وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به ادعای اخیر ایالت متحده در مورد کشته شدن مسافران افغان اعلام کرد: اتهامات رژیم آمریکا علیه ایران، یک طنز تلخ است.

این وزارتخانه در صفحه توییتری خود نوشت: ایران روابطی قوی با افغانستان داشته و در کمک به رهبران این کشور در تشکیل دولت فراگیر پیشرو است.

در این پیام آمده است: آنچه برای مهاجران در استان هرات اتفاق افتاد، مصیبت بار است، اما اتهامات رژیم آمریکا علیه ایران، یک طنز تلخ است. این رژیم، جنایتکار جنگی در افغانستان و حامی دولتی تروریسم در سرتاسر جهان است.

سفارت آمریکا در کابل روز سه شنبه در صفحه توییتری خود نوشته بود: «ما با دولت افغانستان، جامعه مدنی و مردم در مورد گزارش‌های قتل و بدرفتاری با مهاجرین افغان در امتداد مرز با ایران نگرانی‌های مشترک داریم.»

سفارت آمریکا همچنین از تصمیم کابل برای راه‌اندازی تحقیقات در مورد ایران ابراز حمایت کرد.

اخیرا برخی رسانه‌ها ویدئویی را منتشر کرده‌اند که شخصی مدعی شده افرادی به صورت غیر قانونی وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده و پس از بازداشت توسط نیروی مرزی ایران به رودخانه انداخته شدند.

 سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در صفحه خود نوشته است که با دریافت گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر کشته شدن مسافران افغان در امتداد مرز با کشور ایران، خواستار تحقیقات همه‌جانبه است.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان تصریح کرد: این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک کشورمان را رد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: به جهت اهمیت موضوع و به منظور کسب اطلاع دقیق از چگونگی وقوع این حادثه در خاک افغانستان، مراتب را در همکاری با مقامات این کشور تحت بررسی قرار داده ایم.

علاوه بر این، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در نشست خبری در پاسخ به پرسشی در این خصوص، عنوان کرد: در تماس نزدیک با مقامات افغانستان هستیم، اما برخی درصدد بر هم زدن شرایط در منطقه و روابط ایران و افغانستان هستند. شاهد بودید ایران اقدامات دیپلماتیک بسیار خوبی را شروع کرد برای اینکه وحدت ملی و دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد. به نظر من طرح این موارد به حاشیه بردن این مساعی دیپلماتیک ایران است. وی افزود: توصیه می‌کنیم رسانه‌ها، اتباع افغانستان و هم مسئولان مراقب توطئه‌ها باشند.

به گزارش مهر، ایران و افغانستان بیش از ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که شماری از افغان‌ها در سال‌های گذشته و اکنون بصورت قاچاق برای یافتن کار وارد خاک ایران می‌شوند که گاهی با برخورد سربازان ایرانی مواجه می‌شوند، زیرا قاچاقچیان مواد مخدر نیز از همین مناطق برای انتقال مواد مخدر استفاده می‌کنند و شناسایی آنها بسیار دشوار است.