حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز یکشنبه در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد از «عمران خان» ‌نخست‌وزیر پاکستان استقبال کرد. ‌نخست‌وزیر پاکستان که در صدر یک هیات عالیرتبه سیاسی وارد تهران شده، پس از استقبال و معرفی هیات عالیرتبه همراه، وارد محل مذاکرات دوجانبه شد.

پس از مذاکرات نیز نشست خبری مشترک رئیس‌جمهوری ایران و ‌نخست‌وزیر پاکستان برگزار شد. رئیس‌جمهور ایران در این نشست مطبوعاتی تاکید کرد که تهران و اسلام آباد بر این نکته اشتراک نظر دارند که مسایل منطقه راه حل سیاسی دارد و این مسایل باید از طریق گفتگو بین کشورها حل و فصل شود.

به گزارش «انتخاب»، حسن روحانی در توضیح جزئیات نشست با ‌نخست‌وزیر پاکستان، با بیان اینکه این سفر و مباحث مطرح شده در آن به نوعی ادامه مباحثی بود که در نیویورک با یکدیگر داشتیم، اظهار داشت: در مباحث امروز درباره روابط دوجانبه و لزوم گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور تأکید کردیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در جریان این گفتگوها همچنین مسایل مربوط به امنیت مرزها بین دو کشور و فعال شدن بازارچه‌های مرزی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: ایران و پاکستان دو کشور همسایه، دوست و دارای روابط عمیق استراتژیک هستند و همچنان دو طرف تأکید داریم که این روابط راهبردی را باید با قوت ادامه دهیم.

سرنخ‌هایی از عوامل حمله به نفتکش ایرانی داریم

روحانی در ادامه با اشاره به گفتگوهای خود با ‌نخست‌وزیر پاکستان در خصوص مسایل منطقه‌ای، گفت: منطقه خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس و دریای عمان منطقه بسیار حساسی برای جهان است، لذا در جریان این گفتگوهای خود در خصوص برقراری ثبات و صلح پایدار در منطقه با یکدیگر گفتگو کردیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در این گفتگوها همچنین نگرانی خودمان را نسبت به امنیت نفتکش‌ها به ویژه حادثه‌ای که روز جمعه برای نفتکش ‌ایرانی در دریای سرخ اتفاق افتاد، بیان کردیم و سرنخ‌هایی که در این زمینه به دست آوردیم را به ‌نخست‌وزیر پاکستان ارائه نموده و تأکید کردیم که تحقیقات خود را تا رسیدن به نتیجه نهایی و روشن شدن عوامل اصلی حمله به نفتکش ایرانی ادامه خواهیم داد. روحانی تصریح کرد: اینکه کشوری فکر کند می‌تواند در منطقه ناامنی ایجاد کند و پاسخی دریافت نکند، اشتباه محض خواهد بود.

وی گفت: آقای عمران خان راجع به امنیت منطقه حساس خلیج فارس نکاتی داشتند که ما هم آنها را تأیید می‌کنیم.

عمران خان: علت اصلی سفر من به ایران این بود که نمی‌خواهیم درگیری جدیدی در منطقه اتفاق بیافتد زیرا پاکستان ۷۰ هزار نفر را در درگیری با تروریسم از دست داد و امروز هم مردم سوریه همچنان از تبعات تروریسم و درگیری رنج می‌برند

کلید حل و فصل مسئله، آتش‌بس فوری در یمن است

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ‌نخست‌وزیر پاکستان بر این نکته تأکید داشتند که کلید حل و فصل مسئله، پایان یافتن جنگ یمن، آتش بس فوری و کمک به مردم یمن است که این می‌تواند آغاز بسیار خوبی باشد.

روحانی با بیان اینکه «در این دیدار خطرات رژیم صهیونیستی برای امنیت منطقه برای مقامات پاکستانی توضیح داده شد»، گفت: همچنین به آقای ‌نخست‌وزیر تأکید کردیم که هر گونه حسن نیت و کلام طیب، پاسخش هم پاسخ طیب و شایسته خواهد بود.

رئیس‌جمهور، تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران را از دیگر مباحث مطروحه در نشست با ‌نخست‌وزیر پاکستان عنوان کرد و گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران یک تروریسم اقتصادی است. در این نشست در این خصوص که چگونه برجام به عنوان یک توافق مهم می‌تواند به روال سابق بازگردد و عملیاتی و اجرایی شود، گفت‌وگو کردیم.

