دستور رهبر انقلاب به روحانی درباره اهواز

عبدالرضا رحمانی فضلی، صبح دیروز در بدو ورود به بجنورد در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بحران سیل و آبگرفتگی در شهر اهواز گفت: گزارشی پیش‌ از این به رهبری داده شد و ایشان نیز به رئیس‌جمهور برای رفع این مشکل دستوراتی دادند تا دولت و رئیس‌جمهور برای این موضوع اعتباری لحاظ کند. رئیس‌جمهور نیز به رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه در راستای تخصیص بودجه دستور داده است تا درون بودجه ۹۹ یا خارج از آن، اعتباری برای رفع مشکل مردم اهواز در نظر گرفته شود.

    

اروپا احتمالا «فرآیند حل اختلافات برجام» را فعال می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای برجام، احتمالا در ماه ژانویه فرایند حل اختلافات در برجام را اجرا می‌کنند، اگرچه از بازگرداندن تحریم‌های علیه ایران خودداری خواهند کرد. طبق مکانیسم حل اختلاف در برجام، اگر هر کشوری نسبت به نقض عهد یکی از طرف‌ها مدعی «عدم پایبندی اساسی» شود این ادعا طی یک فرآیند چند مرحله‌ای و نسبتاً طولانی مدت برای تصمیم گیری به صورت اجماعی به کمیسیون مشترک ارجاع می‌شود که این کمیسیون ۸ عضو شامل ایران، نماینده اتحادیه اروپا و کشورهای ۱+۵ دارد.

    

تاکید روسیه بر مشروعیت پاسخ متقابل ایران به آمریکا

به گزارش مهر به نقل از تاس، «واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل در جریان نشست این شورا که در ارتباط با اجرای قطعنامه ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای ایران برگزار شده بود، اعلام کرد: همان گونه که در بند ۳۶ توافق هسته‌ای نیز پیش بینی شده، ایران حق مشروعی دارد تا به نقض منشور سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط آمریکا پاسخ متقابل بدهد. وی همچنین تاکید کرد که هیچکس نباید از ایران خواستار اجرای بی قید و شرط قطعنامه شورای امنیت شود در حالی که همزمان آمریکا آن را نقض کرده است.

    

تاکید اردوغان به همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه دیلی صباح، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز جمعه پس از بازگشت از نشست کشورهای اسلامی در کوالالامپور، در جمع نمایندگان رسانه‌ها، بر ادامه همکاری ترکیه با ایران و دیگر کشورهای حاضر در نشست، تاکید کرد و گفت که این کشور به همکاری با مالزی، قطر و ایران درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه خواهد داد. اردوغان همچنین اظهار کرد که دیدارهای دوجانبه‌ای در چارچوب این نشست با ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر داشته است.

    

هجمه دوباره قالیباف به دولت

محمدباقر قالیباف، کاندیدای یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در نشست مسئولان، دبیران استان‌ها و شورای بانوان ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، ضمن تشریح اتفاقات آبان گذشته، گفت: اتفاقات آبان ماه، در بستر ناکارآمدی دولت شکل گرفته بود. وی همچنین ضمن انتقاد از متوقف کردن کشور توسط دولت با بهانه‌های مختلف، یادآور شد: وضعیت فعلی کشور به دلیل عدم وجود ثبات اقتصادی است و دولتی‌ها برای هر اقدامی منتظر موضوع اینستکس و FATF و امثال آن هستند.

    

معاون پمپئو:

حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق کار ایران است

دیوید هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا در گفتگویی تلویزیونی مدعی شد: طرف سومی که در سرکوب تظاهرات عراق متهم است ایران و مجموعه‌های مسلح وابسته به آن هستند. وی ادامه داد: سپاه ایران پایگاه‌های ما در عراق را هدف قرار می‌دهد و ما حق داریم که از منافع خود دفاع کنیم. هیل با طرح این ادعا که واشنگتن «بر خلاف تهران» در تشکیل حکومت بغداد دخالت نمی‌کند، گفت: به وضع تحریم علیه مسئولین عراقی که در فساد و خشونت علیه تظاهرکنندگان دست دارند ادامه می‌دهیم.