صف‌بندی انتخاباتی با چاشنی«دیکتاتور»

با پیشواز زودهنگامی که بهارستان به سوی انتخابات رفته است، می‌توان حدس زد که انتخابات امسال مجلس، بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود. هر چه به اسفند نزدیکتر می‌شویم، شکاف‌ها و صف‌بندی‌ها در مجلس خودش را بیشتر نشان می‌دهد. تازه‌ترین اسم رمز این صف‌بندی‌ها نیز «دیکتاتور» است.

محبوبه ولی

علی لاریجانی، 12 سال است که مجلس را اداره می‌کند؛ انصافا هم با آرامش اداره کرده است؛ بسیاری می‌گویند که این هنر سیاست‌ورزی اوست و البته بسیاری دیگر هم معتقدند که برعکس، این هنر لابی‌گری اوست. 

در میان منتقدانش، صدای دلواپسان و پایداریچی‌ها همیشه بلندتر از بقیه بوده است. حالا هرچه به ایام انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، این صداها هم بلندتر می‌شود؛ او که زمانی اصولگرا بود، در آخرین انتخابات مجلس با لیست امید وارد بهارستان شد و حالا هم خبرها حاکی از آن است که می‌خواهد با اعتدالیون، ائتلاف کند.

12 سالِ سخت

آنها که 12 سال است به سختی او را در رأس مجلس تحمل کرده‌اند، بیم این را دارند که او این بار با گذر از اصولگرا و اصلاح‌طلب و تحت عنوان یک «معتدل» دوباره به مجلس بازگردد و مجلس یک دوره دیگر هم زیر دست یک به قول آنها «دیکتاتور» اداره شود. 

«دیکتاتور»، عنوانی است که چند روز پیش در جریان بررسی کلیات طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس، نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد به لاریجانی داد. جنجال آن روزِ مجلس، خیلی سر و صدا کرد. تعدادی از نمایندگان با این استدلال که تصویب تشکیل وزارت بازرگانی نیاز به رأی دو سوم نمایندگان دارد نه نیمی از نمایندگان، در جایگاه هیأت رئیسه تجمع کردند. لاریجانی از آنها خواست که جایگاه را ترک کنند، اما میان او و پژمانفر جدل لفظی درگرفت و پژمانفر او را «دیکتاتور» خطاب کرد.

مملکت دست کیست؟

آن روز جزء معدود مواردی بود که لاریجانی صبرش لبریز شد و گفت که «عادت کرده‌اید کارهایتان را با فریاد پیش ببرید. دیکتاتور هم شما هستید که در کشور این بساط را راه انداخته‌اید.» پژمانفر او را تریبون یک طرفه خواند و لاریجانی هم پاسخ داد: «تریبون یک طرفه هم شما هستید که همه تریبون‌ها دست شماست مملکت این طوری شده که هر چه دلتان می‌خواهد به همه می‌گویید و کسی چیزی به شما نمی‌گوید و همه باید تسلیمتان باشند.» این جدل تا آنجا پیش رفت که پژمانفر گفت: «اتفاقا تریبون دست ما نیست که ما برای اینکه حرف بزنیم باید آنقدر داد و بیداد کنیم. تریبون دست من است یا شما؟ 10 سال اخوی شما رئیس قوه قضائیه بودند، 12سال شما رئیس مجلس هستید. در میدان سیداسماعیل هم می‌گویند بین دیدگاه روحانی و شما تفاوتی نیست، مملکت دست شماست یا ما؟» بحث به موضوع شورای هماهنگی اقتصادی هم کشید و پژمانفر گلایه کرد که لاریجانی اختیارات مجلس را جای دیگری برده است. لاریجانی هم پاسخ داد که تشکیل این شورا تدبیر رهبری بوده و تصمیم او نبوده است.

تکرار دوباره جنجال «دیکتاتور»

درنهایت هرچه بود آن مشاجره تمام شد، اما دیروز دوباره صدای «دیکتاتور»، «دیکتاتور» در مجلس بلند شد. جلسه علنی مجلس مشغول بررسی یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی بود که باز هم جنجال به پا شد. 

