سخنگوی دولت درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه «اگر ملاقات من با کسی باعث آبادانی کشور شود، دریغ نمی‌کنم»، گفت: ایشان یک موضع اصولی را بیان کردند که اگر به این جمع‌بندی برسند که ملاقات‌های کاری با هر کسی به منافع ملی کمک می‌کند، ملکف به پیگیری منافع ملی و مصالح مردم و کشور هستند و در مقابل، اگر این ملاقات در تضاد با منافع ملی باشد، از انجام آن امتناع خواهند کرد.

علی ربیعی دیروز در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به ادعای خبرنگاری مبنی بر وجود تناقض در سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر آمادگی برای دیدار با ترامپ و سپس عقب‌نشینی وی از آن سخن افزود: هیچ تناقضی در سخنان رئیس‌جمهور وجود نداشته است. رئیس‌جمهور همچنان بر موضع خود ایستاده است. این حرف به خاطر منافع ملی و در صورتی که ایشان این اطمینان را داشته باشند، مطرح شد. کلیدواژه ما نیز «اگر این اطمینان را داشته باشم» بود که برخی‌ها آن را یا ندیدند یا نخواستند ببینند. ایشان تاکید کردند اگر این اطمینان را داشته باشند که ملاقات یا دیدار به منافع ما کمک کند، از چنین ملاقاتی امتناع نمی‌کنم.

وی تصریح کرد: اگر درباره سخنان رئیس‌جمهور بدون پیشداوری قضاوت صورت بگیرد، متوجه می‌شویم این سخنان در راستای استراتژی درستی است که ما دنبال می‌کنیم که براساس آن، قرار نیست ما منزوی شویم بلکه افرادی که قصد انزوای ما را داشتند باید منزوی شوند.

هیچ دلیلی برای دیدار در شرایط کنونی وجود ندارد

سخنگوی دولت با بیان اینکه باید بدون قضاوت، پیشداوری و عجله در مورد این سیاست‌ها اظهارنظر کرد، گفت: عده‌ای بدون دقت کافی و براساس دیدگاه جناحی پیشداوری کردند. عده‌ای ذوق‌زده شده و برداشت خودشان در این باره بیان کردند. عده‌ای هم پس از سخنان بعدی رئیس‌جمهور، به خاطر اینکه به منطق درونی آن توجه نداشتند، گفتند که ایشان عقب‌نشینی کرده است.

ربیعی ادامه داد: فکر می‌کنیم که این برداشت غلط است. هیچ دلیلی برای دیدار رئیس‌جمهور با تحریک‌کننده و تروریست اقتصادی در شرایط کنونی وجود ندارد و هیچ شرطی تعیین نشده که بخواهد این دیدار رخ دهد.

وی با بیان اینکه هدف رئیس‌جمهور آمریکا از دیدار یک چیز است و هدف ما هم یک چیز دیگر، ابراز داشت: هدف ما این است که هر آن چیز که حق ماست و در حق ما احجاف شده است، باید برگردانیم. ما کشور مستقلی هستیم کماآنکه با شش قدرت جهانی رودررو صحبت کردیم و تاکید کردیم در قبال ما به عنوان یک کشور مستقل باید منصفانه و بدون هیچ فشاری رفتار شود.

احساس فروپاشی در ایران، باعث فشار آمریکا به ما شد

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با بیان اینکه سخنان روحانی نوعی در پیشرفت مقاومت حداکثری سازنده در برابر فشارها و تعاملات حداکثری سازنده با دنیا است، عنوان کرد: از سیاسیون و رسانه‌ها می‌خواهم نسبت به سخنانی که از سوی رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و مسئولان دیپلماسی کشور بیان می‌شود، عجله‌ای برای قضاوت آن نداشته باشند. اگر آنها ۲۴ ساعت صبر می‌کردند، می‌توانستند پاسخ تکمیلی را در دریافت کنند.

