«بر اساس آنچه تاکنون دریافت کرده‌ایم و برخلاف آنچه که با مغالطه به جامعه اعلام می‌شود از مجموع بیش از ۱۶ هزار نفر ثبت نام کننده، تاکنون تنها حدود ۵۰۰۰ نفر تایید صلاحیت شده‌اند. حدود هزار و پانصد نفر یا انصراف داده‌اند و یا پس از رد صلاحیت توسط هیات‌های اجرایی، اعتراض قانونی نکرده‌اند. حدود نه هزار و پانصد نفر نیز یا احراز صلاحیت نشده‌اند و یا رد صلاحیت شده‌اند. متاسفانه بیش از ۹۰ درصد کاندیداهای شناخته شده احزاب اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند.»

شورای عالی اصلاح‌طلبان در اعتراض به رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان از سوی شورای نگهبان، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه ضمن بیان مطلب فوق، آمده است: در تفکر امام، مجلس در رأس امور و عصاره فضائل ملت است. متاسفانه به نظر می رسد متاثر از نگاه‌های تنگ نظرانه و تفسیرهای ناصواب از قانون اساسی، امروز مجلس با این جایگاه رفیع فرسنگ‌ها فاصله دارد و به تیغ استصواب، ملت از داشتن نمایندگانی که شجاعت پیگیری مطالبات و حقوق شان را داشته باشند، محروم شده و در شرایطی که طبق قانون اساسی، مجلس تنها نهاد قانون گذاری در کشور است، انواع و اقسام شوراهای موازی شکل گرفته‌اند، به گونه‌ای که حتی در موضوعی چون تغییر نرخ بنزین، در مرجعی غیر از مجلس، اتخاذ تصمیم شده که نتیجه آن خسارت‌های هنگفتی است که به جامعه ایران در آبان ۹۸ تحمیل شد.

ترکیبی بدیع و بی‌سابقه 

این بیانیه با اشاره به فرایند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس، آورده است: متاسفانه در نخستین مرحله، امری بدیع و بی‌سابقه در خصوص ترکیب هیأت‌های اجرایی اتفاق افتاد و به تبع آن با اعمال نفوذ بخش‌هایی از یکی از نهادهای غیر مسئول، این بار هیأت‌های اجرایی نیز در بدعتی دیگر، به گونه‌ای عمل کردند تا بار هیأت‌های نظارت برای رد صلاحیت‌های گسترده سبک شود. گام دیگر این فرآیند، نتایج اعلام شده توسط هیات‌های نظارت است، به گونه‌ای که تنها حدود ۳۰ درصد داوطلبان احراز صلاحیت شده‌اند.

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در بیانیه خود افزوده است: شگفت آنکه بیش از نیمی از نمایندگان مورد حمایت اصلاح‌طلبان در مجلس دهم‌ نیز با اتهاماتی کلی و غیر قابل اثبات از گردونه رقابت‌ها حذف شده‌اند. البته فراکسیون امید با ارزیابی دقیق دلایل رد صلاحیت نمایندگان، در حال پیگیری احقاق حق قانونی آنهاست.

هشدار می‌دهیم

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ادامه داده است: شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان  ایران اسلامی بر اساس راهبرد مصوب خود که پیش‌تر نیز اعلام  شده در صورت نبودن کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب در حوزه‌های انتخابیه، لیستی به مردم معرفی نخواهد کرد. 

در پایان این بیانیه آمده است: شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان هشدار می‌دهد رویه در پیش گرفته شده، جز افزایش یأس و بی‌اعتمادی و تعمیق شکاف بین حاکمیت و مردم و افزایش فساد و ناکارآمدی نهادهای حاکمیتی، نتیجه‌ای نخواهد داشت. این رویه، پس از تهدیدهای خارجی بزرگترین تهدید علیه منافع ملی کشور است و از شورای محترم نگهبان انتظار تجدیدنظر جدی در این زمینه را دارد تا مردم با حضور جدی در پای صندوق‌های رأی بتوانند به نامزدهای مورد نظر و علاقه خود رأی بدهند.