توافقات مهم ایران و روسیه در اصفهان

به گزارش تسنیم رضا اردکانیان، وزیر نیرو در اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه گفت: ابتدا هفت سند همکاری در چارچوب این اجلاس برنامه‌ریزی شده بود اما با علاقه‌ای که نشان داده شد و سطح وسیع شرکت‌کنندگان از فدراسیون روسیه و ایران، امروز 12 سند همکاری را به ‌امضا می‌رسانیم که از جمله آن تفاهمنامه‌ای برای بهینه‌سازی نیروگاه رامین اهواز و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های مختلف مربوط به انرژی الکتریسیته است. در زمینه مربوط به انرژی نیز اجرای توافقات مربوط به واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر مورد تأکید قرار گرفت و کار به‌ نحو مناسبی در حال پیشرفت است. 

    

جهانگیری:

امنیت عربستان و امارات را هم ایران تامین می‌کند

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه امنیت منطقه را ایران حفظ کرده است، گفت: ایران دو روز خودش را از خلیج فارس کنار کشید حالا می‌گویند ایران بوده که کشتی‌ها را زده. ایران تا الان بود و حفاظت امنیت کرده و کسی جرات نمی‌کرد در خلیج فارس و دریای عمان یا آب‌های بین‌المللی دست به چنین کارهایی بزند. فکر می‌کنند امنیت منطقه توسط عربستان، امارات، بحرین تامین می‌شود در حالی که امنیت خود این کشورها را هم ایران حفظ می‌کند.

    

طالبان در ایران

یک منبع آگاه از حضور گروهی از طالبان در ایران خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از  اسپوتنیک، یک منبع آگاه که نخواست نامش منتشر شود خبر داد که گروهی از طالبان وارد ایران شده است. این منبع آگاه در ادامه گفت: من تنها می‌توانم این موضوع را تایید کنم که این گروه در ایران است و جزئیات بیشتری را نمی‌تواتم ارائه دهم. وی افزود:  این گروه می‌خواهد به  کشورهای همسایه اطمینان دهد که افغانستان پس از توافق با آمریکا تهدیدی برای کشورهای منطقه نیست.

    

دلجویی سیدحسن خمینی از خانواده شیرمحمدعلی

مدیرعامل بنیاد باران از تماس تلفنی سید حسن خمینی با خانواده علیرضا شیرمحمدعلی زندانی سیاسی کشته شده در زندان فشافویه خبر داد. جواد امام در صفحه توئیتری خود نوشت: در پی قتل فجیع مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی در زندان فشافویه به دست زندانیان مجرم حاج سید حسن خمینی یادگار گرامی حضرت امام (ره) در تماسی با خانواده آن مرحوم ضمن ابراز تاسف و همدردی، اعلام داشته ایشان هم برای رسیدگی به دادخواهی صورت گرفته از طریق مسئولین مربوطه پیگیر خواهند شد. علیرضا شیرمحمدعلی زندانی سیاسی ۲۱ ساله‌ای بود که در زندان فشافویه به دست زندانیان عمومی با ضربات چاقو به قتل رسید.

    

پیشگیری از تنش‌های احتمالی انتخابات

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری دیروز خود گفت: ستاد امنیت انتخابات هم تشکیل شده است. امیدوارم کسانی که وارد انتخابات می‌شوند، قاعده آنها این نباشد که اگر من انتخاب نشدم همه چیز غلط است. ما در برخی مناطق در گذشته درگیری‌هایی داشته ایم و حتی کشته هم داشته‌ایم که هرچند این موارد کم بوده اما لازم است توجیهاتی در این مناطق انجام دهیم تا انتخابات در یک فضای آرام برگزار شود. به هر حال به خاطر حساسیت‌های قومی در برخی مناطق احتمال تنش وجود دارد که برای جلوگیری از آن در حال پیش‌بینی‌های لازم هستیم.

    

احضار وزیر به خاطر قتل یک زندانی سیاسی 

وزیر دادگستری برای توضیح درباره کشته شدن علیرضا شیرعلی محمد به مجلس فرخوانده شد. به گزارش خبرآنلاین، به دنبال به قتل رسیدن علیرضا شیرمحمدعلی در بند زندان فشافویه علی مطهری و الیاس حضرتی نمایندگان مردم تهران طرح سوال از وزیر  دادگستری را کلید زدند. در این نامه عدم تفکیک متهمان مورد سوال قرار گرفته است و همچنین اطلاق امنیتی بودن به متهمان سیاسی برای سخت‌گیری به آنها یکی دیگر از محور سوالات است.