رویای نافرجام

صدا و سیما رسانه‌ای است که کفر خیلی‌ها را درآورده؛ فردوسی‌پورها را کنار گذاشته، مزدک‌ها را کوچ داده، گاندو ساخته، قمار کرده، بودجه بی‌حساب و کتاب می‌گیرد و ... القصه اینکه در راستای همین کفر درآوردن، خیلی‌ها دیدن تلویزیون ملی را تحریم کرده‌اند و خیلی‌های دیگر حضور در صدا و سیمای ملی را. اما از طنزهای روزگار این است که در این میان، یک نفر از ینگه دنیا بدجوری عطش حضور در مدیوم رسانه ملی ایران را دارد و کار این عطش بدانجا کشید که دو روز پیش برخی خبر گفتگوی شبکه پرس‌تی‌وی با او را در فضای مجازی پخش کردند.

محبوبه ولی

و آن مشتاق گفتگو با تلویزیون ایران کسی نیست جز «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا. او در این دو هفته‌ای که از سفر ظریف به نیویورک می‌گذرد، آنقدر به دفعات درخواست گفتگو با تلویزیون ایران را مطرح کرده که درخواستش دیگر رنگ و روی التماس به خودش گرفته است.

ماجرا از اینجا شروع شد که محمدجواد ظریف، به‌‌رغم اینکه آمریکا خط و نشان کشیده بود که او را تحریم می‌کند، اواخر تیرماه برای شرکت در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (ECOSOC) به نیویورک رفت. آمریکا که دستش برای تحریم ظریف بسته بود، طرح محدودیت او را جایگزین تحریم و اعلام کرد که ظریف فقط می‌تواند در سه ساختمان تردد کند.  

شخص مایک پمپئو گفت که وی یعنی ظریف، فقط می‌تواند در حدفاصل مقر سازمان ملل و محل استقرار هیأت دیپلماتیک ایران که به اندازه شش بلوک با هم فاصله دارند و همچنین تا محل اقامت نماینده ایران در سازمان ملل، تردد کند.

می‌خواهم به تهران بیایم

اما مصداق «مکرو و مکرالله والله خیرالماکرین»، این سفر ظریف با وجود تمام آن محدودیت‌ها، یکی از پُرمصاحبه‌ترین سفرهای او بود که بازتاب بسیار داشت. ظریف در نیویورک با چندین رسانه انگلیسی و آمریکایی مصاحبه کرد که از میان آنها گفتگوی او با برنامه «هارد تاک» شبکه بی‌بی‌سی و مصاحبه او با «لستر هولت»، مجری برنامه اخبار شبانه «ان‌بی‌سی» آمریکا بیش از همه بازتاب داشت و اتفاقا این گفتگوها زمانی انجام می‌شد که ایران به تازگی یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده و لاشه‌اش را هم به نمایش گذاشته بود و آمریکا نیز ادعا کرده بود یک پهپاد ایرانی را زده است بدون اینکه سندی برای ادعایش ارائه کند.  علی‌رغم بازتاب گسترده گفتگوی ظریف با این رسانه‌ها، آنچه توجه پمپئو را به خود جلب کرد، نه اظهارات ظریف بلکه نفس مصاحبه او با رسانه‌های خارجی بود. بعد از آن بود که پمپئو مکرر درخواست خود برای سفر به تهران و گفتگو با تلویزیون ایران را مطرح کرد. وزیر امور خارجه آمریکا گفت که می‌خواهد مانند محمدجواد ظریف، با رسانه‌های ایرانی گفتگو کند. 

پمپئو چند روز بعد به بلومبرگ گفت که خواهان سفر به تهران هستم تا در آنجا خطاب به مردم ایران در مورد سیاست خارجه دولت دونالد ترامپ سخن بگویم. او تصریح کرده بود که «آماده است به تهران بیاید و در تلویزیون ایران «با خوشحالی»، استدلال آمریکا برای تحریم‌ها را توضیح دهد.»

