«شورای نگهبان هیچ گاه به فردی نگفته که شما به دلیل رای و پیشنهادی که داده‌اید یا نطقی که کرده‌اید صلاحیت‌تان تایید نمی‌شود. اگر اینچنین است یک مورد را به ما اعلام کنید. اما ممکن است همین فرد در توییت یا سخنرانی در یک دانشگاه یا محلی ارکان نظام را به باد تهمت و افترا بگیرد که قطعا مورد توجه واقع می‌شود چرا که در آنجا اظهارات مجلس نیست که مصونیت اصل ۸۶ را برخوردار باشد.»

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی تفضیلی با ایرنا درباره انتخابات و احراز صلاحیت کاندیداها، ضمن بیان مطلب فوق، افزود: هر جایی که فارغ از مسائل سیاسی، یک اصولگرا تخلفی کرده است و در همانجا اصلاح‌طلب هم تخلف کرده است، کاملا برابر برخورد شده است. اینطور نبوده که خدای ناکرده یک نفر را نسبت به تخلفی که مرتکب شده به خاطر نگاه سیاسی از او بگذریم. من می‌توانم این را به صورت مطلق در این ۱۸ سالی که در شورای نگهبان حضور دارم، قول بدهم.

وی در پاسخ به این سوال که در نشست‌هایی که با گروه‌های سیاسی دارید، چه بحث‌ها و موضوعاتی مطرح می‌شود، اظهار کرد: ما روش‌هایی را که در حوزه کاری‌مان است را تبیین می‌کنیم. اگر آن‌ها سوال یا ابهاماتی داشته باشند مطرح می‌کنند و ما نیز پیرامون آن توضیح می‌دهیم. تا الان هم ما با همه گروه‌هایی که جلساتی را داشتیم همه را حس کردیم در چارچوب حفظ منافع نظام و جمهوری اسلامی ایران قدم برمی‌دارند و اینکه حداقل قصد آن‌ها این است. حالا ممکن است در جا‌هایی اشتباهاتی هم وجود داشته باشد. ما این تضمین و این قول را هم داده‌ایم که یکایک افرادی که صلاحیت آن‌ها تایید نمی‌شود، خودشان می‌توانند به شورای نگهبان مراجعه کنند و ما این قول را می‌دهیم که همه مدارک و مستندات را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم بدون اینکه به خاطر مسائل سیاسی، صلاحیت آن‌ها با مشکلی مواجه شود.

وی همچنین با انتقاد از عملکرد مجلس در اصلاح قانون انتخابات، بیان کرد: انتخابات مجلس به هر حال یک انتخابات مردمی است و همه مردم می‌توانند بر اساس شرایط قانونی که دارند شرکت کنند و منعی برای آن نیست و شورای نگهبان هم بار‌ها که مجلس می‌خواست شرط محدود کننده‌ای را لحاظ کند، این ایراد را داشته است که حتی‌الامکان ورود افراد و استفاده از این حق را قانون محدود نکند، اما از طرف دیگر کشور‌ها و نظام‌های سیاسی دیگر را می‌بینید که برای داوطلب بودن هر انتخاباتی نظمی به حضور افراد داده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: یک خبرنگار اسپانیایی در اینجا با من مصاحبه‌ای داشت و خود او می‌گفت که خیلی عجیب است شما این تعداد ثبت‌نام کننده در انتخابات دارید. یا یک خبرنگار ژاپنی چند هفته قبل با من مصاحبه می‌کرد از وی پرسیدم که در کشور شما با توجه به اینکه مجلس آن‌ها ۷۰۰ نفر نماینده دارند، چه تعداد شرکت می‌کنند گفت: البته اطلاعات دقیقی ندارم، ولی قطعاً این تعدادی که در کشور شما شرکت می‌کنند نیست؛ در واقع این یک نظم دادن به امور هست.

وی ادامه داد: ما چند سال گذشته پیشنهاد داده بودیم که قانون انتخابات اصلاح شود و مکانیزم‌هایی برای ثبت نام پیش‌بینی شود و افرادی که برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند ویژگی‌ها و شرایطی را داشته باشند و شرایط نسبت به افرادی که شرایط اصلی و شایستگی‌های اصلی را ندارند، بازدارنده باشد. متاسفانه مجلس به نظر من کوتاهی کرد و جا دارد که باز هم گلایه‌مان را از مجلس تکرار کنیم.