«امیدوارم شما و همچنین دولت ژاپن تلاش ‌کنید برای اینکه ما روابط بهتری داشته باشیم و از جمله پول‌های ما که در بانک ژاپن مسدود شده، آزاد شود و ما در این شرایط بتوانیم از این پول‌ها استفاده کنیم. این ارز به فروش نفت ما قبل از تحریم آمریکا مربوط می‌شود بنابراین، این حق طبیعی ماست که این پول به ما برگردانده شود.»

این جملاتی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیروز پیش از ترک توکیو در جمع شماری از مدیران ارشد بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ژاپن، به زبان آورد.

او در این دیدار از موقعیت‌های اقتصادی ایران و همینطور فشارها و تحریم‌های آمریکا گفت.

درهای ایران به روی شرکت‌های ژاپنی باز هست

روحانی در توکیو اعلام کرد که درهای ایران به روی دولت و شرکت‌های ژاپنی برای مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه‌های بزرگ اقتصادی، مخصوصاً در پروژه‌های مهمی مثل پروژه‌های چابهار که می‌تواند کاملاً منطقه جنوب و شرق را به شمال و غرب متصل کند، باز است و ایران و ژاپن به عنوان دو دوست قدیمی، نباید اجازه دهند که کشور ثالثی در روابط دوستانه آنها اخلال ایجاد کند.

رئیس جمهور ایران تاکید کرد: فشار آمریکا بر ایران و کشورهای دیگر یک واقعیت تلخ است که امروز با آن روبرو هستیم اما مهم این است که در این شرایط سخت باز هم راهی را پیدا کنیم که با هم تجارت و مراوده داشته باشیم و به نفع دو ملت گام برداریم.

بی‌تردید تحریم‌های غیرقانونی آمریکا نمی‌تواند بلندمدت ادامه پیدا کند؛ آمریکایی‌ها ناچارند روزی این راه بدون خاصیت و پر از ضرر را رها کنند. در حال حاضر نیز هیچ راهی برای حل مسئله وجود ندارد، جز اینکه آمریکا از مسیر اشتباه و خطایی که انتخاب کرده، بازگردد

وی با بیان اینکه شرکت‌های ژاپنی در ایران خوش سابقه هستند و مردم به صنعت ژاپن و همچنین به شرکت‌های ژاپنی اعتماد دارند، گفت: شرکت‌های ژاپنی در برخی از پروژه‌ها با ما همکاری داشته و الان هم چندین پروژه آماده است که می‌توانند آنها را اجرا و عملیاتی کنند. همچنین کاملاً می‌توانیم در زمینه‌های زیربنایی، محیط زیست و همچنین در زمینه مسائل انسانی، مواد غذایی و دارو با هم همکاری مناسبی داشته باشیم.

رئیس جمهور ایران تاکید کرد که شرکت‌های ژاپنی می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و دولت ایران نیز می‌تواند تعهدات لازم در این زمینه را به آنها بدهد.

رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از اظهارات خود به شرح وضعیت اقتصادی ایران پرداخت و گفت: علیرغم فشار یک سال و نیم گذشته آمریکا بر ما توانستیم به اقتصادمان ثبات ببخشیم. بعد از یک تلاطم اقتصادی از ۵ ماه پیش روند حرکت اقتصادی ما در مسیر صحیح و ثبات قرار گرفته است.

وی افزود: علیرغم اینکه در سال گذشته رشد منفی اقتصادی داشتیم، پیش‌بینی ما این است که رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود. روند تورم در ماه‌های گذشته کمی مهار شده و معتقدیم در سال آینده شرایط بهتری خواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه در شرایط تحریم شرکت‌ها و دولت‌ها راه‌های مختلفی را برای ادامه روابط اقتصادی و تجاری با ما پیدا کردند، توضیح داد: در بعضی از کشورها یک ساز و کار ویژه‌ای را یافتیم و با آن ساز و کار ویژه بدون سیستم بانکی به روابط اقتصادی‌مان ادامه می‌دهیم. با برخی از کشورهای دیگر با ارز ملی و پول ملی خودمان تبادل مالی داریم و در بعضی از کشورها هم تهاتر کالا به کالا و با برخی کشورهای دیگر نیز تهاتر انرژی با کالا را انتخاب کردیم. وی همچنین تاکید کرد: برخی از موارد را شرکت‌ها نسبت به ویزا و تردد و مسائل بانکی شأن مطرح کردند و اینجا به وزارت خارجه دستور می‌دهم که این موارد را دنبال و این مشکلات را حل کند.

