دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به دستور رئیس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر تا ۲۰ روز آینده گفت: تعداد بازداشتی‌ها چند صد نفر است نه هزاران نفر.

محمدجواد لاریجانی در حاشیه دیدار خود با سفرای مقیم تهران، با اشاره به حوادث آبان‌ماه در پی افزایش قیمت بنزین، افزود: من به کمیسر عالی حقوق بشر نامه نوشتم که شاهد تولد یک گروه داعشی جدید هستیم. داعش قبلی از اسلام می‌گفت، اما این‌ها صحبت‌های دیگری دارند. البته نیرو‌های امنیتی ما شاید پیش‌بینی چنین اتفاقاتی را نداشتند، اما آن‌ها قدرت خود را نشان دادند و آرامش هم به کشور بازگشت. وی با بیان اینکه کمیسر عالی حقوق بشر اعلام کرده که در حوادث آبان‌ماه تعداد معترضان کمتر از ۱۲۰ هزار نفر بوده است، تصریح کرد: اتاق فکر آشوب‌گران بیرون از مرز‌ها بود. آن‌ها به نحو وسیع از امکانات فضای مجازی استفاده کردند و به همین دلیل هم از قطع اینترنت ناراحت شدند. در واقع اینترنت در اختیار اهداف تروریستی قرار داشت و کسانی که طرفدار اینترنت هستند باید این بُعد اینترنت یعنی سوءاستفاده تروریست از آن را در نظر بگیرند.

تنها 15 درصد کشته‌ها مربوط به تروریست‌ها بود

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خاطرنشان کرد: یک تحرک سیاسی علیه ایران شکل گرفت که جمهوری اسلامی ایران افراد زیادی را کشته است در حالی که ۸۵ درصد کشته‌ها مربوط به نیرو‌های امنیتی یا افرادی بوده است که در حال دفاع از منازل خود در برابر تهاجم آشوب‌گران بوده‌اند و ۱۵ درصد کشته‌ها مربوط به نیرو‌های تروریستی است. جمهوری اسلامی ایران برخورد قاطعی با تروریست‌ها خواهد داشت، اما دستگاه قضا همان طور که رهبری گفتند با افرادی که در اعتراضات شرکت داشتند با نهایت تسامح برخورد می‌کند.  لاریجانی ادامه داد: ما در ستاد حقوق بشر قوه قضاییه دنبال آن هستیم که افراد بازداشت شده‌ای که شکایتی علیه آن‌ها وجود ندارد زودتر آزاد شده و حقوق‌شان رعایت شود. البته بر اساس قوانین ما تروریست‌ها هم حقوقی دارند. ما طرفدار تسامح با ترویست‌ها نیستیم، اما حقوق آن‌ها را هم رعایت می‌کنیم. در آینده نه چندان دور نیز تشکیلات قضایی اطلاعات دقیقی را در این زمینه ارائه می‌کند.