتر است.