معاون اول رئیس جمهوری تأکید کرد: یکی از دلایل شکست طرح‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، همسایگان پرشمار ایران و روابط حسنه ما با اکثر همسایگان‌مان است که باعث شده تلاش‌ها و توطئه‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی موثر واقع نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در جریان سفر به خراسان جنوبی با حضور در شهرستان مرزی سربیشه، در اجتماع مردم شهر «دُرَح» به عنوان نزدیک‌ترین شهر استان به مرز، با بیان اینکه همه دنیا می‌داند که ایران اسلامی به مرزهای خود بسیار حساس است، افزود: آمریکایی‌ها با همه ادعاهای خود می‌خواستند حساسیت ایران به مرزهایش را محک بزنند و لذا پهپاد جاسوسی خود را که اساساً مدعی بودند قابل ردیابی و انهدام نیست، به مرزهای ایران اسلامی فرستادند تا به عبور از مرز، مرزبانان ما را امتحان کند. نیروهای مسلح مقتدر کشورمان با استفاده از تجهیزات و سلاح‌های پدافندی ساخت داخل، با ساقط کردن پهپاد پیشرفته آمریکایی‌ها توان و حساسیت مرزبانان کشورمان در حراست از ایران را به رخ آنها کشاندند.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: آمریکایی‌ها به همراه پنج قدرت دیگر جهان پس از مذاکراتی پیچیده و طولانی به توافقی با ایران رسیدند که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل هم قرار گرفت. ایرانی‌ها بر اساس دستور دینی و مرام اخلاقی‌شان به همه تعهداتشان بر اساس این توافق عمل کردند اما آمریکایی‌ها نه تنها به تعهدات خودشان عمل نکردند بلکه از این توافق خارج شدند و به همین مقدار نیز بسنده نکرده و یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران به راه انداختند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هم‌مرزی خراسان جنوبی با افغانستان، تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان امروز در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد؛ این روابط دوستانه برای ما بسیار اهمیت دارد و علاقمند هستیم امنیت و اقتدار و اقتدار دولت در افغانستان هر چه بیشتر افزایش یابد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به حجم ۸۰۰ میلیون دلاری مبادلات ایران و افغانستان از مرز ماهی‌رود گفت: ایران همواره روابط خوبی با دولت و ملت افغانستان داشته و هیچ گاه در مواقع مورد نیاز از کمک و حمایت افغانستان دریغ نکرده و لذا این حق ما و البته حق و اختیار دولت و ملت افغانستان است که برای تعمیق و گسترش روابط دوجانبه مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی خود را بیش از پیش گسترش دهیم.