توضیحات اسماعیلی درباره عفو محکومان امنیتی

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با موافقت مقام معظم رهبری با عفو تعدادی از محکومان، توضیح داد: معمولا در عفو‌های موردی که لیست آن تنظیم و تقدیم مقام معظم رهبری می‌شد، تعداد مشمولان عفو بین 700 تا هزار نفر بود، اما در این دوره، ۳۵۵۲ نفر از محکومان مورد عفو قرار گرفتند. همچنین برخلاف گذشته که معمولا محکومان امنیتی مستثنی می‌شدند و سهمی در لیست عفو‌های پیشنهادی نداشتند، با تدبیر خاص ریاست قوه قضاییه تعدادی از محکومان امنیتی، تعدادی از دانشجویانی که در حوادث سال‌های اخیر محکومیت پیدا کرده بودند و تعدادی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه نیز در لیست پیشنهادی قوه قضاییه گنجانده شدند.

    

محاکمه یک ایرانی در سوئد به اتهام حوادث سال 67

بنا به ادعای برخی منابع خبری غربی، فردی به نام «حمید نوری» که ادعا می‌شود از مقامات سابق قضایی ایران بوده که در اعدام‌های سال 67 نقش داشته، در سوئد بازداشت شده و دادگاه وی نیز هفته گذشته در استکهلم برگزار شده است. به گزارش منابع غربی از جمله دویچه وله، مرزبانی سوئد روز شنبه 16 آبان او را بازداشت کرده بود. گفته می‌شود دادگاه استکهلم بعد از جلسه استماع، بازداشت وی را به مدت 4 هفته تمدید کرده است. به نوشته بی بی سی، حمید نوری در دادگاه مدعی شد که او به جای کس دیگری اشتباه گرفته‌اند.

    

منتجب‌نیا  دبیرکل حزب جمهوریت شد

رسول منتجب‌نیا، در نخستین جلسه شورای مرکزی حزب جمهوریت ایران اسلامی به اتفاق آرا دبیرکل این تشکل اصلاح‌طلب شد. به گزارش ایرنا، پس از بالا گرفتن اختلافات بر سر نحوه انتخاب شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و برهم خوردن کنگره این حزب در روز چهارم خردادماه ۹۷ و در ادامه انتخاب الیاس حضرتی به عنوان قائم‌مقام این تشکل اصلاح‌طلب توسط دبیرکل، گروهی از اعضای این حزب به محوریت رسول منتجب‌نیا با جدا شدن از حزب اعتماد ملی اقدام به تشکیل حزب جمهوریت ایران اسلامی کردند.

    

مجلس آینده 5 یا 6 قطبی است

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو فراکسیون امید در برنامه تلویزیونی «چهل57»، درباره ترکیب احتمالی مجلس آینده گفت: مجلس آینده 5 یا 6 قطبی خواهد بود و یک جبهه فکری غالب که اکثریت داشته باشد، نخواهیم داشت. وی درباره احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نیز گفت: ائتلاف بعید است، اما معتقدم زمینه‌های زیادی برای پیروزی اصلاح‌طلبان وجود دارد.

    

عارف:

آیه یأس نخوانید

محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در دیدار با اعضای ستاد استان تهران این شورا گفت: برخی آیه یاس خواندن‌ها در داخل جبهه اصلاحات مطمئنا بازی کردن در زمینی است که رقیب ما طراحی کرده است. وی رمز پیروزی گفتمان اصلاح‌طلبی در انتخابات پیش رو را وحدت و انسجام و مشارکت مردم دانست.

    

حدادعادل در انتخابات شرکت نمی‌کند

غلامعلی حدادعادل، عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و شورای ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا نمی‌شود. به گزارش ایسنا، یکی از نزدیکان حدادعادل، ضمن تأیید این خبر اعلام کرد: ایشان تصمیم گرفته‌اند که در این دوره‌ از انتخابات شرکت نکنند و بنا دارند صرفاً جهت رسیدن اصولگرایان به یک لیست واحد و همگرایی نیروهای انقلابی عمل کنند تا ترکیب مجلس یازدهم تغییر یابد.

    

می‌توانیم بودجه را پنج ساله هم ببندیم

سید حسن حسینی شاهرودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره دو سالانه ارائه شدن بودجه از سوی دولت به مجلس به ایلنا گفت: تدبیر مقام معظم رهبری این بود که دولت تا پایان کارش به گونه‌ای عمل کند که ساز و کار مشخصی داشته باشد تا بتواند تصمیم‌گیری درستی انجام دهد. ما می‌توانیم بودجه را منطبق بر یک برنامه پنج ساله ببنیدیم و هرساله ریز خرج کرد و درآمد را به مجلس ارائه دهیم اینگونه به ثبات هزینه‌ای و درآمدی خواهیم رسید.