محبوبه ولی

با «علی مطهری» و «قرص ضد بارداری» یک جمله بسازید؛ «علی مطهری در پاسخ به انتقاد یک دانشجو گفت: برای شما هم قرص ضدبارداری دارم!»؛ این جمله البته ساختگی نیست، واقعیتی است که رخ داده است!

13 آبان مطهری به دانشگاه شهید بهشتی رفته بود و در حال صحبت با دانشجویان بود که دانشجویی در واکنش به اظهارات او گفت: «آقای دکتر شما باید قرص ضدفراموشی همراه داشته باشید.» علی مطهری هم برای آنکه طنازی و حاضرجوابی یا به قول خودش قدرت تنبیهش را به رخ بکشد، بی‌معطلی جواب داد: «من همیشه و همه نوع قرصی دارم؛ حتی برای شما قرص ضدبارداری هم دارم!»

ویدئوی این طنازی فرزند آیت‌الله مرتضی مطهری به سرعت منتشر شد و حالا دو سه روزی است که رسانه‌ها و فضای مجازی پر شده‌اند از یادآوری خاطره هتاکی‌ها و فحاشی‌های مسبوق به سابقه آقای نماینده؛ از «کوچک اُف» گفتنش به کوچک‌زاده و شی پرت کردن کوچک‌زاده به سوی او و موج «خفه شو» و «بتمرگ» و «پفیوزی» که جناب مطهری در صحن علنی مجلس به سوی او راه انداخت تا ویدئوی آن مردی که در جریان سفر مطهری به گلپایگان به او انتقاد کرد که چرا حرف زدن درباره غدیر را به اهل منابر نمی‌سپارد و به عنوان یک نماینده درباره گرانی و تورم و افزایش قیمت‌ها حرف نمی‌زند و آقای نماینده او را به یک «احمق نادان» میهمان کرد! یک روحانی معمم هم کنارش بود که مرد معترض را تهدید به «در گونی کردن!» کرد. 

البته لیست این قبیل حاشیه‌های آقای نماینده به همین یکی دو قلم ختم نمی‌شود؛ اما این آخری، یاد همه‌شان را زنده کرده است. وجه مشترک تمام این موارد واکنش علی مطهری است؛ تایید و توجیه رفتارش.

طنز ماجرا اینجاست که علی مطهری فرزند استاد اخلاق، مرتضی مطهری است و عهده‌دار مسئولیت نشر و نظارت بر نشر تألیفات مرتضی مطهری نیز عهده‌دار است؛ تالیفاتی چون «فلسفه اخلاق»!

برای تادیبش لازم بود!

او دیروز با خبرگزاری مهر گفتگو کرده و در توجیه رفتارش گفته است: «باید به دانشجوی گستاخ، پاسخ درخور داد.» در جواب این سوال که آیا این پاسخ شما درخور یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بود، نیز تصریح کرده که «بله؛ در مقابل صحبت‌هایی که او کرد، این پاسخ برای تأدیبش لازم بود.»

با نگاهی به برخی موضع‌گیری‌های علی مطهری می‌توان دریافت که او در حوزه فرهنگ و اخلاق نیز همان تلون طبعی را دارد که در حوزه سیاست! 

وقتی سحر خدایاری، دختر فوتبال‌دوستی که با ظاهر پسرانه به استادیوم می‌رفت و پرونده قضایی برای او تشکیل شده بود، خودش را آتش زد، علی مطهری در توئیترش نوشت: «‌مرگ سحر دختری که به خاطر ورود پسرانه به استادیوم آزادی بازداشت و در اثر شنیدن محکومیت‌اش به 6 ماه زندان خودسوزی کرد، حاکی از بی‌تدبیری مسئول مربوط است. فرضا کار او غیر قانونی بوده، کافی بود چند کلمه نصیحت شود نه محکوم به زندان. حفظ نظام به این کارها نیست.»  

حالا خود او در برابر دانشجویی که از نظر سن و سال حکم فرزند او را دارد، عنان از کف داده و درجا و فی‌المجلس، به میان رینگ پریده تا او را خاک کند؛ حتی اگر به این قیمت تمام شود که همه انگشت به دهان بمانند از بی‌سیاستی و بی‌کیاستی و بی‌درایتی و ایضا «بی‌ادبی» نماینده مجلسی که قرار بود در رأُس امور باشد.  مصطفی ترک همدانی، وکیل علی مطهری دیروز اعلام کرده که کلیپ منتشر شده برای تخریب مطهری است و تقطیع شده است و وی علیه خبرگزاری فارس تحت عناوین اتهامی نشراکاذیب و توهین اقامه دعوا کرده است. 

او توضیح داده: «آنچه در این در قالب این کلیپ منتشر شده اولاً تقطیع شده است زیرا فقط یک قسمت را گذاشتند و مشخص نیست سوال‌کننده چه کسی است و ثانیاً اساساً سوال‌کننده زن نبوده بلکه یک مرد بوده و در پاسخ به کنایه و تمسخر آن فرد، چنین جوابی داده شده و یکباره نبوده و مقدمه‌ای داشته است.»

در دکان علی مطهری، از راست‌ترین مواضع اصولگرایانه تا چپ‌ترین گرایش‌های اصلاح‌طلبانه پیدا می‌شود. گمانه‌هایی وجود دارد درباره اینکه شاید او سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران باشد اما با لیست عریض و طویل حواشی او، چنین گمانی بعید به نظر می‌رسد

بزرگی سراسر به گفتار نیست

برخی نیز تاکید می‌کنند که در آستانه انتخابات رسانه‌های رقیب، این موضوع را دستاویزی قرار داده‌اند برای تسویه حساب با علی مطهری. در این میان اما کجاست سعدی که بگوید: «ادب مرد بِه ز دولت اوست.» که البته اگر بود شاید با دیدن این اوضاع و احوال تنها اکتفا می‌کرد به اینکه بگوید: «سکوت مرد بِه ز دولت اوست.»

