پارلمان عراق به خروج فوری نیروهای آمریکایی از این کشور رای داد.

 طبق مصوبه پارلمان عراق، درخواست کمک عراق برای مقابله با داعش لغو می‌شود و حضور هر نیروی خارجی و استفاده از حریم دریایی، هوایی و زمینی این کشور غیرقانونی است. علاوه بر این اجازه استفاده از سلاح فقط در انحصار دولت عراق خواهد بود. 

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق دیروز در جلسه اضطراری مجلس عراق گفت: هم به نفع عراق هم به نفع آمریکا است که حضور نیروهای آمریکایی در عراق خاتمه پیدا کند. به گفته وی،‌ این نشست اضطراری برای بررسی موضوع نقض حاکمیت ملی عراق در حمله پهپادی آمریکا که منجر به ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در فرودگاه بغداد، شده بود،  تشکیل شد.

نخست وزیر عراق، در جلسه فوق‌العاده پارلمان برای بررسی حضور نیروهای آمریکایی در عراق گفت صبح روزی که قاسم سلیمانی در بامداد آن به شهادت رسید، با او قرار ملاقات داشته است.

 به گفته عبدالمهدی، قرار بوده در آن دیدار سردار سلیمانی واکنش ایران به پیام عربستان را به وی بدهد. وی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شد و تأکید کرد:‌ «منفعت عراق و آمریکا ایجاب می‌کند که نیروهای خارجی عراق را ترک کنند.»

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق گفت که «آمریکا به ما گفت که اسرائیل انبارهای تسلیحاتی الحشد الشعبی را در تابستان گذشته، بمباران کرده بود». نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق در جلسه رای‌گیری پارلمان افزود: «آمریکا و ایران با تروریسم مبارزه و از نیروی مسلح عراق حمایت کردند».

عبدالمهدی تاکید کرد که حضور نیروهای آمریکایی در عراق بر مبنای مبارزه با داعش و آموزش نیروهای عراقی است. وی تاکید کرد که نوع نگاه آمریکا به عراق در رابطه با سیاست‌هایش در قبال ایران، محکوم است. با بسیاری از سیاست‌های آمریکا در قبال عراق موافق نیستیم. نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق افزود: آمریکا بابت هدف قرار دادن مراکز الحشد الشعبی در القائم عذرخواهی نکرد. وی گفت: «ایران با تروریسم مبارزه و از نیروهای امنیتی عراق حمایت کرد. الحشد الشعبی بخشی از سیستم امنیتی عراق است».

عراق از آمریکا به شورای امنیت شکایت کرد 

همچنین عراق از آمریکا به دلیل اقدام تروریستی که منجر به شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شد، در شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد. 

عراق به طور رسمی شکایتی را علیه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل ثبت کرد.