وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که آیا تهدید اروپا برای خروج از برجام موسوم به «مکانیسم ماشه» صحت دارد، اظهار کرد: آنها چنین چیزی اعلام نکردند؛ آن چه گفته‌اند این است که ممکن است مسیر حل اختلافات که در مواد 36 و 37 برجام آمده را پیگیری کنند. البته مشخص است اقدامی که ایران از 18 اردیبهشت شروع کرده یک اقدام جبرانی است که در ماده 36 برجام به رسمیت شناخته شده است و براساس قواعد حقوقی کسی نمی تواند در برابر اقدام جبرانی، اقدام جبرانی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمدجواد ظریف روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت در این باره افزود: اقدام جبرانی که برای اروپا در برجام دیده شده بود برای زمانی است که ایران اولین نقض کننده برجام باشد و اکنون بحث خروج اروپا از برجام مطرح نیست بلکه بحث حل و فصل اختلافات مطرح است. اروپا از نظر حقوقی در موقعیت قابل توجهی قرار ندارد.

لازم است مذاکرات ادامه یابد

ظریف درباره طرح مکرون نیز با تاکید بر مشخص بودن مواضع ایران گفت: مواضع ایران در طرح چهار ماده‌ای مکرون درست مطرح نشده است. لازم است این مذاکرات ادامه یابد تا آنکه موضوعات به صورت دقیق مطرح شود. ما تماس‌ها را ادامه می‌دهیم. تماس با فرانسه را داریم. شخص مکرون این موضوع را با علاقه دنبال کرده است. وی ادامه داد: وزیر امور خارجه فرانسه با علاقه بعد از خروج مکرون از نیویورک، یک دور مذاکره مجدد را که دومین دور مذاکرات وزرای امور خارجه بود، مطرح کرد. ایشان هم علاقه‌مند به دنبال کردن موضوع هستند.

آغوش ایران به روی عربستان  باز است

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا عربستان برای مذاکره با ایران چراغ سبز نشان داده است، بیان کرد: ما همواره گفته‌ایم با همسایگان‌مان به دنبال رسیدن به تفاهم هستیم و خواستار تنش نیستیم. اگر دولت سعودی به این نتیجه برسد که با خرید سلاح و واگذار کردن حاکمیتش به دیگران، نمی‌تواند به امنیت برسد و به سمت منطقه پیش بیاید، حتما با آغوش باز از سوی ایران مواجهه خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که گشایش یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری از فرانسه در راستای طرح چهار ماده‌ای فرانسه است، اظهار داشت: آن بحثی بود به عنوان بحث آتش‌بس ولی این حرکت برای رفع همه تحریم‌ها است. بحث ۱۵ میلیارد برای فروش نفت ایران در یک بازه زمانی سه، چهار ماهه بود اما اگر طرح چهار ماده‌ای فرانسه اجرایی شود، دیگر این مسئله موضوعیت نخواهد داشت.