البته علی مطهری مرد سکوت نیست. ویکی‌ پدیای او را بخوانید؛ لیست مبسوطی دارد از دیدگاه‌های او؛ دیدگاه‌هایی که شتر، گاو، پلنگی است از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی و میانه‌روی؛ از شیر مرغ تا جان آدمیزاد؛ از اظهارنظر درباره ساپورت پوشیدن زنان، همخوانی دانش‌آموزان با ساسی مانکن در مدارس، انتقاد از فرهنگ ایران باستان، انتقاد از وضعیت رسیدگی به پرونده سعید طوسی، نحوه برخورد با هاشمی و منتظری، رد صلاحیت مینو خالقی، رفع حصر و الی ماشاء الله.

اخیرا هم اظهاراتش درباره «چند همسری» به ماجرای «قرص ضد بارداری» اضافه شده است. این روزها که عده‌ای در تلویزیون و فضای مجازی و حقیقی علم چند همسری بلند کرده‌اند و صدای خیلی‌ها را درآورده‌اند، علی مطهری دیدگاه متفاوتش را با «عصرایران» در میان گذاشته و گفته است: « اگر حکم چند همسری را قبول نکنیم به معنای این است که عده‌ای از بانوان از حق تاهل محروم می‌شوند! البته این مسئله شرایطی دارد. مردانی می‌توانند این حکم را اجرا کنند که توانایی مالی، توانایی جسمی، رشد و فکری و عقلی داشته باشند و حتی حکومت اسلامی می‌تواند در این موضوع دخالت کند و کسانی که صلاحیت این کار را دارند بتوانند انجام دهند.» 

باید اینجا از او پرسید که حکومت اسلامی که او نیز یکی از اعضای آن است، چهار دهه است در ازدواج و طلاق زوجین دخالت می‌کند؛ چگونه است که علی‌رغم این دخالت‌ها آمار طلاق روز به روز افزایش می‌یابد و آمار ازدواج کاهش و همینطور آمار خودکشی، آمار قتل‌های خانوادگی، فساد، آمار دین‌گریزی جوانان و هزار آمار دیگر دستخوش تعبیر و تفسیرهای ناپخته و خام و تنبلی و بی‌دانشی آقایان در ایجاد فقه پویا است. 

آیا جامعه اصلا آماده پذیرش چنین دیدگاهی درباره چندهمسری هست؟ یا این مورد هم قرار است با سیاست زور و فشار به جامعه تزریق شود! چه کسی پاسخگوی ظلمی است که کاسبان دین به نام دین می‌کنند و چنان جاهلانه و گاه خائنانه پیش می‌روند که نعمت «دین» را از جامعه می‌گیرند.

باید از مطهری پرسید به عنوان یک نماینده کهنه‌کار مجلس چه دفاعی دارد از عملکرد نهاد قانونگذار برای نجات جوانان از بیکاری و تجرد؟ آیا قرار است هزینه کم‌کاری آقایان را «کانون خانواده» و اعضای جامعه بدهند مانند هزار کم‌کاری دیگر که جور آن را مردم می‌کشند و مردان سیاست فقط حرف میزنند و حرف؛ آن هم از هر دری.

و کجاست فردوسی که بگوید: «بزرگی سراسر به گفتار نیست، دو صد گفته چون نیم کردار نیست»

ایستاده در برابر باد

مطهری سال‌هاست که نماینده مجلس است. نقشه سیاسی او نیز به اندازه اظهارنظرهایش پیچیده و متنوع و ملون است و شاید اظهارات عجیب و غریب او تابعی از همین نقشه سیاسی‌اش باشند. او به عنوان حامی احمدی‌نژاد وارد مجلس هشتم شد، بعد از او تبری جست و در مجلس بعدی مستقل وارد شد؛ هرچند که هنوز اصولگرایان او را متعلق به اردوی خود می‌دانستند و بعد در لیست اصلاح‌طلبان وارد مجلس دهم شد. در سال آخر مجلس دهم نیز رأی او برای کسب دوباره کرسی هیأت رئیسه مجلس تکرار نشد و اصلاح‌طلبان اینگونه نشان دادند که دیگر وفاق و همدلی گذشته را با او ندارند.  از این رو در دکان علی مطهری، از راست‌ترین مواضع اصولگرایانه تا چپ‌ترین گرایش‌های اصلاح‌طلبانه پیدا می‌شود. گمانه‌هایی وجود دارد درباره اینکه شاید او سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران باشد، اما با لیست عریض و طویل حواشی او، چنین گمانی بعید به نظر می‌رسد. 

مطهری در گفتگو با خبرگزاری مهر در جواب این سوال که آیا پاسخ شما به دانشجوی حاضر در جلسه مبنی بر اینکه«برای شما قرص ضدبارداری هم دارم»؛ درخور یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بود، نیز تصریح کرده که «بله؛ در مقابل صحبت‌هایی که او کرد، این پاسخ برای تأدیبش لازم بود»

خودش گفته که هنوز برای کاندیداتوری در انتخابات اسفند تصمیمی نگرفته است؛ اما بسیاری با یادآوری دوران نمایندگی و حواشی‌اش ترجیح می‌دهند آنانی که آداب ادب را نمی‌دانند، پا به خانه ملت نگذارند!