رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا امری موقتی است و هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در نشست خبری صبح دیروز خود و در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایسنا درباره جایگاه مجلس پس از ۱۲ سال ریاست وی در راس این قوه گفت: اینکه امام فرمودند مجلس در راس امور است به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام کشور رهبری است ایشان هم در همه امور دخالت نمی‌کنند، بلکه جهت را مشخص می‌کنند جایگاه مجلس هم ریل‌گذاری است. وی افزود: ممکن است نگاهی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود داشته باشد که این شورا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری در نظر گرفته شود درآنجا  ما مراقبیم که قانونگذاری نشود. مگر این که ضرورتی وجود داشته باشد. مثلا بحران ارز باید مهار می‌شد و سازوکاری در نظر گرفته می‌شد؛ اما این موضوع موقت است و این شورا هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود. رئیس مجلس تاکید کرد: نگهبانی از جایگاه مجلس مهم است و جایگاه مجلس نباید تحدید شود.

تخریب مجلس،  تخریب کلیت ملت است

رئیس مجلس با بیان این که نهاد مجلس به معنی نمایندگی کل ملت است، اظهار کرد: تخریب مجلس هم تخریب کلیت ملت است کسانی که قصد فضاسازی علیه مجلس را دارند دلسوز ملت نیستند. آن هم وقتی ما با دشمنی مواجهیم که به دنبال تخریب ما است.

وی با  اشاره به اقدامات صورت گرفته در مجلس دهم یادآور شد: لوایح بودجه در این دوره با دقت تصویب شد و مسائل مربوط به کشاورزان، روستاییان، بازنشستگان و بنیه دفاعی در آن دیده شد. همچنین دولت یک چیز ناقصی به مجلس داد و مجلس خودش قانون برنامه ششم را تدوین کرد. همچنین تاکنون ۱۶۲ قانون در مجلس ابلاغ شده که ۶۳ تای آن طرح و ۹۹ تا لایحه بوده است.

12 سال برای حضور در یک عرصه کافی است

رئیس مجلس در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری شبستان مبنی بر اینکه آیا در صورت درخواست علما ممکن است، نظرتان درباره کاندیداتوری در انتخابات مجلس تغییر کند؟، گفت: حقیقت این است که در مجلس دهم هم نظر من این بود که ورود نکنم، حالا ۱۲ سال است که توفیق نمایندگی مردم قم در مجلس را دارم. آن زمان هم بزرگان و آقایان تماس گرفتند و نظراتی داشتند و به نحوی شد که من را قانع کنند در دوره دهم هم حضور پیدا کنم. این بار هم برخی بزرگان نامه نوشتند یا شفاهی صحبت کردند و تلاش کردند من را قانع کنند اما ۱۲ سال برای حضور در یک عرصه کافی است و این یک تصمیم لحظه‌ای نیست و من روی آن فکر کردم.

رئیس مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص افزایش قیمت بنزین نیز گفت: من این را توضیح دادم که این تصمیم دو وجه داشت یکی مشورتی و دیگری تصمیم‌گیری. به نظرم آنچه رهبری در درس خارج فقه فرمودند حق بود. این موضوع در جلسه سران مطرح شد و اینکه در حواشی چیزهایی می‌گویند بحث دیگری است.

برای انتخابات ریاست جمهوری آینده برنامه‌ای ندارم

وی با بیان اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری آینده برنامه‌ای ندارد، گفت: البته هر وظیفه‌ای به دوشمان باشد انجام می‌دهیم همان طور که در ۴۰ سال گذشته بر اساس عقیده‌مان کار کرده‌ایم.

 شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری در نظر گرفته شود. ما مراقبیم درآنجا  قانونگذاری نشود، مگر این که ضرورتی وجود داشته باشد. این شورا هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود

از زمان اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین مطلع بودم

وی با بیان اینکه از زمان اجرای این طرح مطلع بوده، یادآور شد: من روز پنج‌شنبه با آقای رحمانی حرف زدم. روز سه‌شنبه هم در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفتم چیزی شبیه طرح آقای مصری در روزهای آینده در حال اجراست. ضمن اینکه دولت طبق قانون هدفمندی می‌توانست این کار را انجام دهد ولی به خاطر شرایط آمد و مشورت کرد اما این پیشنهاد مربوط به دولت بود.

رئیس مجلس اضافه کرد: آن قسمتی که سران تصمیم گرفتند این بود که همه منابع را به مردم بدهند اما در روند اجرا اقناع عمومی لازم بود و الان هم هست. چه کسی باید این کار را بکند؟ طبیعتا باید رسانه‌ها این کار را انجام دهند. البته شنیدم ستادی که در وزارت کشور تشکیل شده بود بخش رسانه‌ای هم داشت. به هر حال اگر نقصی بوده باید برطرف شود.