بی‌تردید تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ادامه یابد

وی افزود: فکر می‌کنم هیچ مانعی امروز در روابط دو کشور وجود ندارد، مگر تحریم غیرقانونی آمریکا و نسبت به این تحریم شما کاملاً مطلع هستید که بر خلاف مقررات بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ است. زیرا همه می‌دانیم قطعنامه ۲۲۳۱ از همه کشورها خواسته روابط اقتصادی و تجاری معمولی خود را با ایران معمول دارند. اگر در اختلافاتی که بین ما و آمریکا وجود دارد، موردی باشد که کسی تردید کند، آمریکا یا ایران مقصر است، حداقل در این مورد اخیر تحریم، هیچ‌کس نباید تردید داشته باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه بی‌تردید تحریم‌های غیرقانونی آمریکا نمی‌تواند بلندمدت ادامه پیدا کند، افزود: آمریکایی‌ها ناچارند روزی این راه بدون خاصیت و پر از ضرر را رها کنند.

وی با بیان اینکه ما در اینکه بتوانیم با آمریکا راجع به مسائل‌مان بحث کنیم مشکلی نداریم جز اینکه آنها باید از مسیر خطایی که در این یک سال و نیم رفتند برگردند، اظهار داشت: ما نباید به خطاکار جایزه بدهیم اما در عین حال اگر خطاکار بخواهد اشتباه خود را جبران کند، نباید راه را ببندیم.

ایرانی امضایش را زیر پا نمی‌گذارد

رئیس جمهور تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های ما ایرانی‌ها این است که در معامله در بحث و در توافق ممکن است کمی سخت‌گیر باشیم اما وقتی توافق و امضا کردیم در هیچ شرایطی امضامان را زیر پا نخواهیم گذاشت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز برای حل مسئله هیچ راهی وجود ندارد به جز اینکه آمریکا از مسیر اشتباه و خطایی که انتخاب کرده، بازگردد.

روحانی به صلح‌طلبی ایران اشاره کرد و توضیح داد: در یک جایگاه بسیار مهم جغرافیایی قرار گرفتیم و کاملاً به امنیت منطقه‌مان و آبراه‌ها متعهد هستیم. در طول بیش از ۲ قرن گذشته ایران هیچگاه آغازگر هیچ جنگ و تجاوزی نبوده است. امروز هم از جنگ نفرت داریم و علاقمندیم اگر مشکلی با کشوری داریم از طریق گفتگو آن را حل و فصل کنیم. دنبال سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای هم نبوده و نخواهیم بود و شما می‌دانید هم شما قربانی سلاح جمعی بودید و هم ما. شما قربانی سلاح هسته‌ای بودید و ما قربانی سلاح شیمیایی.

رئیس جمهور ایران از مخاطبان ژاپنی خود پرسید: آیا به نظر شما کاری که آمریکا انتخاب کرده حتی برای مواد مورد نیاز مردم، مواد غذایی، دارویی و پزشکی مردم هم مشکل ایجاد کرده این کشور راه درستی را انتخاب کرده است؟

شرکت‌های ژاپنی در ایران خوش سابقه هستند و مردم به صنعت ژاپن و همچنین به شرکت‌های ژاپنی اعتماد دارند. این شرکت‌ها می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و دولت ایران نیز می‌تواند تعهدات لازم در این زمینه را به آنها بدهد

وی تصریح کرد: آمریکا می‌گوید ما راجع به مواد غذایی و دارویی هیچ گونه مشکلی برای ایران ایجاد نکردیم اما شما به خوبی می‌دانید وقتی سیستم بانکی را دچار مشکل کردند همه این تحرکات اقتصادی با مشکل مواجه می‌شود.

در نهایت رئیس جمهور ایران نسبت به گسترش روابط دو کشور اظهار امیدواری و خرسندی کرد و افزود: من فکر می‌کنم سفر آقای «آبه شینزو» به تهران در سال جاری در نودهمین سال روابط سیاسی دو کشور نشان از اراده ژاپن و همچنین سفر من بعد از ۱۹ سال به ژاپن برای توسعه رابطه بوده است.