عضو شورای عالی کار:

تعیین سقف مدت قراردادهای موقت به دولت رفت

عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به اتمام بررسی آیین‌نامه تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار در کمیسیون اجتماعی دولت، از ارجاع اصلی‌ترین مورد اختلافی میان گروه کارگری و کارفرمایی به کمیسیون اصلی قوه مجریه خبر داد. علی خدایی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: اصلی‌ترین موردی که بر سر آن با کارفرمایان اختلاف داریم، به کمیسیون اصلی دولت ارجاع داده شد. وی در پاسخ به این پرسش که این اختلاف بر سر چیست، گفت: اختلاف ما با کارفرمایان به سقف مدت قرارداد موقت بازمی‌گردد. عضو کارگری شورای عالی کار افزود: نظر گروه کارگری این است که حداکثر مدت قرارداد موقت در کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیرمستمر دارد، باید یک سال باشد چرا که کارفرمایان در همین مدت هم می‌توانند به شناختی از کارگران خود برسند اما کارفرمایان می‌خواهند که این سقف ۸ سال باشد و دولت هم بر ۳ سال تاکید می‌کند. خدایی با بیان اینکه دولت‌ها سال‌ها بررسی آیین‌نامه تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار را عقب انداخته‌اند، گفت: پس از سال‌ها بحث بر سر این تبصره قانونی بالاخره دولت وارد عمل شد اما انتظار داریم تصمیمی اتخاذ نشود که نیروهای کار متضرر شوند.

    

مطالبات معوقه کارگران شهرداری محمدیار به 3 ماه رسید

کارگران شهرداری محمدیار واقع در شهرستان نقده استان آذربایجان غربی ۳ ماه معوقات مزدی طلبکارند. به گزارش ایلنا، این کارگران که در واحد اداری و خدماتی شهرداری محمدیار به‌صورت قراردادی مشغول کارند، صبح روز یکشنبه (۱۳ مرداد ماه) با مراجعه به ساختمان شهرداری به معوقات مزدی خود اعتراض کردند. این کارگران که در سه ماه گذشته دستمزد و حق بیمه آنها پرداخت نشده، گفتند: در شرایط فعلی اقتصاد کشور که هر روز شاهد افزایش قیمت اجناس مصرفی و غیرمصرفی هستیم، نگران تامین هزینه‌های زندگی خود شده‌ایم. به گفته کارگران شهرداری محمدیار، شهرداری و شورای شهر هیچ برنامه‌ای برای پرداخت مطالبات‌ آنها ندارد.

    

تجمع کارگزاران مخابرات روستایی مقابل مخابرات

جمعی از کارگزاران مخابرات روستایی خراسان رضوی با تجمع مقابل ساختمان مخابرات ایران، خواستار اجرای قانون و تمکین شرکت مخابرات به آرای دیوان عدالت شدند. «قربان‌زاده» دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگری مخابرات روستایی استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه چند صد نفر از کارگزاران مخابرات روستایی سراسر کشور در این تجمع شرکت داشته‌اند، افزود: خواسته ما اجرای قانون است. ما خواستار اجرایی شدن آرای صادره دیوان عدالت اداری و هیات‌های حل اختلاف وزارت کار هستیم. ما درخواست داریم که مخابرات به این آرا تمکین کند. این فعال کارگری، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و عقد قرارداد دائم با لحاظ کردن همه شرایط قانونی را از مهم‌ترین خواسته‌های کارگزاران دانست و گفت: فقط انجمن صنفی خراسان رضوی تاکنون سه بار به دیوان عدالت شکایت کرده و سه رای در دست دارد. ما می‌خواهیم این آرا اجرا شوند. او تاکید کرد که همکارانش از روستاهای سراسر کشور برای پیگیری مطالبات خود به تهران آمده‌اند و بهتر است که مسئولان صدای این قشر زحمتکش روستایی را بشنوند و به خواسته‌های آنها توجه کنند.

    

کارگران مریوانی:

چاره‌ای جز کارتن‌خوابی نداریم

کارگران کم‌درآمد شهرستان مریوان در نامه‌ای به مسئولان از گرانی اجاره‌بهای مسکن انتقاد کردند.

به گزارش ایلنا، مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای هر خانواری است که با گرانی اجاره‌بها، خانواده‌های کارگری بسیاری را در سراسر کشور نگران کرده است. در همین زمینه، کارگران کم‌درآمد شهرستان مریوان در استان کردستان در نامه‌ای سرگشاده به مسئولان، کمبود و گرانی مسکن را معضلی چاره‌ناپذیر برای مردم کم‌درآمد توصیف کرده‌اند.

در این نامه آمده است: به هر جا مراجعه می‌کنیم، قادر به پرداخت رهن و اجاره ماهانه مسکن نیستیم. درآمدمان کم است و نمی‌توانیم اجاره‌های درخواستی صاحبخانه‌ها را بپردازیم.