دقیقا یک ماه از رفع توقیف نفتکش آدریان دریا (گریس- ۱) می‌گذرد اما پرونده آن هنوز باز است. ابرنفتکش آدریان دریا روز 24 مرداد پس از رفع توقیف در تنگه جبل‌الطارق به حرکت خود در دریا ادامه داد، اما از آن جایی که مقصد آن و خریدار محموله‌اش مورد حساسیت انگلیس و آمریکا بود، حرکت آن از همان ابتدا مورد رصد قرار گرفت. 

پس از مدتی برای چهار روز هیچ اطلاعی از وضعیت آدریان دریا در دست نبود و اطلاعات سایت‌های ردیابی کشتی‌ها نیز حاکی از آن بود که فرستنده این نفتکش، در زمان حرکتش خاموش شده است. درنهایت یک شرکت ماهواره‌ای آمریکایی توانست هفته گذشته در ۶ سپتامبر از موقعیت دریایی جدید این نفتکش عکس‌هایی تهیه کند.

وزیر دولت جبل‌الطارق: سخت است ببینیم حرف چه کسی را باید بپذیریم که آیا ایران تعهد خود را برای عدم فروش نفت این کشتی به سوریه نقض کرده است یا نه. نمی‌توان بر اساس تصاویر گفت ایران تعهدی را نقض کرده است

یورونیوز گزارش داد که تصاویر گرفته شده توسط شرکت ماهواره‌ای «Maxar Technologies Inc» که در بخش فناوری‌های فضایی فعال است، این نفتکش را در منطقه‌ای نزدیک به بندر طرطوس سوریه نشان می‌دهد.

قبل از آن هم علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران درباره سرنوشت کشتی آدریان دریا و مقصد بعدی آن، گفته بود که «ایران محموله نفت این کشتی را فروخته و مقصد کشتی را صاحب نفت آن مشخص می‌کند و برای این موضوع نیز با ما هماهنگی انجام نمی‌شود.»

درنهایت پایگاه خبری میدل ایست آی به نقل از منابع غیررسمی اعلام کرد «نفتکش آدریان دریا که چندی پیش توسط نیروهای انگلیسی در جبل‌الطارق توقیف شده بود، محموله نفت خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه کرده است.» محموله این نفتکش به گفته ربیعی 130 میلیون دلار ارزش داشته و به یک خریدار ناشناس نیز فروخته شده است.

آمریکا در جریان صدور حکم رفع توقیف آدریان دریا در جبل‌الطارق، تلاش زیادی کرد که این حکم صادر نشود و توقیف نفتکش ایرانی تمدید شود. حتی خواستار تحویل این نفتکش به آمریکا شد. کشتی و ناخدای آن را تحریم کرد و درنهایت در آخرین تلاش برای جلوگیری از فعالیت این کشتی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران طی تماسی مستقیم با ناخدای کشتی پیشنهاد رشوه به وی داده بود تا کشتی را به بندری که قابل توقیف باشد، ببرد.

هیچ کدام این تلاش‌ها برای دستیابی آمریکا به آدریان دریا اما به نتیجه نرسید و عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران 17 شهریور در گفتگویی به خبرگزاری ایرنا گفت: «نفتکش آدریان دریا علیرغم اقدامات ایذایی در نهایت در سواحل مدیترانه پهلو گرفت و محموله خود را تخلیه کرد و برای آینده آن هم مالک آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

سفیر ایران در لندن: وقتی مقامات انگلیس و جبل‌الطارق بعد از تصمیم به رفع توقیف نفتکش، به تعهد ایران اشاره کردند، برخی معاندان این تعهد را به دروغ به سپردن ضمانت‌های سنگین ایران نزد دولت انگلیس و زد و بند سیاسی تفسیر کردند

او همچنین تاکید کرد که «ما پیش از این هم اعلام کرده بودیم که به هر طریقی نفتمان را خواهیم فروخت و اقدامات ایذایی تاثیری در برنامه‌های ما نخواهد داشت.»

نمی‌توان بر اساس تصاویر گفت که ایران تعهدی را نقض کرده است

آمریکا با اعلام این خبر و همچنین انتشار تصاویر مربوط به تخلیه محموله آدریان دریا در سوریه، موضوع نقض تعهد از سوی ایران را پیش کشید. در زمان آزادی آدریان دریا برخی منابع اعلام کرده بودند که ایران متعهد شده که نفتکش آدریان به سوی سوریه نخواهد رفت؛ هرچند که مقامات ایرانی چنین ادعایی را به‌شدت تکذیب کردند، اما حالا مدعیان تاکید می‌کنند که بر اساس آن تصاویر ماهواره‌ای ایران محموله خود را به سوریه برده و آن تعهد را نقض کرده است.

وزیر منطقه‌ جبل‌الطارق اما دیروز اعلام کرد که «نمی‌توان بر اساس تصاویر گفت ایران تعهدی را نقض کرده است.»

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه تلگراف، فابیو پیکاردو، وزیر دولت منطقه‌ای جبل‌الطارق در تلاش برای کاهش تنش‌ها پیرامون آدریان دریا که کشتی حامل سوخت ایران بود، گفت که سخت است ببینیم حرف چه کسی را باید بپذیریم که آیا ایران تعهد خود را برای عدم فروش نفت این کشتی به سوریه نقض کرده است یا نه.

پیکاردو در این باره گفت: ایران برای آزادی این کشتی در دادگاه جبل‌الطارق تضمین کرده بود که دو میلیون بشکه نفت نفت‌کش توقیف‌شده‌اش را به سوریه نخواهد فروخت.

وی ادامه داد: می‌توان از روی تصویر دید که این نفت در سوریه بوده اما نمی‌توان به واسطه این گفت که ایران تعهدی را نقض کرده است. تعهدی بر سر این که نفت[آدریان دریا] به سوریه نرسد وجود نداشته است. ما از دولت ایران این تعهد را گرفتیم که نفت[این کشتی] را به هیچ نهاد مورد تحریم اتحادیه اروپا نفروشد.

دروغی که نگرفت

در همین رابطه حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن دیروز در کانال تلگرامی خود با اشاره به حرف‌های وزیر دولت جبل‌الطارق نوشت: «اظهارات آقای پیکاردو موید همان مواضع و توضیحات اعلام شده از سوی ایران است. وقتی مقامات انگلیس و جبل‌الطارق بعد از تصمیم به رفع توقیف نفتکش، به تعهد ایران اشاره کردند، برخی معاندان که نمی‌توانستند آزادی نفتکش در سایه اقتدار سیاسی و دیپلماتیک ایران را باور کنند، این تعهد را به دروغ به سپردن ضمانت‌های سنگین ایران نزد دولت انگلیس و زد و بند سیاسی تفسیر کردند، ولی امروز خوشحالیم که برای همه کاملا مشخص شد که منظور طرف انگلیسی از تعهد ایران همان اظهارات رسمی و متن یادداشت رسمی سفارت ایران بوده است.»

وی همچنین ادامه داد: «امروز مشخص شد که ایران نفت خود را به یک شرکت خصوصی در دریا فروخته که این هم نقض اظهارات رسمی مقامات کشور مورد اشاره در یادداشت سفارت نیست.»

بدین ترتیب به نظر می‌رسد تلاش ماهواره‌ای آمریکا برای توطئه علیه آدریان دریا نیز به نتیجه نرسیده است؛ حال باید دید که آمریکا نقشه تازه‌ای برای آدریان دریا خواهد کشید یا اینکه دست از سر آن برخواهد داشت.