انتخابات مجلس یازدهم در پیش است و عمر مجلس دهم رو به پایان. در این فرصت کم طرح‌ها و لوایح بسیاری بر زمین مانده و همین امر تراکم کاری و فشردگی جلسات مجلس را بالا برده است. از سوی دیگر وضعیت تحریم‌ها و بنزین و استیضاح وزرا و نابسامانی‌های دیگر به گونه‌ای است که نطق نمایندگان تنوع موضوعی بالایی دارد؛ از استراماچونی گرفته تا کیک‌های آلوده.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر دیروز در تذکری شفاهی به ماجرای رفتن استراماچونی سرمربی استقلال اشاره کرده و گفت: «وزیر ورزش باید قراردادها را با مربیان خارجی شفاف کرده و آن را منتشر کند.»

علیرضا سلیمی، نماینده اصولگرای محلات در تذکر شفاهی خود به موضوع کیک‌های آلوده که چند روزی است سر و صدای زیادی به پا کرده اشاره و اظهار کرد: ماجرای قرص‌هایی که در بین کیک‌ها در چند استان پیدا شده مشکوک است و اگر نظارت دقیقی در کشور بود شاهد این قبیل اتفاقات نبودیم؛ گفته می‌شود که این قرص‌ها در کارخانه در بین کیک‌ها قرار داده نشده است اکنون سوال اینجاست که در کجا چنین فرآیندی انجام شده است و چه کسی باید بر این بخش نظارت کنند.

موضوع حاشیه‌ای دیگری که دیروز از سوی غلامعلی جعفرزاده ایمنی‌آبادی، نماینده مردم گیلان در جلسه علنی مطرح شد، مربوط به سریال وارش بود. او این سریال تلویزیونی را توهین به مردم گیلان و خطه شمال دانست و خوستار توقف پخش آن شد.

علاوه بر نطق‌ها و تذکرات نمایندگان، موضوعات مورد بررسی و اعلام وصول شده در مجلس نیز متنوع بودند؛ از اعلام وصول طرح ابطال اسناد مالکیت خاندان پهلوی و تشکیل استان تهران جنوبی تا طرح معافیت یکی از فرزندان ذکور خانواده‌هایی که اهدای عضو در اثر مرگ مغزی دارند

بازار داغ انتخابات

در کنار این حواشی، بازار انتخابات و بحث و جدل‌های انتخاباتی نیز دیروز در مجلس گرم بود. محمود صادقی، نماینده تهران در تذکری با استناد به ماده ۷۵ آیین‌نامه در واکنش به نطق جلسه صبح علی ادیانی درباره استعفایش از نمایندگی گفت: بعضا در مجلس شورای اسلامی برخی برای خود نقش مبصر کلاس و مامور حراست قائلند و مراقبند کسی خطا نکند و در صورت رخ دادن از الفاظ غیرمودبانه استفاده کرده و مجلس شورای اسلامی را زیر سوال می‌برند.

او با بیان اینکه انگار می‌خواهند فضای دیکتاتوری در مجلس حاکم باشد، درباره صرف‌نظر از استعفایش توضیح داد: «بعضی از نمایندگان در صحبت با من نظر موافق نداشتند و می‌گفتند این کار به مصلحت نیست و ممکن است به التهابات فضا دامن زند. برخی از مردم هم از من تقاضا داشتند که استعفا ندهم در برخی از سایت‌های ضد انقلاب از استعفایم اینگونه استفاده شده بود که به خیال خامشان به زمان فروپاشی نزدیک می‌شویم جمیع این شرایط باعث شد که مصلحت ببینم و استعفا ندهم.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز به این بحث ورود کرد و با تاکید بر اینکه بیان چنین بحث‌هایی از تریبون مجلس خوب نیست، به آن پایان داد.

اعلام وصول طرح تشکیل استان تهران جنوبی

علاوه بر نطق‌ها و تذکرات نمایندگان، موضوعات مورد بررسی و اعلام وصول شده در مجلس نیز متنوع بودند؛ از اعلام وصول طرح ابطال اسناد مالکیت خاندان پهلوی تا طرح معافیت یکی از فرزندان ذکور خانواده‌هایی که اهدای عضو در اثر مرگ مغزی دارند.

