رئیس ستاد انتخابات مرکزی شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان گفت: اطلاعات اولیه دریافتی از گستره کمی و کیفی رد صلاحیت کاندیداها بی‌سابقه و بهت‌آور است. امیدوارم در مراحل بعدی رسیدگی با تجدیدنظر جدی شورای نگهبان امکان رقابتی شدن فضای انتخابات و بستن لیست برایمان فراهم شود. به گزارش ایرنا، سیدحسن رسولی در دومین جلسه ستاد انتخابات مرکزی شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان که با حضور دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب برگزار شد، در بررسی و تحلیل نامزدهای رد یا تایید صلاحیت شده اصلاح‌طلب حوزه انتخابیه سراسر کشور از سوی هیات نظارت هر استان، افزود: با اعلام نتایج رسیدگی و بررسی صلاحیت‌ نامزدهای اصلاح‌طلب، به این نتیجه رسیدیم برای انطباق نتایج بررسی و رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب ٢٠٧حوزه انتخابیه کشور با  راهبرد تعیین شده مصوب شعسا، نیازمند تکمیل اطلاعات و تحلیل دقیق آن هستیم. 

لیست اصلح‌طلبان ائتلافی نخواهد بود

وی با تاکید بر اینکه راهبرد ما در انتخابات پیش‌رو با دوره گذشته انتخابات مجلس تفاوت دارد، اظهار داشت: بر اساس راهبرد تعیین شده در انتخابات مجلس، لیست اصلاح‌طلبان به صورت اتئلافی بسته نخواهد شد.

عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز در نطق میان دستور خود، میزان ردصلاحیت‌ها را شوک‌آور توصیف کرد و گفت: «اگر مجلس در رأس امور نباشد بهتر است یک مجلس مشورتی ایجاد شود تا کشور را اداره کنیم و اعضای آن هم انقلابی باشند. یک سوم از نمایندگان این مجلس رد صلاحیت شدند و ۴۰ نفر هم ثبت نام نکردند. برخی می‌گویند ما که دیدیم کاره‌ای نیستیم ثبت نام نکردیم. به شورای نگهبان تبریک می‌گویم؛ گویا فتح الفتوحی رخ داده است. سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید بیش از ۹۰ نفر مشکل مالی داشتند؛ دادگاه صالحی تشکیل شود که این ۹۰ نفر با سخنگوی شورای نگهبان با هم محاکمه شوند.

افزایش سه برابری رد صلاحیت‌شدگان

وی افزود: هنگامی که قانون اساسی را می‌نوشتند در مجلس نشسته بودم بحث بر سر این بود که نظارت را به چه نهادی بدهیم؛ اعضای شورای نگهبان این موضوع را مطالعه کند که چرا نظارت را به آن‌ها دادیم؛ به خاطر اینکه احساس کردیم ۶ فقیه عادل در آن جا حضور دارند. 

طبق اعلام سخنگوی شورای نگهبان ۲۴۷ نفر از نمایندگان فعلی مجلس برای انتخابات مجلس یازدهم داوطلب نمایندگی شده بودند که ۹۰ نفر آنها صلاحیت شان برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس تایید نشده است.

خبرآنلاین با اشاره به این عدد نوشت: «مقایسه این تعداد از نمایندگان ردصلاحیت شده از سوی هیات نظارت انتخابات با ردصلاحیت شدگان مجلس قبلی حکایت از افزایش نزدیک به سه برابری دارد. در انتخابات مجلس دهم، از بین نمایندگان مجلس نهم تنها ۳۷ نفر صلاحیت‌شان برای حضور در انتخابات ۹۴ تایید نشد.»