یک خبرگزاری اوکراینی فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یک پرواز داخلی هواپیمایی آسمان که همزمان با پرواز اوکراینی در حال انجام بوده را منتشر کرد.

به گزارش مهر، در این فایل صوتی، خلبان پرواز هواپیمایی آسمان به زبان فارسی به برج مراقبت می‌گوید که شاهد نور شلیک موشک و همچنین انفجار پس از آن است، ولی برج مراقبت از وجود چنین موضوعی اظهار بی‌اطلاعی و سپس ۹ بار تلاش می‌کند تا با خلبان هواپیمای اوکراینی ارتباط بگیرد، ولی پاسخی دریافت نمی‌کند.

دیگر هیچ سندی به اوکراینی‌ها نمی‌دهیم

در همین ارتباط، حسن رضایی‌فر، مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با «مهر»، با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار چنین فایلی مطلع و متعجب شده، گفت: این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است.

وی افزود: این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آن‌ها ارائه ندهیم.

رضایی فر یادآور شد: در حال حاضر تیم اوکراینی کشور را ترک کرده و فعلاً هیچ گروه کارشناسی از کشور‌های ذی نفع در این پرونده که بر اساس انکس ۱۳ ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) می‌توانند همزمان در حین بررسی‌های کارشناسی کشور محل وقوع سانحه حضور داشته باشند، در ایران حاضر نیستند. مهر نوشت: گفتنی است بر اساس مقررات داخلی و بین‌المللی، مکالمات خلبانان با برج مراقبت جزء اسناد محرمانه هر کشور است و هیچ فرد یا کشور دیگری نمی‌تواند این مکالمات را بدون هماهنگی با کشور مالک این خدمات، منتشر کند.

واکنش رئیس‌جمهور اوکراین

ولادیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با تائید صحت فایل صوتی منتشر شده در رابطه با سانحه هواپیمای اوکراینی بار دیگر خواستار تحویل جعبه‌های سیاه هواپیما به کی‌یف شد. زلنسکی همچنین با تاکید بر لزوم رمزگشایی جعبه‌های سیاه این هواپیما و تحویل آنها به کی‌یف گفت: این مسئله برای ما بسیار حائز اهمیت است. وی مدعی شد : این فایل صوتی نشان می‌دهد که ایران از همان ابتدا و از همان لحظه اول مطلع بوده که هواپیما هدف قرار گرفته است.