استاد دانشگاه جورج تاون گفت: اتهاماتی علیه ایران از سوی آمریکا مطرح می‌شود، اما در واقع هیچ اجماع جهانی در مورد این اتهامات وجود ندارد. از سوی دیگر چین و روسیه مدام از ایران حمایت می‌کنند و این شرایط را برای عمل کردن علیه ایران برای آمریکا سخت می‌کند.

ایلهان گولدنبرگ، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه و ایران و یکی از مشاوران در دولت اوباما، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با تاکید بر دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها، نشست شورای حکام را بیانگر میل جمعی برای حفظ برجام دانست.

ایلهان گولدنبرگ  در مورد تنش‌های حاضر گفت: چیزی که مشخص است این است که تنش‌های میان ایران و آمریکا با توجه به اتفاقات اخیر، در اوج خود است و با این حال امکان درگیری نظامی میان ایران و آمریکا وجود ندارد؛ چرا که ترامپ خواهان جنگ با ایران نیست و جنگ با ایران بسیار فاجعه‌بار خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: اتفاقاتی که ما اخیرا شاهد آن هستیم مانند کاهش تعهدات برجامی ایران و سرنگونی پهپاد آمریکا نشان‌دهنده این است که فشار حداکثری بر ایران جواب نداده است. از سوی دیگر ایران تاکنون صبر و خویشتن‌داری پیشه کرده است و اکنون صبرش تمام شده است و تصمیم گرفته است که اقدامات آمریکا را پاسخ دهد.

گولدنبرگ در ادامه صحبت‌هایش به تلاش اروپا برای کمک به ایران اشاره کرد و گفت: تلاش‌های اروپا در واقع نشان‌دهنده این است که اروپا منتقد آمریکا است و می‌خواهد برجام را زنده نگه دارد. 

اما ما تاکنون اقدامات عملی در این زمینه را ندیدیم آن هم به این دلیل است که اروپا از آمریکا واهمه دارد و به دنبال خرید زمان هستند تا با احتیاط برای نگه داشتن برجام قدم بردارند. وی در مورد آینده آمریکا و ایران گفت: معتقدم که نمایندگان دموکرات خواهان بازگشت به برجام هستند و با روی کار آمدن رییس‌جمهور دیگری تصورم این است که شرایط تغییر خواهد کرد. اما من بیش از بازگشت به برجام بر بازگشت به دیپلماسی تاکید می‌کنم. ما از دیپلماسی دور شده‌ایم و این نگران‌کننده است.

وی در مورد احتمال جنگ با ایران گفت: جنگ با ایران بسیار خطرناک است. معتقدم که اگر رییس‌جمهوری دیگر از دموکرات‌ها انتخاب شود، شرایط متفاوت خواهد شد اما فعلا تا هشت ماه دیگر حداقل شرایط دیپلماسی هم فراهم نیست. 

گولدنبرگ در ادامه به نشست شورای حکام اشاره کرد و گفت: این نشست نشان داد که برجام توافقی است که اکثریت آن را قبول دارند و به کارایی آن معتقد هستند و خواهان تدوام آن و تلاش برای نجات آن هستند و با آمریکا در مورد برجام هم‌رای نیستند و ترامپ در این خصوص تنهاست.

وی همچنین در مورد کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: این تصمیم ایران در واقع بیان‌گر راهکاری است تا از این طریق ایران اعضای برجام را به اجرای تعهدات خود در قبال تهران وادار کند. این در واقع یک استراتژی است که ایران از آن استفاده کرده است.