یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی بر این باور است که صدور بیانیه برای جان باختن شهروندان‌مان در انهدام هواپیمای اوکراینی کافی نیست، باید چند استعفای در سطح بالای نظامی و کشوری داده شود. حتی در سطحی دیگر، انتظار این است که چند مقام نظامی و سیاسی از مناصب خود در سطح بالا عزل شوند. این امر تا حدودی می‌تواند دردهای جامعه را التیام ببخشد. برای اینکه به مردم نشان دهند که واقعا دیدگاه منفی نسبت به عدم باور و اعتماد به مردم درست نیست، باید شاهد چند استعفا باشیم.

عبدالله ناصری، در ارتباط با جان باختن تعدادی قابل توجه از هموطنانمان در حادثه منهدم شدن هواپیمای بوئینگ 737 و تاخیر سه روزه در اعلام آن به «انتخاب» گفت: اگر در یک روز گذشته به فضای مجازی و جامعه مدنی کشور نگاهی موشکافانه انداخته شود، شاهد هستیم که عموم مردم بر این باور هستند اگر این هواپیمای متعلق به یک کشور خارجی نبود و پای شهروندان غیرایرانی وسط نبود، هیچ‌گاه علت واقعی حادثه بیان نمی‌شد. این امر را می‌توان اوج یک فاجعه اجتماعی دانست. یعنی همین مردمی که در چند روز گذشته با تردید علت سقوط هواپیما را موشک می‌دانستند، اکنون می‌گویند اگر هواپیما ایرانی بود، علت آن نیز اعلام نمی‌شد. این مساله به فرهنگی نهادینه شده در تاریخ 40 سال مدیریت جمهوری اسلامی ایران بر می‌گردد که مردم را «نامحرم» ارزیابی می‌کند.

متخصص تبدیل فرصت‌ها به تهدید اجتماعی هستند

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی همچنین تاکید کرد: معتقد هستم این حوادث شکاف میان دولت و جامعه مدنی را تقویت می‌کند. در هفته قبل بهترین فرصت را برای ایجاد وحدت و همدلی که در ماجرای شهادت سردار قاسم سلیمانی ایجاد شد، از دست دادیم. ما در یک هفته نتوانستیم از این پتانسیل ملی بهره بگیریم. باید بپذیریم بعد از شلیک به هواپیمای اوکراینی و نوع اعلام آن، تمام آن فضا و دستاوردهای مدنی منتج از شهادت سردار سلیمانی از دست رفت. یعنی مسئولین ایرانی متخصص تبدیل فرصت‌ها به تهدید اجتماعی هستند. شهادت سردار سلیمانی همه ملت با افکار مختلف را در یک صف قرار داد اما این حادثه مجددا مردم را به کنج خانه‌هایشان برگرداند.