عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق طی فرمانی 10 ماده‌ای، دستوراتی درباره الحشد الشعبی عراق صادر کرد. در این دستور دولتی که دوشنبه‌شب (دهم تیر) در وبسایت نخست‌وزیری عراق pmo.iq منتشر شد، آمده است: بنابر اقتضای منافع مردم و بر اساس اختیاراتی که به‌موجب قانون اساسی به ما داده شده است و با ایمان به نقش بزرگی که مبارزان الحشد الشعبی در حال ایفای آن است و برای تضمین تقویت داخلی و خارجی آن، دستورات زیر صادر می‌شود:

۱- تمامی نیروهای الحشد الشعبی به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از نیروهای مسلح عراق عمل می‌کنند و هرگونه قوانینی که برای نیروهای مسلح اعمال می‌شود برای نیروهای الحشد الشعبی نیز اعمال می‌شود مگر آنکه به صورت صریح به آن اشاره شود.

۲- نامگذاری‌هایی که گروه‌های الحشد الشعبی در جریان درگیری‌های شجاعانه خود برای پایان دادن به موجودیت گروه داعش تروریستی داشتند، کاملا پایان می‌یابد و با نامگذاری‌های نظامی نظیر لشکر، تیپ، گروهان جایگزین می‌شود.

۳- این گروه‌ها، چه فردی، چه تشکیلاتی باید تمام ارتباطات سیاسی خود را قطع کنند.

۴- گروه‌هایی که به نیروهای مسلح نمی‌پیوندند می‌توانند به گروه‌های سیاسی که تحت قانون احزار است تبدیل شود و  از هر گونه حمل سلاح منع خواهند شد مگر با مجوز رسمی باشد.

۵- پادگان‌های میزبان نیروهای الحشد الشعبی کاملا همانند دیگر نیروهای مسلح بوده و مکان‌های حضور نیروهای الحشد برای جنگ بر اساس چارچوب‌های معمول در نیروهای مسلح تصمیم‌گیری خواهد شد. 

۶- تمامی مراکزی که اسم گروهی از گروه‌های الحشد الشعبی داشته باشند چه در داخل شهرها و چه خارج از آن، بسته خواهد شد. 

۷- موجودیت هرگونه گروه مسلحی که پنهانی یا آشکارا خارج از این چارچوب فعالیت می‌کند ممنوع بوده و  تخطی از قانون به شمار می‌آید که موجب پیگرد خواهد شد. 

۸- تمامی دفاتر اقتصادی یا ایست و بازرسی‌ها و حضور یا منافع نهادهای خارج از چارچوب جدید اعلامی، بسته خواهد شد و سازمان الحشد الشعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق به شمار می‌آید.

۹- ۳۱ جولای ۲۰۱۹ (نهم مرداد ماه) زمان پایانی برای اجرا شدن این اقدامات است.

۱۰- به‌زودی دستورات دیگری درباره ساختار الحشد الشعبی و تشکیلات آن صادر خواهد شد.

در پی حمله گروه تروریستی داعش به عراق و اشغال بخش‌های گسترده‌ای از این کشور، مردم عراق با حکم مرجعیت مبنی بر لزوم حضور در جنگ در برابر تروریسم، روانه جبهه‌ نبرد شدند تا از کشور خود دفاع کنند. بر اساس گفته کارشناسان متعدد، حضور پرشور نیروهای الحشد‌ الشعبی در کنار ارتش عراق، دلیل اصلی شکست گروه تروریستی داعش و پس‌گیری شهرهای اشغال شده توسط این گروه بوده است.