رئیس‌جمهورگفت: گزارش دیوان محاسبات درمورد ارز صد در صد غلط و بی‌اطلاعی محض از قوانین کشور بود که برای ما بسیار بد است، دستگاه نظارتی حرفی بزند و از قانون خبر نداشته باشد.   

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی  در جلسه هیئت دولت افزود: هرکس از بودجه استفاده می‌کند باید مورد نظارت باشد و دیوان باید بیان کند. دوستان ما بیانشان به نحوی نباشد که مردم را دچار شبهه کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: سازمان نظارتی قبل از اینکه گزارش تهیه کند، مگر با مسئولان دولتی قهر است که با آنها صحبت نمی‌کند. رئیس بانک مرکزی شب گذشته به خوبی پاسخ دادند و این به معنی این نیست که دولت از نظارت بدش می‌آید؛ نظارت باید باشد، در قانون اساسی ما آمده و ما در دولت مجری قانون اساسی هستیم؛ منتها می‌گویم ما نصف و نیمه کار نکنیم.

باید همزمان با بیماری و بیکاری  مبارزه کنیم

رئیس‌جمهور گفت: وزارت بهداشت و درمان تلاش خوبی را انجام داده است و کادر پزشکی ما در این مقطع تاریخی از پایان بهمن تا الان بخشی سرافراز در برابر مردم است.

روحانی تصریح کرد: امروز مهم‌ترین مساله و دغدغه مردم ما سلامت و معیشت است و باید کاری کنیم که همزمان با بیماری و بیکاری مبارزه کنیم و اگر بتوانیم این دیدگاه جامع را به خوبی اجرایی و عملیاتی کنیم، ان‌شا‌الله قدم به قدم می‌توانیم شرایط کشور را به سمتی هدایت کنیم که برای مردم ما مطلوب باشد.

وی افزود: البته در مسأله ویروس کرونا که یک معضل برای همه کشورهای جهان است،  همه در دنیا تحت تاثیر موج این بیماری قرار گرفتند و برای اولین بار است که یک بیماری نامش به یک معیار تاریخی برای محاسبات تبدیل شده: کرونا و پساکرونا.

رئیس‌جمهور یادآور شد: دوران کرونا باید چگونه با آن مقابله کنیم و بعد از آن باید چگونه کشور را سامان دهیم. در این امر موفقیت ما در صورتی است که مردم و همه ارکان کشور کنار یکدیگر باشند دولت وظیفه دارد برای شناسایی افراد مبتلا تلاش کند و آنها را از جامعه جدا کند و به بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها هدایت کند تا درمان شوند و بخش‌های دیگر را مور سرایت قرار ندهند.

فعال شدن طرح‌های بزرگ کشاورزی در سال جدید

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، به فعال شدن طرح‌های بزرگ کشاورزی دولت در سال جدید اشاره کرد و ابراز داشت: با لطف الهی در سال ۹۹ طرح‌هایی که می‌خواستیم یعنی طرح ۴۶ هزار هکتاری در سیستان و بلوچستان در حال فعالیت است و طرح ۲۹۵ هزار هکتاری خوزستان و ایلام آماده شده و در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: درمجموع هم در نتیجه‌ تلاش‌ها، فعالیت‌ها و اقداماتی که انجام شده و هم به دلیل بارش رحمت الهی که امسال هم شامل حال ما بوده است، سال خوبی در بخش کشاورزی خواهیم داشت. در مجموع ۵۰ تالاب آبگیری شد و دریاچه ارومیه به وضعیت ۱۰ سال قبل بازگشته است و این کار عظیم و بزرگ بود که  توسط دولت انجام شد و در سال جاری هم طرح‌های بزرگی در زمینه‌ آب و خاک توسط دولت در تابستان و پاییز به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:  معلوم است که امسال همه بخش‌های اقتصاد و اجتماعی تحت تاثیر است که باید در برابر آسیب‌ها برنامه‌ریزی کنیم و طبق برنامه‌ای که پیش‌بینی کرده‌ایم، مردم مطمئن باشند نیازهای اساسی آنها تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه تامین نیازها در دو بخش کسب و کار و  بهداشت و درمان تامین خواهند شد و به همین منظور صندوق بیکاری را تامین کنیم، خاطرنشان کرد: برای این موضوع ۲۵ هزار میلیارد اعتبار در نظر داریم، همچنین  برای ارائه تسهیلات به مردم ۷۵ هزار میلیارد در نظر گرفته شده است که ۲۵ هزار میلیارد تومان آن بدون بهره در اختیار آنها گذاشته می‌شود و ۵۰ هزار میلیارد تومان آن را نیز بانک‌ها با سود ۱۲ درصد در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند.

واگذاری شستا کاری بزرگ بود

وی با بزرگ خواندن واگذاری شستا، گفت: شستا که آن همه پشت آن حرف و حدیث بود را به پشت شیشه آوردند و توانستند آن را شفاف کنند؛ چراکه اگر شفاف نباشد بورس آن را قبول نمی‌کند.

رئیس دولت دوازدهم با یادآوری زمانی که بودجه سال ۹۸ به مجلس ارائه شده است، خاطرنشان کرد: در آن زمان گفتم که شستا در بورس ارائه خواهد شد و هر ماه در ۹۸ این موضوع را پیگیری کردم، کار بزرگی انجام گرفته است و این هولدینگ بزرگ به بورس عرضه شده است؛ امروز ۱۰ درصد سهام این شرکت بزرگ عرضه می‌شود و ۲ میلیون نفری که در بورس حضور دارند، می‌توانند ۸ میلیارد سهم ارائه شده آن را خریداری کنند.

روحانی با بیان اینکه معاندان می‌گفتند که اقتصاد ایران خراب است اما تعجب است که بورس آن خوب است، افزود: آنها مجبور به اعتراف شدند؛ عرضه بنگاه‌ها برای مبارزه با فساد است جای اصلی شفافیت در بورس است و باید فضا را رقابتی کنیم و مردم به صحنه بیایند.

وی اضافه کرد: من از مابقی دستگاه‌های دولتی مثل ایمیدرو، نفت و دفاع هم می‌خواهم که این مدل را پیاده و کل سهام را یکجا عرضه کند؛ به تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکت شستا که این کار عظیم را انجام داده‌اند و موفق بزرگی برای همه ما است، تبریک می‌گویم.