سنگ محکی برای صدا و سیما

تکرار چند باره این پیشنهاد از سوی پمپئو درنهایت منجر به واکنش چهره‌های سیاسی و مقامات ایرانی شد. علی مطهری از اولین افرادی بود که به این موضوع واکنش نشان داد. او معتقد بود که صدا و سیما نباید این پیشنهاد را رد کند و گفتگو باید با هماهنگی وزارت خارجه و توسط کسی انجام شود که بتواند وزیر خارجه آمریکا را چالش بکشد و این مصاحبه برای او، مصاحبه آسانی نباشد.

او همچنین با بیان اینکه مصاحبه با پمپئو یک فرصت خوب برای خود صداوسیما است، توضیح داده بود: «بخش‌های خبری صداوسیما خیلی تلاش دارند که از خود یک چهره حرفه‌ای نشان دهند، به همین خاطر معمولا سوژه‌های بی‌خطری را پیدا می‌کنند و در پیگیری آن موضوعات زمین و آسمان را به هم می‌دوزند تا ثابت کنند در کار اطلاع‌رسانی در داخل و خارج کشور رقیب ندارند. حالا وزیر خارجه آمریکا صحبتی کرده که نوع واکنش صداوسیما به آن، می‌تواند معیار خوبی برای سنجش حرفه‌ای بودن بخش‌های خبری صداوسیما باشد.»

شایعه درباره پرس‌تی‌وی

از میان دولتی‌ها، علی ربیعی، سخنگوی دولت روز دوشنبه در نشست خبری خود گفت که «پمپئو می‌تواند با خبرنگار ما، مرضیه هاشمی مصاحبه کند.» مرضیه هاشمی یا همان «ملانی ایوت فرانکلین» خبرنگار و گوینده ایرانی-آمریکایی شبکه پرس تی وی ایران است که دستگیری‌اش از سوی پلیس آمریکا در دی ماه پارسال خبرساز شد و حالا سخنگوی دولت او را که صابون بازداشتگاه و زندان آمریکا نیز به تنش خورده، برای گفتگو با وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد می‌کند.  به دنبال همین اظهارات ربیعی، خبر گفتگوی مایک پمپئو با پرس تی وی در فضای مجازی منتشر شد اما پرس‌تی‌وی آن را تکذیب و اعلام کرد که این شبکه هیچ درخواستی برای مصاحبه با وزیر خارجه آمریکا نداشته و فعلا هم برنامه‌ای برای مصاحبه با او ندارد.

علی ربیعی گفت که «پمپئو می‌تواند با خبرنگار ما، مرضیه هاشمی(خبرنگار پرس‌تی‌وی) مصاحبه کند.» به دنبال همین اظهارات، خبر گفتگوی مایک پمپئو با پرس‌تی‌وی در فضای مجازی منتشر شد اما پرس‌تی‌وی آن را تکذیب و اعلام کرد که این شبکه هیچ برنامه‌ای برای مصاحبه با پمپئو ندارد

وقتی روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنند

بدین ترتیب رویای پمپئو برای حضور در تهران هنوز محقق نشده است و ناگزیر او دیروز در یادداشتی توئیتری با انتشار بخشی از مصاحبه خود با شبکه خبری بلومبرگ که خواستار سفر به تهران شده بود، نوشت که ایران پیشنهادش را رد کرده است. او در توئیت خود نوشته است: «ایران از چه می‌ترسد که درخواست مرا رد می‌کند؟! ما از آمدن ظریف به آمریکا که از آزادی بیان لذت می‌برد! نمی‌ترسیم. آیا واقعیت‌های «رژیم» بد است که نمی‌توانند به من اجازه دهند تا کار مشابهی را در تهران انجام دهم؟ چه می‌شود اگر مردم حقیقت را بدون فیلتر و بی‌واسطه بشنوند؟!»