این بار رئیس جلسه مسعود پزشکیان بود. هنگامی که احد آزادی‌خواه، نماینده اصولگرای ملایر از موافقان این طرح اصرار به ادامه دادن اظهاراتش داشت، پزشکیان به او تذکر داد که وقتش تمام شده است. آزادی‌خواه اما همچنان اصرار داشت که وقتش باقی مانده است. 

از سوی دیگر مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم اصرار به تذکر هفتاد و پنجی داشت که پزشکیان به او تذکر داد: «فوریت چه تذکری دارد؟ وارد نیست.»

رأی‌گیری آغاز شد اما فریادها در صحن مجلس پایان نیافت. آنقدر که حتی ذوالنوری بر سر پزشکیان فریاد زد که شما «دیکتاتور» هستید. ذوالنوری حتی پس از پایان رأی‌گیری به جایگاه هیات‌رئیسه رفت و دقایقی با مسعود پزشکیان بحث کرد.

دیروز دوباره صدای «دیکتاتور»، «دیکتاتور» در مجلس بلند شد. در جریان بررسی یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی پزشکیان اجازه نداد که ذوالنوری تذکر هفتاد و پنجی خود را بدهد و فریاد ذوالنوری بلند شد که شما «دیکتاتور» هستید

در همین حین آزادی‌خواه که به سمت هیات رئیسه رفته بود فریادزنان به پزشکیان گفت که «وقت ما را گرفتید و نگذاشتید که حرف بزنم.» پزشکیان هم به او گفت: «وقت را نگاه کن بعد تذکر بده، تخلف را شما می‌کنید که اضافه حرف می‌زنید، بنشین سرجایت.»

تعیین تکلیف با لاریجانی

به نظر می‌رسد استفاده از کلیدواژه «دیکتاتور»، فصل تازه‌ای از رقابت‌های انتخاباتی است. اما حالا چه کسی دیکتاتور است؟ چند ماه مانده به انتخابات، اصولگرایان مردم را در برابر این سوال قرار می‌دهند که چه کسی دیکتاتور است و در این میان هم انگشت اتهامشان بیش از همه به سوی علی لاریجانی است.

هرچند که زمانی گمان ائتلاف لاریجانی با اصولگرایان می‌رفت، اما اکنون دیگر خط و ربط لاریجانی آنقدر روشن شده که احتمال ائتلاف او با اصولگرایان کمرنگ‌تر از همیشه است. 

علی لاریجانی در تمام این دوره‌های متوالی که در مجلس حضور داشته، نماینده قم در مجلس بوده است. خبرگزاری ایلنا دو روز پیش خبر داد که شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم، با سه چهره عضو جبهه پایداری، لیست سه نفره خود را بسته‌اند و علی لاریجانی بار دیگر جایی در این لیست ندارد.

بنا بر این خبر شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم، بعد از بررسی گزینه‌های مختلف برای پرکردن لیست سه نفره خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی، درنهایت علیرضا زاکانی نماینده سابق تهران را انتخاب کرد و مجتبی ذوالنوری هم عضو روحانی این لیست مثلثی است. 

گزارش ایلنا می‌افزاید: «اصولگرایان قم تا پیش از انتخابات قبلی مجلس، به حسب حفظ ظاهر هم که بود، برای دادن لیست انتخاباتی خود صبر می‌کردند تا نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و لیست انتخاباتی این تشکل مهم حوزوی ارائه شود، اما گفته شده در این انتخابات، بدون توجه به لیست جامعه مدرسین، لیست شورای هماهنگی اصولگرایان قم نهایی شده است.»

چند ماه مانده به انتخابات، اصولگرایان مردم را در برابر این سوال قرار می‌دهند که چه کسی دیکتاتور است و در این میان هم انگشت اتهامشان بیش از همه به سوی علی لاریجانی است

بدین ترتیب به نظر می‌رسد اصولگرایان، تکلیف خود با لاریجانی را مشخص کرده‌اند و شمشیر رقابت هم مدت‌هاست که از رو بسته شده است.