تشییع پیکر شهید سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزمش سردار پورجعفری که دیروز ۱۷ دیماه از صبح زود در دیار کریمان آغاز شده بود، از مسیرهای مختلف در کرمان و در میان خیل عظیم عزاداران به سمت گلزار شهدا در حال حرکت بود که ازدحام جمعیت سبب مصدومیت 213 نفر و جان‌باختن بیش از 55 تن از عزاداران شد.

مراسم وداع کرمانی‌ها با پیکر پاک شهید سپهبد قاسم سلیمانی در حالی از صبح دیروز (17 دی ماه) آغاز شد که مردم عزادار کرمان از روزها پیش با حضور در منزل این شهید و گلزار شهدا برای استقبال از پیکرهای مطهر شهدای خود لحظه‌شماری می‌کردند.

دیروز درحالی مردم این شهر از ساعات اولیه صبح در مسیرهای تعیین شده برای وداع با پیکرهای مطهر شهدای سرافراز حاضر شده بودند که مردم از شهرهای مختلف نیز خود را به کرمان رسانده و به آنها محلق می‌شدند تا در این مراسم باشکوه ‌شرکت کنند و به همین دلیل ورودی‌های شهر کرمان دارای ترافیک بسیار سنگینی بود. بر اثر ازدحام و تراکم انبوه جمعیت تشییع‌کننده در کرمان حادثه‌ای رخ داد و تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند و تعدادی از مصدومان نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

در پی این حادثه مهدی صدفی، مسئول کمیته تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان نیز به ایسنا گفت، خودروی حامل پیکر شهیدان سلیمانی و پور جعفری در خیابان منتهی به گلزار شهدا و در مقابل گنبد «جبلیه» به دلیل ازدحام جمعیت،  متوقف و چون امکان انتقال پیکر شهدا به محل اصلی گلزار شهدا وجود نداشت مراسم، لغو و به تاریخ دیگری موکول شد.

وزیر بهداشت  ضمن ابراز  تاسف از حادثه پیش آمده در مراسم تشییع شهید سپهبد سلیمانی در کرمان، در بازدید و نظارت بر روند درمان مصدومان بستری در بیمارستان‌های کرمان، گفت: متاسفانه در مراسم تشییع سردار رشید اسلام، به دلیل ازدحام جمعیت و مشکلی که در برخی از معابر بود، تعدادی از هموطنان ما که با عشق و علاقه به مراسم آمده بودند، دچار  حادثه شدند.

سعید  نمکی با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از فوتی‌های این حادثه دریافت نکرده‌ایم، درباره وضعیت مصدومان نیز گفت: من نیز با همکارانم برای رسیدگی به وضعیت مصدومان در بیمارستان حاضر شدیم. همکارانم بر بالین مصدومان بستری هستند و با آمادگی کاملی که همکاران در بیمارستان‌های کرمان داشتند، خوشبختانه به موقع رسیدگی‌ها در حال انجام است.

وزیر بهداشت گفت: تعدادی از افراد سانحه دیده اعم از کودک و بالغ در آی سی یو بستری هستند که با رسیدگی همکاران وضعیت بهتری دارند. متاسفانه تعداد زیادی هم مصدوم بدحال به بیمارستان‌ها آورده شد که این افراد در همان خیابان‌ها و معابر به علت این که افراد روی هم ریختند و فشارها، باعث خفگی آنها شده است. خیلی از مواردی هم که به بیمارستان‌ها آورده شدند موارد پیشرفته‌ای بود که همکاران تمام وقت دارند کار را دنبال می‌کنند.

وزیر بهداشت همچنین گفت: افرادی که تا الان به پرسنل و مراکز درمانی ما در کرمان مراجعه کرده‌اند، حدود 200 نفر هستند که برخی‌ خیلی بدحال بودند و برخی در آی سی یوهای مختلف بستری هستند.

وی گفت: امیدواریم که کمترین عارضه و سانحه را داشته باشیم و ان شاءالله  در جمع بندی نهایی هم رییس دانشگاه  علوم پزشکی استان آمار و اطلاعات بیشتری را خواهند داد.

در همین راستا، رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت تعدادی از هموطنان در مراسم خاکسپاری سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کرمان به معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد تا به‌سرعت به وضعیت مصدومان و خانواده‌های بازماندگان رسیدگی کنند.

در پیام تسلیت حسن روحانی آمده است:

«حضور گسترده مردم بزرگ ایران در مراسم تشییع و تجلیل از سردار بزرگ اسلام و ایران سپهبد شهید قاسم سلیمانی، جلوه‌‌ای از قدرشناسی مردم ایران را به نمایش گذاشت. وجودی که در زمان حیات با دفاع از تمامیت ارضی کشور سنگ تمام گذاشت و پیکر مقدسش هم خروشی از جنوب تا شمال کشور ایجاد کرد.

با کمال تأسف در مراسم خاکسپاری ایشان به دلیل استقبال بی‌نظیر و متراکم مردمی تعدادی از هموطنان عزیز بر اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست داده‌اند.

اینجانب با ابراز همدردی، این مصیبت را به خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند رحمان برای این جانباختگان که از شیفتگان و دلدادگان آن شهید والامقام بودند، رحمت الهی را خواستارم.»

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در توئیتی با  ابلاغ تسلیت دولت به مناسبت جان باختن تعدادی از هموطنان نوشت «حادثه تاسف انگیز جان باختن جمعی از مشایعت کنندگان سردار شهید قاسم سلیمانی را به خانواده این عزیزان و مردم قدرشناس کرمان تسلیت می گویم/ در همین حادثه نیز شاهد جلوه های سپاس ملی از سرباز وطن انزجار از تروریسم ترامپی بودیم».