یک مقام وزارت امور خارجه روسیه مذاکرات برای فروش تسلیحات به ایران را پس از پایان تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران (27 مهر) امکان‌پذیر دانست.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری اردوپوینت، زمیر کابولوف رئیس اداره دوم  وزارت امور خارجه روسیه در امور آسیا در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که مسکو مذاکره درباره انتقال تسلیحات به ایران را در زمانی که بازه زمانی تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل در ماه اکتبر سال جاری به پایان برسد، رد نمی‌کند. کابولوف در پاسخ به این سوال که آیا روسیه می‌تواند پس از پایان تحریم‌ها به ایران تسلیحات انتقال دهد، گفت: بله، چرا که تاریخ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به زودی به پایان می‌رسد و روسیه کاملا به آن پایبند بوده است. این مقام روس همچنین درباره انجام گرفتن مذاکرات در این زمینه گفت: مذاکرات در این باره هنوز آغاز نشده‌اند اما کاملا امکان‌پذیر خواهند بود به دلیل این که مانع بین‌المللی قانونی که تا ماه اکتبر وجود دارد از بین خواهد رفت. کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری اظهار کرد که تهران تاکنون پیشنهادهای متعددی در زمینه خرید تسلیحات دریافت کرده است و پس از منقضی شدن تحریم تسلیحاتی اقدامات مشخصی را برنامه‌ریزی خواهد کرد.

دلیلی برای تمدید تحریم‌های ایران وجود ندارد

همچنین واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ضمن رد ادعای ایالات متحده و مسخره دانستن اینکه «روسیه خواهان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است»، گفت: اکنون واشنگتن دو سال پس از خروج از برجام آیا می‌تواند همه‌ تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند؟ نبنزیا به خبرنگاران گفت: ادعای آمریکا در عضویت برجام مسخره است.

وی هم‌چنین گفت: آمریکا دیگر عضو برجام نیست، آنها حق دخالت و تحریک اذهان عمومی را ندارند و من دلیلی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نمی‌بینم. او ادامه داد که ایالات متحده باید عواقب کارش را در نظر بگیرد و بیاندیشد که آیا این کار (تمدید تحریم‌های تسلیحاتی) ارزشش را دارد یا خیر.

واسیلی نبنزیا همچنین هشدار داد که بازگشت تحریم‌ها علیه ایران قطعاً به منزله‌ پایان برجام یا همان توافقنامه‌ هسته‌ای (JCPOA) خواهد بود. این بدان معناست که دیگر هیچ نظارتی توسط IAEA(آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) در ایران صورت نخواهد گرفت. اگر این اتفاق بیافتد آیا به نفع ایالات متحده خواهد بود؟ مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته اظهار کرد که زبان به کار رفته در برجام «مبهم و غیردقیق» است و آمریکا حق خروج از برجام را به عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد دارا می‌باشد! آمریکا همچنین خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در 18 اکتبر شده است. گفتنی است برای تصویب مجدد قطعنامه و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران 9 رأی موافق بدون وتو شدن از جانب کشورهای روسیه، چین، ایالات متحده، فرانسه یا انگلیس لازم است.