سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با واکنش فضای مجازی به اظهارات اخیر مقامات عالی رتبه وزارت خارجه در رابطه با خروج از برجام و NPT  گفت: آنچه بیان شد ترسیمی از وضعیت ما در آینده و هوشیاری است که ایران می‌تواند به کشورهایی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند به تعهدات خود عمل کنند، بدهد. این سخنان هنوز به مرحله تصمیم‌گیری نرسیده است. ما طیف‌های مختلفی از تصمیمات و آپشن‌ها را پیش رو داریم و آن را براساس مقتضیات زمان و واکنش‌های طرف مقابل حتما اتخاذ خواهیم کرد. 

سیدعباس موسوی در نشست خبری دیروز درباره گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران نیز گفت: رایزنی‌ها ادامه دارد البته ایران در برداشتن گام چهارم جدی است. همان زمان هم تلاش هایی انجام دادند تا ایران به سمت برداشتن گام چهارم نروند اما نتایج ملموسی صورت نگرفته است که ایران قانع شود این کار را انجام ندهد.

پرونده  PMD  بسته شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات مافوق بازرس ارشد آژانس به دیپلمات اروپایی که گفته در تورقوزآباد ذرات هسته‌ای پیدا شده است و ایران همکاری نداشته است، گفت: پرونده موسوم به PMD بسته شد و رژیم صهیونیستی و بقیه دارند تلاش‌هایی انجام می‌دهند که این پرونده مجدد باز شود که ما نمی‌پذیریم.

رابرت لوینسون هیچ پرونده قضایی و کیفری در ایران ندارد 

موسوی در مورد وضعیت رابرت لوینسون، تبعه آمریکایی مفقود شده و گزارش روز گذشته برخی از رسانه‌های خارجی که ادعا کرده بودند بنا بر اعلام مقامات تهران به سازمان ملل وی دارای پرونده در دادگاه انقلاب بوده است، گفت: رابرت لوینسون هیچ پرونده قضایی و کیفری در محاکم قضایی ایران ندارد و اگر بحثی مطرح بوده است بحث مفقود شدن ایشان است. وقتی از ایران خواسته شد که در مورد تعیین وضعیت وی کمک کند ایران به عنوان یک مساله‌ انسانی پرونده‌ای را برای وی به عنوان یک پرونده مفقودی باز کرد.

ظریف به قزاقستان می‌رود

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه امروز و فردا به قزاقستان سفر خواهد کرد و در کنار آن با مقامات عالی رتبه در رابطه با مسائل دوجانبه و منطقه‌ای دیدار خواهد کرد.

موسوی همچنین خبر داد که در روزهای آینده کنفرانس وحدت اسلامی را با مهمان‌هایی از سراسر دنیا خواهیم داشت.

اظهارات اردوغان درست و بجا است 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر احتمال کشانده شدن اعتراضات عراق به داخل ایران و وجود دست‌های پشت پرده، گفت: روابط دوستانه ما با کشورهای منطقه بویژه کشورهای دوست سرجای خود محفوظ است و هیچ‌گاه روابط ایران مثل الان نبود اما این دلیل نمی‌شود از مواضع خود کوتاه بیاییم. جمهوری اسلامی مخالف نقض تمامیت ارضی یک کشور است. البته برخی اظهارنظرهای غیررسمی هم داخل کشور داشتیم؛ آنچه درباره موضع جمهوری اسلامی مطرح شد همان مواردی است که عرض کردم.

موسوی ادامه داد: نکته‌ای که آقای اردوغان درباره کشورهای منطقه گفت درست و بجا و خوب است کشورهای منطقه هشیار و حساس باشند.

اینستکس آنطور که مدنظر ما بود عملیاتی نشد

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه ساز و کار اینستکس اجرایی شده و آماده است، گفت: این سازوکار آنگونه که مدنظر ما بود عملیاتی نشد اخیرا دو شرکت اینستکس ایرانی و اروپایی نشست داشتند این ساز و کار آماده است. اینستکس ابزار اجرا شدن طرح‌ها است و هرگاه طرح‌های بزرگترشان به اجرا برسد، این هم اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا راهبرد ایران در برجام، همین کاهش تعهدات است، گفت: براساس فرصت های دو ماهه ای که به طرف های مقابل می‌دهیم همزمان آماده هستیم حرف‌های آنها را بشنویم اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است. موسوی اضافه کرد: این که گام ها را ادامه می دهیم یا نه به تشخیص مقامات نظام بستگی دارد اما کار در کشور ادامه دارد کسی منتظر به نتیجه رسیدن قول‌هایی که به ما دادند نخواهد بود.