طرح مهم دیگری که دیروز اعلام وصول شد، جداسازی بخش جنوبی استان تهران بود. اعلام وصول آن در پی تصمیم برخی نمایندگان مجلس در رایزنی با دولت برای ایجاد استان تهران شرقی و استان تهران غربی است که به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور منجر به جداسازی بخش‌هایی از استان تهران شود.

تراکم‌فروشی برای شهرداری‌ها ممنوع شد

اما آنچه دیروز بیشترین زمان پارلمان را به خود اختصاص داد، بررسی لایحه دو فوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بود. نمایندگان ملت دیروز تصویب کردند که شهرداری‌ها دیگر مجاز به فروش تراکم مازاد و تغییر کاربری املاک بر خلاف طرح تفصیلی نخواهند بود. همچنین در مصوبه‌ای دیگر سهم شهرداری از محل مالیات نقل و انتقال املاک را تعیین کردند و با واریز بخشی از ارزش گمرکی کالاهای وارداتی به حساب شهرداری‌ها نیز موافقت کردند.

بر اساس تصمیم مجلس، سازمان امور مالیاتی موظف است هنگام دریافت مالیات ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم موضوع مالیات نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری به ترتیب دو درصد، و یک درصد به عنوان عوارض دریافت و به حساب شهرداری محل واریز کند.

همچنین مقرر شد، معادل ۱۲ در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی که حقوق ورودی آنها وصول می‌شود توسط گمرک به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) واریز شده تا به نسبت ۱۳ درصد کلان شهرها، ۳۵ درصد بهیاری‌ها و ۵۲ درصد سایر شهرداری‌ها و بر اساس شاخص‌های جمعیت و کمتر توسعه‌یافتگی صرف کمک و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شود.

علاوه بر این، دیروز با تصویب مجلس، شهرداری‌ها موظف به انتشار درآمد و هزینه‌هایشان شدند. در مصوبه‌ای دیگر نیز نمایندگان مجلس، دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح را موظف کردند که عوارض و بهای خدمات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را تا پایان سال مالی به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های مربوطه واریز کنند.

نمایندگان ملت دیروز تصویب کردند که شهرداری‌ها دیگر مجاز به فروش تراکم مازاد و تغییر کاربری املاک بر خلاف طرح تفصیلی نخواهند بود

تصمیم جدید درباره دانشگاه پیام نور

تصمیم مهم دیگر دیروز مجلس، موافقت با کلیات طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور بود. عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی در موافقت با این طرح گفت: این طرح تبعیض حقوق دریافتی کارکنان را مرتفع کرده و می تواند نقطه شروعی برای رفع تبعیض حقوق سایر کارمندان رسمی و قراردادی باشد و بار مالی ندارد زیرا منابع آن از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه پیام نور در نظر گرفته شده است.

سید علی ادیانی اما در مخالفت با این طرح در اخطاری مستند به اصل ۷۵ قانون اساسی آن را دارای بار مالی عنوان کرد و مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در پاسخ به وی این اخطار را وارد دانست.

در نهایت از 226 نماینده حاضر در پارلمان ۱۳۰ نماینده به این طرح رأی موافق، ۶۸ نماینده رأی مخالف و ۵ نماینده رأی ممتنع دادند.

همچنان دست به استیضاح

در کنار تمام اینها استیضاح وزرای کشور و نفت نیز با جدیت از سوی برخی نمایندگان دنبال می‌شود و تقریبا پای ثابت این روزهای مجلس است. دیروز نیز علی اکبر کریمی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در تذکری شفاهی تصریح کرد: دولت در زمینه گرانی بنزین هیچ‌گونه مشورتی با مجلس نکرد، اما وعده داد که درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را در قالب کمک هزینه معیشتی به مردم پرداخت می‌کند. وی افزود: خوب است که دولت حداقل در تحقق این مسئله صادق باشد چرا که ما در هر جمعی حاضر می‌شویم، بخش قابل توجهی از مردم معترض هستند که یارانه بنزین به آنان پرداخت نشده است.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه باید دیوان محاسبات درباره ادعای پرداخت کمک هزینه معیشتی به ۶۰ میلیون نفر از مردم گزارش دهد، تاکید کرد: همچنین لازم است طرح استیضاح «زنگنه»، وزیر نفت هر چه سریعتر در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود.