ناآرامی‌های اخیر در کشور و متعاقب آن، قطعی اینترنت باعث تغییر روند فعالیت برخی از کسب و کارهای اینترنتی شده است. آنها که مشتریان خود را در فضای مجازی از دست داده‌اند، ناچار به روش‌های سنتی گذشته روی آورده‌اند.

تا چند سال پیش کسی فکر نمی‌کرد که خبرهای قطعی اینترنت در صدر بازدیدها قرار گیرد و قطعی اینترنت تا این حد زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار دهد، طوری که افراد مدام از هم بپرسند «اینترنت وصل شد؟». پس از اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین، «اینترنت بین‌المللی» به دلایل امنیتی قطع شد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که برای حل مشکل سیستم بانکی، کسب‌ و کارهای اینترنتی و دسترسی به سایت‌های داخلی شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کرده است.

در این میان بسیاری از سایت‌های خرید و فروش آنلاین که سرور داخلی داشتند کسب و کار خود را ادامه دادند. البته چون در این سال‌ها مردم از طریق جست‌وجو در گوگل به سایت مورد نظر خود دسترسی می‌یافتند، آدرس سایت‌های داخلی را کسی به خاطر نداشت، بنابراین میزان فروش بسیاری از این سایت‌ها نیز در این مدت کم شد.

در روزهای اول فکر می‌کردم که قطعی اینترنت مقطعی است و خیلی زود دوباره وصل می شود و دوباره فعالیت خود را شروع می‌کنم اما وقتی اینترنت وصل نشد به این فکر افتادم که محصولات خود را در قطارهای مترو بفروشم

البته در این بین علاوه بر پژوهشگران و دانشجویان و شرکت‌های دانش‌بنیان، صفحات خرید و فروش اینترنتی و تبلیغاتی در اینستاگرام و تلگرام که در این فضا فعالیت می‌کردند به طور کامل متوقف شدند.

«مریم» دختر جوانی که پیش از این در اینستاگرام بدلیجات دست‌ساز خود را می‌فروخت، به ایرنا گفت: در روزهای اول فکر می‌کردم که قطعی اینترنت مقطعی است و خیلی زود دوباره وصل می شود و دوباره فعالیت خود را شروع می‌کنم اما وقتی اینترنت وصل نشد به این فکر افتادم که محصولات خود را در قطارهای مترو بفروشم. «مهسا» که شاهد گفت‌وگو بود نیز بیان کرد: من نیز در تلگرام کانال فروش پوشاک داشتم و از این طریق کرایه خانه را تامین می‌کردم اما در این چند روز که اینترنت قطع شد، فروشی نداشتم و تقریبا بیکار بودم.

وی با ابراز نگرانی از ادامه قطعی اینترنت گفت: نگران هستم که با ادامه این روند مشتری‌های خود را از دست بدهم. با صحبت‌هایی که با دوستان و آشنایان داشتم تصمیم گرفتم که با ادامه این روند کالاهای خود را در ایستگاه‌های مترو و حتی در خیابان‌های پررفت و آمد از سر بگیرم.

به دلیل قطعی اینترنت بسیاری از خریدها انجام نشد و فروش‌ها کم شد، به گونه‌ای که فروش برخی سایت‌های بزرگ نصف شد و سایت‌های کوچک‌تر نیز تا یک دهم و یک بیستم کاهش یافت

در این راستا عضو هیات مدیره کسب و کارهای اینترنتی در گفت‌وگو با ایرنا درباره میزان خسارت وارد شده به کسب و کارهای اینترنتی، اظهار داشت: تاکنون برآورد دقیقی از میزان خسارت‌های قطعی اینترنت وجود ندارد و ارقامی که ذکر می‌شود، تحلیل خود افراد است.

«رضا الفت‌نسب» بیان کرد: قطعی اینترنت موجب شده در حوزه کسب و کارهای اینترنتی شاهد اتفاقات مختلفی باشیم. در ابتدا سایت‌ها بالا نمی‌آمد و پس از اینکه سایت‌های اینترنتی پایدار شد، کاربران تا حدودی به سایت‌هایی که هاست آنها در داخل بود، دسترسی یافتند.

عضو هیات مدیره کسب و کارهای اینترنتی گفت: موضوع دیگری که در این روزها مساله‌ساز بود، این بود که کاربران عادی در فضای سایبری برای پیگیری موضوعات از موتورهای جست‌وجو کمک می‌گیرند و در کشور ما نیز این رفتار وجود دارد و مردم به طور دائم از گوگل برای یافتن سایت‌های داخلی همچون دیجی‌کالا و علی‌بابا استفاده می‌کنند. این موضوع مهمی است که موجب شد تعداد زیادی کاربر نتوانند وارد وب‌سایت شوند و خریدی انجام نشود.

وی اضافه کرد: ایمیل‌ها نیز ابزار مهمی برای کسب و کارهای اینترنتی است که به دلیل قطعی اینترنت بسیاری از خریدها انجام نشد و فروش‌ها کم شد، به گونه‌ای که فروش برخی سایت‌های بزرگ نصف شد و سایت‌های کوچک‌تر نیز تا یک دهم و یک بیستم کاهش یافت.

عضو هیات مدیره کسب و کارهای اینترنتی ادامه داد: حتی وب‌سایت‌هایی که در داخل شهرستان‌ها مدیریت می‌شدند به دلیل قطعی اینترنت و کمبود منابع و عدم دسترسی‌های لازم فروش آنها صفر شد.