جامعه مدرسین سکوتش را درباره انتخابات ۹۸ شکست و اعلام کرد ورود مصداقی نخواهد داشت، با این وجود برخی خبرهای جسته و گریخته حکایت از آن دارد که تعدادی از اعضای جامعه مدرسین قم تلاش دارند با حمایت مراجع کاندیداهایی را به مردم این استان معرفی کنند.

به گزارش خبرآنلاین، یک ماه پیش بود که از گعده اصولگرایان قم لیستی بیرون آمد که با هیچ منطقی بجز منطق پایداری هم‌خوانی نداشت. خروجی این لیست سه اسم «زاکانی، امیرآبادی و ذوالنوری»  بودند که تنها حلقه‌ای که از درون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می‌توانست حامی آن باشد طیف آیت‌الله مصباح یزدی بود. این اعلام لیست در حالی صورت گرفت که جامعه مدرسین یکی از پایگاه‌های اصلی رهبری اصولگرا که در جریان انتخابات و معرفی کاندیدا همیشه به عنوان یک مرجع به آن نگاه می‌شد در سکوت کامل فرورفته بود. درست چند هفته بعد از قیل و قال‌ها بر سر آن لیست که حتی شورای وحدت هم زیر بار آن نرفت، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سکوتش را شکست و بیانیه‌ای صادر کرد که در آن  صریحا اعلام کرد که قرار نیست در انتخابات مجلس شورای اسلامی به طور مصداقی ورود کند. بنابر این بیانیه اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیست و پنجمین جلسه این شورا که به ریاست آیت‌الله یزدی برگزار شده بود بر لزوم عدم ورود مصداقی به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قم تاکید کردند.

شکاف در جامعه مدرسین 

سکوتی که چند سالی است جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آن فرو رفته است از آن موضوعاتی است که به نظر می‌رسد مورد حمایت همه اعضای این تشکل مهم روحانی نیست و نگاه های چندگانه نسبت به این مشی جامعه مدرسین وجود دارد. 

بیانیه‌ای دیگر در راه است؟ 

به نظر می رسد رویکرد منفعل این روزهای جامعه مدرسین چیزی نیست که مورد وفاق همه اعضای آن باشد. در همین راستا یکی از اعضای این تشکل به خبرآنلاین می‌گوید: بعد از بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه صحبتی در میان اعضا مطرح شد که برخی از اعضا در جریان مشورت با مراجع و علمای قم افرادی را به عنوان کاندیدا به مردم استان قم معرفی شود. او می‌گوید مردم همواره از جامعه مدرسین انتظار داشتند که در چنین بزنگاه‌هایی وارد میدان شود و گزینه‌های قابل اعتماد را معرفی کند؛ لذا این کناره‌گیری نمی‌تواند توجیه‌پذیر باشد. این عضو جامعه مدرسین ادامه می‌دهد که هنوز نظر قطعی درباره این ایده وجود ندارد و این احتمال هم هست که با بیانیه دوم مخالفت شود اما اگر قرار باشد به وظیفه اصلی اساسی خود عمل کنیم نمی‌توانیم نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی و اینکه چه کسی قرار است نماینده مردم قم در مجلس باشد، بی‌تفاوت باشیم.