وزیر خارجه انگلیس بعد از توقیف نفتکش این کشور از سوی سپاه پاسداران ایران، تاکید کرد که کشورش به دنبال افزایش تنش و رویارویی با ایران نیست و قصدش بر حل دیپلماتیک منازعه بر سر نفتکش‌هاست. 

دیروز نیز نامه شکایت انگلیس به شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر شد که در آن پس از رد اظهارات مسئولان ایرانی درباره نفتکش انگلیسی، خطاب به آنتونیو گوترش نوشته شده بود: «تنش‌های جاری بی‌نهایت نگران کننده است، ولی آرام کردن اوضاع در اولویت قرار دارد و انگلیس به دنبال جنگ با ایران نیست.»

همزمان با بازتاب این رویکرد انگلیس در رسانه‌ها و در حالی که مقامات انگلیسی اصرار داشتند که به دنبال راه‌های دیپلماتیک برای حل مشکل نفتکش‌های توقیف شده دو طرف هستند، روزنامه دیلی تلگراف که روزنامه‌ای انگلیسی و چاپ لندن است، در نسخه روز یکشنبه خود گزارش داد که «جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا قرار است در جلسه‌ای که پس‌فردا با پارلمان این کشور خواهد داشت، طرحی برای مصادره اموال و دارایی‌های ایران در انگلیس بدهد.»

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، کابینه وزیران انگلیس در حال طراحی تحریم‌هایی برای اعمال علیه ایران هستند و هانت نیز قرار است امروز(دوشنبه)اجرای بسته اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران را که شامل مصادره احتمالی دارایی‌های ایران می‌شود، اعلام کند

احتمال درخواست بازگشت تحریم‌های اتحادیه اروپا

روزنامه تلگراف توضیح داده که طرح احتمالی مصادره اموال و دارایی‌های ایران در بریتانیا، برای تلافی توقیف نفتکش انگلیسی در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی در خلیج فارس است.

بر این اساس، کابینه وزیران انگلیس در حال طراحی تحریم‌هایی برای اعمال علیه ایران هستند و هانت نیز قرار است امروز (دوشنبه)اجرای بسته اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران را که شامل مصادره احتمالی دارایی‌های ایران می‌شود، اعلام کند.

تلگراف همچنین به نقل از منابع خود می‌نویسد که انگلیس ممکن است خواستار بازگشت تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران شود که ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام یا همان توافق هسته‌ای) لغو شده بود.

جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس شامگاه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود کمیته واکنش اضطراری دولت انگلیس (کبرا) شرایط را مفصل مورد بحث قرار داده و امروز بیانیه‌ای درباره اقداماتی که لندن اتخاذ خواهد کرد به پارلمان ارائه خواهد شد.

MI6 پای تکنولوژی روسیه را هم به این جریان کشیده و گفته است که روس‌ها با ارسال سیگنال‌هایی نفتکش انگلیسی را گمراه کرده‌اند؛ به این معنا که سیستم جی‌پی‌اس نفتکش انگلیسی را دستکاری کرده‌اند تا با ورود به آب‌های ایران توسط سپاه توقیف شود

احتمالا آنچه که دیلی تلگراف نوشته، برگرفته از محتوای همان جلسه شنبه شب کمیته اضطراری دولت انگلیس بوده باشد. اما در هر صورت مقامات انگلیسی واکنشی به این خبر نداشته‌اند؛ نه تکذیب و نه تایید. 

رسانه های دیگر از جمله رویترز، گزارش تلگراف را بازتاب داده و نوشتند که «انتظار می‌رود جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس امروز تدابیر دیپلماتیک و اقتصادی انگلستان را در قبال ایران اعلام کند که بلوکه کردن اموال و دارایی‌های ایران، یکی از گزینه‌هاست.» تا زمان نگارش این گزارش هنوز تصمیمی از سوی دولت انگلیس اعلام نشده است اما آیا ممکن است دست به چنین اقدامی بزند؟

وقتی روباه، گرگ ‌شود

انگلیس در حال حاضر با قدرت و به شدت به سخت‌ترین تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران پایبند است و دو هفته پیش نیز با توقیف نفتکش ایرانی به بهانه ارسال نفت به سوریه، کمک بزرگی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران کرد؛ به ویژه که بسیاری از تحلیلگران معتقدند اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی به تحریک آمریکا صورت گرفته و روز جمعه نیز دادگاه جبل‌الطارق، حکم توقیف نفتکش ایرانی را یک ماه دیگر تمدید کرد. 

از سوی دیگر آمریکا که در تمام طول دولت ترامپ به دنبال جلب موافقت شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم‌های این شورا علیه ایران بوده، قطعا از تصمیم احتمالی انگلیس برای بلوکه کردن اموال و دارایی‌های ایران استقبال کرده و متحد دیرینش را به سمت آن سوق خواهد داد. 

اگر با مجموع این عوامل، انگلیس دست به چنین اقدامی بزند، نه تنها راه‌های دیپلماتیک برای حل مشکل نفتکش را خواهد بست، بلکه نشان خواهد داد که ادعای بریتانیا در ماه‌های پیش از این مبنی بر محکومیت تحریم‌های ترامپ، نقابی بیش نبوده است. 

انگلیس که تا پیش از این تاکید بر حفظ برجام و انتفاع ایران از امتیازات اقتصادی آن داشته است، با اعمال تحریم علیه ایران نشان خواهد داد که اتفاقا در مواقعی که به بن بست برسد، پا، جای پای ترامپ خواهد گذاشت و ادعای اجتناب آن از جنگ و تقابل نظامی‌اش در واقع افتادن در دامان تروریسم اقتصادی خواهد بود.

فرافکنی MI6

موضوع دیگر باز کردن پای روسیه به ماجرا و دادن ابعاد تازه به آن است. آنطور که رسانه‌های انگلیسی دیروز نوشتند MI6 پای تکنولوژی روسیه را به این جریان کشیده و گفته است که روس‌ها از یک تکنولوژی فوق پیشرفته برای گمراه‌سازی سیگنال‌های GPS شناورها و کشانیدن آنها به نقاط نامشخص و ناخواسته بهره می‌برند؛ به این معنا که این تانکر احتمالا بر اساس سیگنال‌های دریافتی تصور می‌کرده که فاصله امنی با آب‌های داخلی ایران دارد!

در واقع سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا مدعی است که روسیه سیستم جی‌پی‌اس نفتکش انگلیسی را دستکاری کرده تا با ورود به آب‌های ایران توسط سپاه توقیف شود. MI6 این فرضیه را نیز مطرح کرده که پهپادهای ایرانی که در آسمان محل گشت‌زنی می‌کرده‌اند نیز نقش کارآمدی در ارسال سیگنال‌های گمراه‌کننده به نفتکش انگلیسی داشته‌اند.

نکته قابل توجه آن است که آنچه MI6 می‌گوید در تضاد کامل با گفته‌های جرمی هانت است که مدعی شده نفتکش انگلیسی در آب‌های عمان بوده و فاصله زیادی با آب‌های ایران  داشته است.  

گذشته از اینکه چنین ادعایی چقدر قابل اعتنا باشد، آنچه مهم است این است که فرافکنی‌هایی از این دست و باز کردن پای دعوای بلوک شرق و غرب در ماجرای نفتکش‌ها و پر و بال دادن به آن، مسیر دیپلماتیک را بیش از پیش خواهد بست؛ ین بستی که دیگر به این آسانی‌ها باز نخواهد شد.