البته این اظهارات جناب پمپئو در حالی است که او درخواست مصاحبه رسانه‌های آمریکایی با ظریف را «تصمیم بد» نامیده بود و به شدت نسبت به آن انتقاد داشت. ظاهرا او فراموش کرده که قصد تحریم ظریف را داشتند تا نتواند از «آزادی بیان آمریکایی» لذت ببرد! اما حالا که توافقشان با سازمان ملل آنها را مجبور کرده تا مقدمات سفر ظریف به عنوان وزیر خارجه یک کشور عضو سازمان ملل متحد را فراهم کنند، روغن ریخته را نذر امامزاده کرده و می‌گوید که از آمدن ظریف به آمریکا نمی‌ترسد!

پمپئو این نکته را نیز فراموش کرده که این رسانه‌های خارجی بوده‌اند که خواهان گفتگو با ظریف شده‌اند. حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری در همین باره دیروز به کنایه در توئیتی نوشت: «دولت آمریکا رسانه‌ها را مجبور نمی‌کند با ظریف مصاحبه کنند. دولت ایران هم نمی‌تواند رسانه‌ها را مجبور کند با پمپئو مصاحبه کنند. ظریف هیچ گاه تقاضایی برای مصاحبه نداشته است بلکه او یک چهره جذاب برای رسانه‌های آمریکایی است. پمپئو هم باید سعی کند برای رسانه‌های ایرانی جذاب‌تر شود.»

آمریکایی‌ها درخواست مصاحبه خبرنگاران ایرانی را رد کرده‌اند

اما گذشته از تمام اینها، با این حد از پیگیری مایک پمپئو آیا این امکان وجود دارد که در هفته‌ها یا ماه‌های آتی او را در قاب تلویزیون ایران ببینیم؟ اظهارات دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه نشان می‌دهد که گویا پاسخ به این سوال منفی است. 

عباس موسوی دیروز در نشست خبری خود در این باره به خبرنگاران گفت: «آنچه که آمریکایی‌ها در این زمینه مطرح می‌کنند جالب است. اقدام آنها یک اقدام تدافعی در برابر اقدامات تهاجمی ایران است. اقدامی در برابر گفت‌وگوهایی که آقای ظریف با افکار عمومی آمریکا انجام می‌دهد. ما این اقدام آنها را تدافعی و منفعلانه می‌دانیم.» موسوی ادامه داد: «ما در اینگونه اظهارنظرهای آنها چیز جدیدی نمی‌بینیم مثل موضوع مذاکره که آنها مطرح می‌کنند و ما یقین داریم که آنها دنبال توافقی جدی نیستند. اکنون این صحبت‌ها نیز از روی انفعال است.» سخنگوی وزارت امور خارجه این را اضافه کرده که تاکنون چندین خبرنگار ایرانی از وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی درخواست مصاحبه کرده‌اند که این درخواست‌ها رد شده است.

جهان امروز، جهان رسانه است؛ مردم ایران هر روز اظهارات پمپئو را از رسانه‌های جهانی می‌شنوند و نیازی نیست که حتما با تلویزیون ایران مصاحبه کند تا ایرانی‌ها را از عمق خباثت و رذالت دولتی که دست به دامان تحریم علیه یک ملت می‌شود، آگاه کند

گذشته از آنچه که سخنگوی وزارت خارجه به آن اشاره کرده، عطش پمپئو برای مصاحبه با رسانه‌های ایران چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ چراکه جهان امروز، جهان رسانه است و به همین واسطه مردم ایران هر روز اظهارات او را از رسانه‌های جهانی می‌شنوند و نیازی نیست که حتما با تلویزیون ایران مصاحبه کند تا ایرانی‌ها را از عمق خباثت و رذالت دولتی که دست به دامان جنگ اقتصادی و تحریم علیه یک ملت می‌شود، آگاه کند؛ او حرف تازه‌ای نخواهد داشت.