91 درصد داوطلبان تایید شدند///
اصلاح‌طلبان زیر تیغ رد صلاحیت

وزیر کشور روز گذشته با اعلام پایان زمان فعالیت قانونی هیأت‌های اجرایی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۶ آذرماه، خبر داد که پرونده ۱۵۱۸۵ داوطلب انتخابات مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه صلاحیت ۹۱.۲ درصد از افراد در هیأت‌‌های اجرایی مورد تایید قرار گرفت. همزمان برخی منابع از رد صلاحیت اصلاح‌طلبان شاخص خبر دادند.

پس از پایان مهلت ثبت‌نام در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز شنبه 16 آذر، فرصت 10 روزه بررسی صلاحیت‌های داوطلبان توسط هیأت‌‌های اجرایی از 17 آذرماه آغاز و روز 26 آذرماه به پایان رسید.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دیروز طی گزارشی به هیأت دولت، جزئیات بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس را تشریح کرد. او گفت: از مجموع 16033 نفر داوطلبانی که برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام اولیه کردند تا پایان زمان قانونی رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیأت‌های اجرایی، تعداد 848 نفر اعلام انصراف کردند. در نهایت پرونده 15185 نفر مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه صلاحیت 91.2 درصد از افراد در هیأت‌‌های اجرایی مورد تایید قرار گرفت و نتیجه به هیأت‌‌های نظارت اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات، با تغییر قانون در سال 95، دادستان‌های مراکز حوزه انتخابیه به ترکیب هیأت‌‌های اجرایی اضافه و نماینده شورای اسلامی شهرستان از جمع معتمدین حذف شدند، تصریح کرد: هیأت‌های اجرایی در 10 روز زمان قانونی فعالیت خود بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه و مبتنی بر موازین قانونی مأموریت بررسی صلاحیت داوطلبان را به انجام می‌رساندند.

در تهران 95 درصد داوطلبان تایید شدند

میزان تایید صلاحیت‌ها در تهران، از میانگین کشوری نیز بالاتر بود. شکرالله حسن‌بیگی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران در جلسه مشترک ستاد انتخابات استان تهران با شهرستان شهریار از تایید صلاحیت ۹۵ درصدی داوطلبین یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران خبر داد و گفت: به طور کلی در استان تهران از مجموعه ۳۶۸۰ داوطلب ثبت نام شده، ۳۵۹۳ نفر تایید صلاحیت شده اند، ۴۲ نفر انصراف داده و ۲۲۳ نفر رد صلاحیت شده‌اند که بخش عمده‌ای از رد صلاحیت‌ها نیز به سبب نقص پرونده‌های تکمیلی و بخش محدودی از رد صلاحیت‌ها نیز تحت تاثیر استعلام از مراکز چهارگانه یعنی وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری و ثبت احوال بوده است.

سایت خبرآنلاین نوشت: «نتایج اولیه هیأت‌های اجرایی از بررسی صلاحیت‌ها نشان می‌دهد تیغ رد صلاحیت این ‌بار هم نصیب حال اصلاح‌طلبان به‌ویژه حزب اتحاد ملت شده است به طوری‌ که دبیرکل و قائم مقام دبیرکل این در لیست رد صلاحیت‌ها هستند

حسن بیگی همچنین با اشاره به وضعیت تایید صلاحیت اقلیت‌های دینی گفت: ۲۱ داوطلب اقلیت‌های دینی برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس ثبت نام کردند که ۱۸ نفر تایید صلاحیت شده و سه نفر نیز انصراف دادند.

ابلاغ مراتب  ردصلاحیت‌ به داوطلبان

براساس جدول انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، روز گذشته مراتب ردصلاحیت به داوطلبان انتخابات مجلس توسط فرمانداران ابلاغ شد.

ایسنا در این باره نوشت: «براساس جدول انتخابات، امروز، ۲۷ آذر مراتب رد صلاحیت داوطلبان توسط فرمانداری‌های مرکز حوزه انتخابیه به داوطلبان اعلام می شود. داوطلبان ردصلاحیت شده در فاصله روزهای ۲۸ آذر تا اول دی فرصت دارند تا شکایت خود را به هیات نظارت استان اعلام کنند. این شکایات در حد فاصل ۲ تا ۲۱ دی بررسی می‌شود.»

رد صلاحیت اصلاح‌طلبان

همزمان برخی منابع و رسانه‌ها از رد صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب خبر دادند. سایت خبرآنلاین در این باره نوشت: «نزدیک به دو هفته از آخرین روز نام‌نویسی کاندیداها در انتخابات می‌گذرد و حالا نتایج اولیه هیات‌های اجرایی از بررسی صلاحیت‌ها نشان می‌دهد تیغ رد صلاحیت این ‌بار هم نصیب حال اصلاح‌طلبان به ویژه حزب اتحاد ملت شده است به طوری‌که علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد و آذر منصوری قائم مقام دبیرکل در لیست رد صلاحیت‌های هیات اجرایی انتخابات ۹۸ قرار گرفته است.»

آذر منصوری درباره این رد صلاحیت به خبرآنلاین گفت: «شب گذشته پیامکی دریافت کردیم که امروز باید به فرمانداری برویم و نامه رد صلاحیت را دریافت کنیم. البته دو روز به ما فرصت داده‌اند تا به این رأی اعتراض کنیم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا به این تصمیم هیأت اجرایی اعتراض خواهید کرد یا خیر گفت: «فعلا از دیگران خبری نداریم و باید ببینیم دیگر اصلاح‌طلبان در حوزه‌های دیگر وضعیت‌ صلاحیت‌شان به چه صورت است و پس از آن تصمیم بگیریم که اعتراض کنیم یا خیر.»

جواد امام، سخنگوی بنیاد باران و دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، عدم احراز صلاحیت شدن خود را تأیید کرد. سایت جماران اما خبر از تایید صلاحیت دو اصلاح‌طلب داده است. به گزارش جماران، صلاحیت مولاوردی و راکعی از سوی هیات اجرایی تایید شده است.

وزیر کشور اعلام کرد: پرونده 15185 کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت صلاحیت 91.2 درصد از افراد در هیأت‌های اجرایی مورد تایید قرار گرفت

نحوه شکایت داوطلبان احراز صلاحیت‌نشده

درباره نحوه شکایت داوطلبان احراز صلاحیت نشده انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت‌‌شان در هیأت‌های اجرایی احراز نشده، ۴ روز فرصت دارند شکایت خود را به دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان‌ها اعلام کنند.»

در متن این اطلاعیه که در پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان منتشر شده، آمده است: «به اطلاع آن عده از داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که توسط هیأت‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه صلاحیت آنان احراز نگردیده است می‌رساند «براساس تبصره ماده ۵۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» می‌توانند از تاریخ ابلاغ فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه حداکثر ظرف مدت چهار روز از تاریخ ۱۳۹۸/۰۹/۲۸ الی ۱۳۹۸/۱۰/۰۱ در وقت اداری از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰ به دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان‌ها مراجعه و پس از دریافت فرم، شکایت خود را تنظیم و رسید دریافت نمایند.»

یادآور می‌شود، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، دوم اسفند امسال در ۲۰۸ حوزه انتخابیه برای تعیین ۲۹۰ کرسی برگزار می‌شود. همچنین در این روز مردم ۵ استان تهران، قم، خراسان شمالی، خراسان رضوی و فارس با حضور در پای صندوق های رأی، ۷ نماینده خود در مجلس خبرگان رهبری را انتخاب می‌کنند.