نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از عملکرد شورای نگهبان در موضوع بررسی صلاحیت‌ها گفت: خیال نکنید که مجلس یازدهم مجلس مطیعی خواهد بود. از میان همین نمایندگان مجلس یازدهم افراد حر و آزاده‌ای خواهند بود که به رفتارهای شما اعتراض می‌کنند.

به گزارش ایسنا، علی مطهری در نطق میان دستور جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره به عملکرد شورای نگهبان در انتخابات اخیر اظهار کرد: اعتراض نمایندگان بر رفتار شورای نگهبان جنبه شخصی ندارد. این طور نیست چون خود نماینده رد صلاحیت شده اعتراض کند. اکثر آن‌ها نگران آینده انقلاب و نظام جمهوری اسلامی هستند. معتقدند این مسیر موجب اختلاف، و کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود.

به شما چه ربطی دارد که نماینده چه بگوید؟

وی یادآور شد: در ضمن بررسی اصلاح قانون انتخابات شاهد بودید که اصول‌گرا و اصلاح طلب چه کسانی که صلاحیت‌شان رد شده بود و چه افرادی که صلاحیت‌شان رد نشده بود همه تلاش داشتند این موضوع به سرانجام برسد و نگرانی‌هایی در این باره داشتند. شورای نگهبان باید تجدید نظری در رفتار خود داشته باشد، مخصوصا که در این دوره عامل جدیدی به خاطر اظهارنظرها در موضوع رد صلاحیت مطرح بود. اساسا چنین چیزی در قانون اساسی نداریم. شاید قبلا هم بوده ولی این بار علنا آن را اظهار می‌کردند. می‌گویند این را گفتی باید چنین چیزی می‌گفتی. این به شما چه ربطی دارد که نمایندگان چه بگویند؟

مقصر حوادث آبان وزیر کشور بود

نماینده تهران در بخش دیگری از اظهارات خود ادامه داد: موضوع دیگر مسئله استیضاح و مصلحت‌سنجی‌هایی است که گاهی هیأت رئیسه انجام می‌داد و یا همچنین موضوع تأثیرپذیری از خارج مجلس، برای مثال استیضاح وزیر کشور را در آبان و یا آذرماه مطرح کردیم.

وی با بیان اینکه وزیر کشور مقصر اصلی حوادث آبان است که در آن مدت افراد زیادی کشته شدند، تصریح کرد: ما بر سر استیضاح وزیر کشور محکم ایستاده بودیم تا از حد نصاب نیفتد.

مطهری افزود: من از لاریجانی انتقاد می‌کنم هر چند که داماد ما است، ولی لاریجانی اجازه نداد استیضاح وزیر کشور دنبال شود و در نهایت هم به ما گفتند که هم‌اکنون شرایط مناسب نیست و بعد از انتخابات این استیضاح را دنبال کنید؛ حالا هم گفتند این موضوع به دلیل کرونا عقب بیفتد.