در اولین روز هفته جاری، بسیاری از نمایندگان مجلس با توپ پر به افزایش قیمت بنزین حمله کردند و به دنبال این حمله، فراکسیون امید مجلس نیز دو طرح درباره لغو افزایش تدریجی قیمت بنزین و تک نرخی شدن آن تهیه کرد. 

مقرر شد که این طرح روز گذشته در مجلس مورد بررسی قرار گیرد تا در پی آن، مجلس دولت را مکلف به بازگرداندن قیمت بنزین به قبل از 24 آبان کند. 

اما صبح دیروز به گفته سخنگوی فراکسیون امید، پس از بیانات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر حمایت از طرح روسای سه قوه برای افزایش قیمت بنزین، طرح دو فوریتی لغو افزایش قیمت بنزین، از دستور کار خارج شد.

فاطمه سعیدی در این باره توضیح داد: شورای مرکزی فراکسیون امید با توجه به نظرات کارشناسی کمیته‌های تخصصی طرحی سه فوریتی برای لغو افزایش قیمت بنزین و به دنبال آن افزایش تدریجی آن از طریق بودجه سنواتی را تهیه کرده بود، همچنین طرح دو فوریتی دیگری تهیه شده بود که بر مبنای آن بنزین تک نرخی با نرخ 1500 تومان عرضه شود.

وی افزود: هیچ یک از این طرح‌ها اعلام وصول نشد اما قرار است کمیسیون‌های تخصصی درباره چگونگی اجرای بهتر این قانون و آنچه به سود مردم است تصمیم‌گیری کنند.

چرخش ناگهانی

به دنبال بیانات مقام معظم رهبری، موضع نمایندگان که اغلب منتقد افزایش ناگهانی قیمت بنزین بودند نیز تغییر کرد. در جلسه روز گذشته مجلس، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز حضور داشت. پس از این جلسه، اسدالله عباسى، سخنگوى هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه طرح سهمیه‌بندى بنزین لازم‌الاجراست، تاکید کرد که «طرح سهمیه‌بندى بنزین به تصویب شوراى عالى امنیت ملى و تایید سران قوا و رهبرى رسیده و مجلس از آن حمایت مى‌کند.»

همچنین مهدی شیخ، نماینده تهران در خصوص جلسه دیروز نمایندگان درباره قیمت بنزین، گفت: قرار شد تا نمایندگان مجلس حمایت قاطع خود را از تصمیم سران قوا اعلام کنند و در عین حال نظارت حداکثری برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها صورت گیرد.

استعفاهای ناگهانی

علی‌رغم حمایت ناگهانی اغلب نمایندگان، دو نماینده استعفا کردند. پس از پایان جلسه علنی مجلس، محمود صادقی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در اعتراض به نادیده گرفتن مجلس در تصمیمات مهم از نمایندگی مجلس استعفا کرد. گفته شد که برخی دیگر از نمایندگان نیز صادقی را همراهی خواهند کرد. 

علاوه بر او، محمد قسیم عثمانی نیز پس از نطق میان دستور، متن استعفای خود را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کرد. عثمانی در نطق میان دستور خود گفت: آقای لاریجانی شخصا و بدون مشورت مجلس درباره بنزین تصمیم‌گیری و اظهارنظر می‌کند و انگار نظر ما نمایندگان مهم نیست؛ به همین دلیل حضور ما هم در مجلس معنایی ندارد؛ اصلا برای چه ما در اینجا هستیم.

هر دو طرح مجلس برای توقف افزایش قیمت بنزین از دستور کار خارج شد و اسدالله عباسى، سخنگوى هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: طرح سهمیه‌بندى بنزین به تصویب شوراى عالى امنیت ملى و تایید سران قوا و رهبرى رسیده و مجلس از آن حمایت مى‌کند

مجلس علیه دو رئیس

آنچه که عثمانی در نطق میان دستور خود عنوان کرد، حرف شماری دیگر از نمایندگان نیز بود؛ حتی آنهایی که به دنبال حمایت مقام معظم، حمایت خود از افزایش قیمت بنزین را اعلام کردند نیز نسبت به آنچه که تک‌روی علی لاریجانی می‌نامیدند، معترض بودند؛ اعتراضاتی که منجر به تهیه طرح استیضاح علیه دو رئیس، یعنی رئیس مجلس و رئیس دولت شد. این نمایندگان با تاکید بر اینکه مجلس اطلاعی از کم و کیف، جزئیات و زمان دقیق افزایش قیمت بنزین نداشته است، معترض بودند که چرا لاریجانی به عنوان رئیس مجلس، نمایندگان را در جریان این تصمیم نگذاشته است.