کلیدواژه ما «اگر این اطمینان را داشته باشم» بود که برخی‌ها آن را یا ندیدند یا نخواستند ببینند. رئیس‌جمهوری تاکید کردند که «اگر» این اطمینان را داشته باشند که ملاقات یا دیدار به منافع ما کمک کند، از چنین ملاقاتی امتناع نمی‌کنم

ربیعی با بیان اینکه آنچه موجب شد آمریکا به ما فشار آورد، احساس فروپاشی و بهم ریختگی بالا و پایین در ایران بود، یادآور شد: گفتند بالایی‌ها با یکدیگر هماهنگ نیستند و پایین نیز بهم ریخته است. آنچه باعث شد فشار تحریم‌ها زیاد شود به خاطر آن است که آنها گفتند اگر ما کمی فشارها را زیادتر کنیم، پایین‌ از هم پاشیده کاملا به خیابان‌ها می‌آیند و بالایی‌ها از هم جدا می‌شوند.

وی با اشاره به عقب‌نشینی آمریکا و درخواست گفت‌وگو با ایران بیان کرد: آنچه باعث شد تا آنها از همه فشارهایشان عقب‌نشینی کنند و امروز به جایی برسند که بیان و فتوای رهبری ماست، دو مسئله است؛ نخست اینکه احساس کردند جامعه مقاوم است، زندگی جاری است و هرچند مردم فشارها را تحمل می‌کنند ولی اعتمادها باقی است و چشم‌شان به داخل است و دوم آنکه بالایی‌ها انسجام دارند.

به روش‌های مختلف و به اندازه نیاز نفت را می‌فروشیم

وی درباره اینکه آیا آمریکا توانسته فروش نفت ایران را به صفر برساند، گفت: فشارهای آمریکا در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است اما ایران کشوری با ۱۵ همسایه است و در منطقه‌ای قرار گرفته که فرصت‌های بسیار زیادی دارد.

ربیعی افزود: ما به روش‌های مختلفی به اندازه نیازمان نفت را می‌فروشیم و با مدیر برجسته‌ای که در حوزه نفت داریم اکتشافات و طرح‌های نفتی جلو می‌رود.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر چه سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا و برخی وابستگان به این سازمان‌ها اقدام به جاسوسی از ایران می‌کنند و فشار زیادی می‌آورند اما با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است ما به اندازه‌ای که نیازمان باشد نفت را می‌فروشیم و خوشبختانه آمریکا در کار خودش موفق نبوده است.

وی گفت: برای پارس جنوبی هم در جلسه اقتصادی سران قوا تصمیمات خوبی اتخاذ شد که پروژه ها بدون کمک خارجی تامین مالی شود .

برای گام سوم کاهش تعهدات تصمیم‌گیری شده است

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات ایران در گام سوم کاهش تعهدات برجامی هم اظهار داشت: درست نیست که ایران بخواهد اکنون اقداماتش را اعلام کند. با این وجود، تصمیم این اقدامات اتخاذ شده است که اقدام قابل توجهی هم است. تا روز آخر منتظر خواهیم ماند و متناسب با اقدامات طرف مقابل تصمیم خود را خواهیم گرفت.

سخنگوی دولت از شایعاتی مبنی بر «برکناری علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بر اساس تصمیم رئیس‌جمهوری» ابراز بی اطلاعی کرد و گفت که چیزی در این زمینه نشنیده است

وی گفت: تا روز جمعه فرصت برای برداشتن گام سوم است و این که ما به سمت گام سوم حرکت نکنیم کاملا بستگی به واکنش طرف اروپایی و مذاکرات فشرده‌ای است که نمایندگان ما در حال انجام آن هستند. اگر تعهدات برجامی اجرا شود ایران از گام سوم کاهش تعهدات صرفنظر خواهد کرد البته مشروط به میزان رضایت تهران از اقدامات اروپا است وحتی امکان بازنگری در سایر اقدامات هم وجود دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما در قبال آنچه که بیان شده برای کاهش تعهداتمان محکم ایستاده‌ایم، اگر تا فرصت تعیین شده رضایت تهران در زمینه اجرای تعهدات جلب نشود ما گام محکمی برای اجرای مرحله جدید کاهش تعهدات برخواهیم داشت.

سخنگوی دولت همچنین از شایعاتی مبنی بر برکناری علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بر اساس تصمیم رئیس‌جمهوری» ابراز بی اطلاعی کرد و گفت که چیزی در این زمینه نشنیده است.