واکنش ظریف به پیشنهاد مذاکره سعودی‌ها

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به درخواست محمدبن‌سلمان ولیعهد سعودی از عراق و پاکستان برای میانجی‌گری با ایران، گفت: وزارت امور خارجه همواره آماده همکاری با همسایگان خود برای امنیت منطقه است، این موضع را به طور رسمی نیز اعلام کردیم. وزیر امور خارجه، تاکید کرد: در شرایط و وضعیتی که سعودی‌ها علاقمند به مذاکره با ایران شدند اگر مسائل منطقه را پای میز مذاکره و نه با کُشتن مردم دنبال کنند، جمهوری اسلامی را هم قطعا همراه با خود خواهند داشت.

    

وزارت خارجه: 

ایران با هر گونه عملیات نظامی در سوریه مخالف است 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای با اشاره به اخبار نگران‌کننده از احتمال ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک سوریه، اعلام کرد: «چنین اقدامی در صورت وقوع، نه تنها نگرانی‌های امنیتی ترکیه را برطرف نخواهد کرد؛ بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده‌ای خواهد شد و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران با هر گونه عملیات نظامی احتمالی مخالف است. این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران برای برقراری تماس فوری با مقامات ترکیه و سوریه به منظور رفع نگرانی‌های موجود از طریق مسالمت‌آمیز آمادگی دارد.

    

حذف مبارز از نام «جامعه روحانیت»؟

به‌ تازگی شایعاتی مبنی بر تغییر نام «جامعه روحانیت مبارز تهران» به «جامعه روحانیت» منتشر شده است. غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ضمن تکذیب این خبر به ایرناپلاس گفت: «این اخبار، بی‌پایه و اساس‌ هستند و واژه «تهران» نیز در سال۸۶ حذف و «کشور» جایگزین آن شده است.» بر اساس اخبار منتشرشده، پیشنهاد این تغییر نام از سوی مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی بوده و تابلوی سر در ساختمان این تشکل نیز تغییر کرده است. گفتنی است در روزهای اخیر، جامعه روحانیت مبارز به دلیل دعوت از علی‌اکبر ناطق‌نوری پس از ۱۰سال و حضور او در جلسه این تشکل، خبرساز شده است.

    

جریانات سیاسی هنوز رسوبات تفکرات کمونیستی دارند

محمدرضا باهنر، مشاور رئیس مجلس و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در کنگره نفت و نیرو با تاکید بر اینکه متاسفانه برای سرمایه‌های خرد در کشور هیچ فکری نمی‌شود، گفت: چه راستی‌ها، چه چپی‌ها، چه اصولگراها و چه اصلاح‌طلبان هنوز رسوبات تفکرات کمونیستی دارند و در دولت و حکومت هم چنین تفکری وجود دارد و این تفکرات اجازه برخی از اتفاقات اقتصادی را نمی‌دهد. وی با انتقاد نسبت به سیاست‌های نفتی و اقتصادی کشور تصریح کرد: موضوع مهم این است که ۷۰ درصد تولید نفت می‌سوزد و هیچ کس نه دولت و نه مجلس آن را گردن نمی‌گیرد؛ قوه قضائیه هم می‌گوید کار هر کدامتان که باشد دستگیرتان می‌کنیم.

    

میز ثبت اموال نمایندگان ایجاد می‌شود

اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با فارس از برگزاری نشست هیأت رئیسه مجلس با حجت‌الاسلام شهریاری، معاون فناوری اطلاعات قوه قضائیه در خصوص نحوه ثبت اطلاعات و لیست اموال و دارایی نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: در این نشست همچنین در مورد نحوه قرارگیری میز اعلام اموال و دارایی نمایندگان مجلس و دریافت کد تکلیف مشخص خواهد شد تا این موضوع تعیین تکلیف شود. 

    

خرسندی ایران از انتخابات تونس

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از برگزاری موفقیت‌آمیز دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس نمایندگان تونس ابراز خرسندی کرد و با تبریک آن به ملت و دولت تونس گفت: برگزاری این انتخابات و انتقال روان قدرت در تونس را بیانگر تقویت و تحکیم دموکراسی و نقش اساسی مردم این کشور دانست. سخنگوی وزارت امور خارجه با توجه به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس در روزهای آینده، ابراز امیدواری کرد دور دوم انتخابات در این کشور نیز با موفقیت برگزار شود.