 مورد دیگری که به آن اشاره شد غیرقانونی بودن افزایش قیمت بنزین از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا بود. شماری از نمایندگان تاکید می‌کردند که روال افزایش قیمت بنزین به لحاظ قانونی باید از مجرای مجلس بگذرد. 

این اعتراضات تا بدانجا پیش رفت که تعدادی از نمایندگان با امضای نامه‌ای به رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس خواستار استیضاح علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی شدند.

مجتبی ذوالنور، نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز در حال جمع‌آوری امضا از نمایندگان برای این استیضاح بود.

در متن نامه تقاضای استیضاح لاریجانی خطاب به کاتب رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی آمده است: «به استناد ماده ۲۴ آیین‌نامه ما نمایندگان به عملکرد رئیس مجلس معترض و خواستار استیضاح ایشان هستیم.»

در این نامه دلایلی ذکر شده از جمله این که عضویت رئیس مجلس در مجامع و شوراها از حیث شخصیت حقوقی ایشان است؛ لذا مواضع ایشان از جانب مجلس طبق نظر مشورتی مجلس و نظر اکثریت نمایندگان نبوده است. همچنین در تصمیمات اتخاذ شده توسط سران قوا مثل اقدام اخیر در سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین رای نمایندگان آن هم حداقل به صورت استمزاجی گرفته نشده است.

در نهایت امضا‌کنندگان این نامه اعتراض خود را نسبت به تصمیم‌گیری‌های مجلس بدون مشورت نمایندگان بیان کرده و طبق آیین‌نامه مجلس خواستار به جریان افتادن استیضاح علی لاریجانی شدند.

60 امضا پای استیضاح روحانی

علاوه بر استیضاح رئیس مجلس، استیضاح رئیس دولت نیز دیروز کلید خورد. خبرگزاری فارس گزارش داد که جمعی از نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت عصر دیروز مجلس طرح استیضاح رئیس‌جمهور را تهیه و تدوین کردند که به 60 امضا هم رسیده است.

این طرح در چهار محور سخنان تفرقه‌انگیز، اجرا نکردن سیاست اقتصاد مقاومتی، بی‌کفایتی در مدیریت اجرایی کشور و وضعیت ارزی و اقتصادی کشور تدوین شده است. آنطور که از تلاش‌های ذوالنور برای جمع‌آوری امضا پای طرح استیضاح روحانی برمی‌آید، می‌توان گفت که در استیضاح رئیس دولت نیز دست مجتبی ذوالنور در کار است.

تاکید بر پرداخت هر چه سریع‌تر پول به حساب مردم

هرچند که به جریان افتادن این دو استیضاح در مجلس یادآور تمام طرح‌های استیضاحی است که در عمر مجلس دهم در مجلس به راه افتادند و امضاهای هیجانی و مصلحتی پای آنها نشست و بعد امضاها پس گرفته شد و درنهایت در حد یک جنجال باقی ماند و راه به جایی نبرد. 

محمود واعظی: با بیانات مقام معظم رهبری راه‌ بهانه‌جویی، ایرادگیری و مانع‌گذاری در راه دولت که مجری این تصمیم بزرگ اقتصادی است، بسته شده است

در کنار این واکنش‌های هیجانی، روسای دولت و مجلس تاکید بر واریز هرچه سریعتر عواید حاصل از این طرح به حساب‌های مردم داشتند. علی لاریجانی که آماج انتقادات تند همکارانش بود، دیروز در جلسه علنی مجلس گفت: «آنچه مهم است این است که اولاً دولت منابعی را که به‌ عنوان مابه‌التفاوت در نظر گرفته شده در اسرع وقت به حساب مردم واریز کند و نشان دهد که پای عهد خود ایستاده و کمیسیون مربوطه نیز باید حتماً این کار را پیگیری کند.»

بدین ترتیب به نظر می‌رسد مجلس دیگر ابزاری برای توقف این طرح ندارد و از این پس باید انرژی خود را معطوف به نظارت بر چگونگی اجرای آن کند. به ویژه که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته تاکید کرد که با بیانات مقام معظم رهبری راه‌ بهانه‌جویی، ایرادگیری و مانع‌گذاری در راه دولت که مجری این تصمیم بزرگ اقتصادی است، بسته شده است.