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه تجارت نیز گفت: من فرزند کوچکی در مجلس هستم و بیشتر از نمایندگان از محضر آن‌ها استفاده کردم. احساس هم نمی‌کنم که بعد از من خلأیی وجود داشته باشد زیرا عرصه خالی نیست. در مورد مخالفان هم با آن‌ها دشمن نیستیم بلکه در یک نظام کار می‌کنیم. ممکن است نظر سیاسی آن‌ها متفاوت باشد.

اصلاح قیمت بنزین تصمیم مجلس نبود

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا در موضوع اصلاح قیمت بنزین از نمایندگان مشورت گرفته شده بود یا خیر؟، گفت: بحث یارانه‌ها در جلسات مختلف مجلس مطرح شده بود، هم دو سال پیش و هم مهرماه که هم سازمان برنامه  و بودجه و هم مرکز پژوهش‌ها گزارشی را در این باره داده بودند. همچنین سازوکاری را در هیأت رئیسه در این خصوص مورد بررسی قرار داده بودیم. ولی اینکه این تصمیم از سوی مجلس بود یا خیر، نه این گونه نبوده چون که مجلس تصمیم خود را گرفته بود. ممکن است این اختلاف نظرها در مورد زمان و روش مناسب مطرح باشد.

اصلاح قیمت بنزین به روش دیگر، شاید اینقدر تبعات نداشت

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که آیا بهتر نبود که تصمیم‌گیری برای اصلاح بنزین را در زمان دیگری انجام می‌دادند؟ گفت: قاعدتا امکان راه‌های دیگر وجود داشت، فقط یک راه نبود اما مجموعه دولت مسئول کار بود شاید راه دیگری را دنبال می‌کردند اینقدر تبعات نداشت.

لاریجانی افزود: به طور کلی بنده در جریان نیستم چون شورای امنیت مسئول بود، فکر می‌کنم اکنون فرصتی است تا در این باره بازنگری شود که در چه مواردی در اجرا نقص داشتیم و نقایص باید جبران شود اصل فکر یک چیز است و نحوه اجرا چیز دیگری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره لزوم به رسمیت شناختن اعتراضات و تبدیل شدن آن به اقدام عملی و نحوه‌ پاسخ به اعتراضات گفت: ما در مجلس شورای اسلامی مدلی درباره حق اعتراض داریم معمولا صنوف مختلف اعتراضات‌شان را جلوی مجلس بیان می‌کنند از مجلس هم معمولا یک نفر از اعضای هیات رئیسه یا مسئولانی از کمیسیون‌ها در جمع افراد معترض حاضر می‌شوند چند نفر به نمایندگی داخل مجلس شورای اسلامی آمده و با آنها مذاکره شده و موارد پیگیری می‌شود. این فرمول درباره کار پارلمان است که باید صدای مردم شنیده شود و تقریبا اکثر صنوف هم جلوی مجلس می‌آیند و مشکلات‌شان را مطرح می‌کنند.

اینکه امام فرمودند مجلس در راس امور است، به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام کشور رهبری است؛ ایشان هم در همه امور دخالت نمی‌کنند، بلکه جهت را مشخص می‌کنند. جایگاه مجلس هم ریل‌گذاری است

طبق قانون اساسی حق اعتراض محترم شمرده شده است

وی ادامه داد: در کشورمان هم طبق قانون اساسی حق اعتراض محترم شمرده شده، مشکل آنجاست که اعتراض تبدیل به یک نوع رفتار خشونت‌آمیز می‌شود از سلاح گرم و سلاح سرد استفاده می‌کنند و حتی گفته شده از تیربار هم استفاده کردند لذا در مجموع می‌توان گفت که در این موارد دو سنخ وجود دارند یک سنخ آن است که باید حرف معترضان شنیده شود ولی سنخ دیگر آن است که عده‌ای می‌خواستند چیز دیگری را دنبال کنند همان نکته رهبری مبنی بر جدا شدن صف‌ها باید رعایت شود.

لاریجانی افزود: برخی همکاران دنبال طرحی برای بحث اعتراضات هستند فکر نمی‌کنم مشکلی باشد اگر نواقصی هم باشد آن را رفع می‌کنیم.

باید به خواسته‌های  مردم توجه شود

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درباره مجروح شدن افراد و مصدومین و سرقت و خسارات وارد شده به خانه‌ها باید بخش‌های امنیتی کشور کار را دنبال کنند و وظیفه‌شان هم هست به هرحال راه برای اعتراضات بسته نیست باید به خواسته‌های مردم توجه شود و اگر لازم باشد کارهایی را انجام دهند.