روحانی تاکید کرد: همچنین بر این نکته اساسی و کلیدی که آمریکا برای حل مسأله، باید به برجام برگردد و تحریم‌ها را کنار بگذارد، تأکید کردیم.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه مباحثی که امروز با ‌نخست‌وزیر پاکستان راجع به آنها بحث و گفت وگو شد، مباحث بسیار مهمی برای منطقه و روابط جهانی بود، از ‌نخست‌وزیر پاکستان برای سفر به ایران تشکر کرد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: حسن نیت و تلاشی را که ‌نخست‌وزیر پاکستان برای حل و فصل منطقه دارند، با چهره‌ای گشاده یاری می‌کنیم تا صلح و ثبات کامل به منطقه حساس ما برگردد.

ایران در مقاطع سخت و دشوار از پاکستان حمایت کرده است

عمران خان ‌نخست‌وزیر پاکستان نیز در این نشست خبری با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه ایران و پاکستان در طول تاریخ، گفت:‌جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه پاکستان بوده و همواره در مقاطع سخت و دشوار از پاکستان حمایت کرده است.

‌نخست‌وزیر پاکستان همچنین از مواضع تهران در خصوص حمایت از مردم کشمیر قدردانی کرد. وی با اشاره به علت سفر به تهران گفت: علت اصلی سفر من به ایران این بود که نمی‌خواهیم درگیری جدیدی در منطقه اتفاق بیفتد زیرا پاکستان ۷۰ هزار نفر را در درگیری با تروریسم از دست داد و امروز هم مردم سوریه همچنان از تبعات تروریسم و درگیری رنج می‌برند.

ترامپ خواست واسطه میان ایران و آمریکا شوم

‌نخست‌وزیر پاکستان همچنین از درخواست ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از وی برای تسهیل گفتگو میان‌جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در سفرش به نیویورک خبر داد و گفت: امروز جزئیات درخواست رئیس‌جمهور آمریکا را بررسی کردیم؛ البته ما می‌دانیم که سختی‌هایی در این زمینه وجود دارد، اما برای لغو تحریم‌ها علیه ایران و امضای دوباره برجام از جانب همه اعضای ۱+۵ از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

وی افزود: البته ایران در این زمینه موضوعات و ملاحظاتی دارد و ما علاقمندیم که به نقش خود به عنوان تسهیل کننده ادامه دهیم.

‌نخست‌وزیر پاکستان در پایان با قدردانی از آقای روحانی، گفت: منتظر دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی هستم.

با ذهنیتی مثبت به عربستان خواهم رفت

‌نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه کشورش نقش میانجی‌گری میان تهران و ریاض را نخواهد داشت، اظهار داشت: پاکستان نقش تسهیل کننده را در روابط میان ایران و عربستان ایفا می‌کند.

عمران خان گفت: سفری که به عربستان خواهم داشت، سفر مفیدی خواهد بود، در این سفر هم بر ابتکار پاکستان تاکید خواهم کرد، هیچ طرفی از ما نخواسته است که درباره روابط میان ایران و عربستان گفتگو کنیم.

رئیس‌جمهور: ‌نخست‌وزیر پاکستان بر این نکته تأکید داشتند که کلید حل و فصل مسئله، پایان یافتن جنگ یمن، آتش‌بس فوری و کمک به مردم یمن است که این می‌تواند آغاز بسیار خوبی باشد

وی افزود: هر گونه درگیری میان ایران و عربستان تبعات منفی را برای منطقه خواهد داشت و همچنین باعث منفعت‌طلبی کشورهای ثالث خواهد شد. عمران خان، با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات خود در تهران با آقای روحانی ادامه داد: من با یک ذهنیت مثبت به عربستان سفر خواهم کرد و یک بار دیگر تاکید می‌کنم که من به عنوان یک تسهیل کننده به عربستان خواهم رفت، همانگونه که در گذشته نیز پاکستان، میزبان مقامات ایران و عربستان در اسلام آباد بود.

‌نخست‌وزیر پاکستان تصریح کرد: مایل هستیم این نقش تسهیل‌گری خودمان را برای از بین بردن اختلافات بین دو کشور برادر ایران و عربستان ادامه دهیم.

عمران خان تاکید کرد: اگرچه این موضوع شاید مسئله‌ای پیچیده‌ای باشد، اما پاکستان اعتقاد دارد که از طریق گفتگو قابل حل است.