سخنگوی دولت گفت: اینکه شنیدیم آنها قصد اعزام ناوگان اروپایی به خلیج فارس دارند طبعا پیام خصمانه‌ای را دارد، تحریک‌کننده است و موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی ربیعی دیروز در یک نشست خبری افزود: ایران معتقد است تامین امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه صورت بگیرد و ما بزرگترین تامین کننده امنیت کشتیرانی در خلیج فارس هستیم.

نمی‌گذاریم آمریکا دیپلماسی ما را در حصر کند

سخنگوی دولت  تصریح کرد: هر زمان آمریکا تلاش کرد دیپلماسی ما را حصر کند دیپلمات‌های ما به خصوص آقای ظریف اجازه چنین کاری را ندادند. سفر به چند کشور مختلف آمریکایی و آفریقایی و حضور در رسانه‌های مختلف از سوی ظریف باعث شد تا وزیر خارجه آمریکا درخواست گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی را داشته باشد.

سفر بن علوی به منزله میانجی‌گری نیست 

سخنگوی دولت درباره سفر وزیر خارجه عمان به ایران گفت: ما از اینکه کشورهایی بخواهند خیرخواهانه دیدگاه‌های خود را با ما در خصوص مسائل منطقه‌ای مطرح کنند، استقبال می‌کنیم ولی این قبیل سفرها به منزله میانجی‌گری نیست.

انگلیس باید نفتکش ما را هر چه زودتر آزاد کند

 وی با تاکید بر این که توقیف نفتکش از سوی ما  مبنای حقوقی دارد، گفت: توقیف نفتکش ما بر مبنای حقوقی بوده است چرا که این نفتکش مرتکب نقض قوانین بین‌المللی شده بود، ولی انگلیس باید نفتکش ما را که بی‌دلیل توقیف کرده ، هر چه زودتر آزاد کند.

ربیعی خاطرنشان کرد: قطعا ما بر اساس حُسن نیت عمل خواهیم کرد. پیش از این هم گفتیم مقصد نفتکش ایران، سوریه نبوده است و اینکه آنها از ما خواستند تضمین کنیم که مقصد سوریه نخواهد بود، آنها چنین اجازه‌ای ندارند.

گزارش دوتابعیتی‌ها صد درصد دروغ و نادرست است 

وی با اشاره به اینکه گزارش باید دارای مستندات باشد، بیان کرد: گزارش تحقیق هم باید نحوه مشخصی را مراعات می‌کرد اما متاسفانه چنین چیزی نبود و به یکباره به رسانه‌ها گزارشی ارائه کردند من اسم آن را هیاهو برای هیچ گذاشتم.

ربیعی گفت: بسیار بی‌اخلاقی است اگر بخواهیم تصویری از مسئولان بدهیم که آنها وابسته به بیگانگان هستند این کار تضییع حقوق  ملت مردم است.

وی گفت: کسی با این گزارشات به فراز و فرود دولتمردان ما که صادقانه خدمت می‌کنند آسیب نمی‌زند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما معتقدیم این گزارش صد در صد دروغ و نادرست است و از قوه قضاییه می‌خواهیم این موضوع را بررسی قانونی کند.

از بحث‌های وزیر بهداشت سوءبرداشت شده است

وی ادامه داد: یاد جمله معروفی از زنده یاد شریعتی افتادم، اشک نه تنها نشان حزن نیست بلکه بیان عشق است.

ربیعی گفت: از بحث‌های آقای نمکی سوءبرداشت شده است، ایشان اقدامات خوبی در وزارت بهداشت انجام داده است که ما باید از این اقدام حمایت کنیم. من با ایشان صحبت کردم گفتند ما راهی برای افزایش شادی در جامعه نداریم.

وی افزود: بحث این بود که باید در رسانه‌ها شاد بودن را آموزش دهیم.

باید راه‌های شاد کردن مردم را آموزش دهیم

سخنگوی دولت با اشاره به این که ما باید راه‌های شاد کردن مردم را آموزش دهیم، گفت: امروز خیلی از مناطق دودکش و پتروشیمی‌ها رفته است اما شادی را نبرده‌ایم.

وی تاکید کرد: سوءبرداشت‌ها ممنوع، آقای نمکی شاعر اهل بیت هستند و سبک محتشم کاشانی شعری در وصف اهل بیت گفته است.

عربستان را از آمریکا مستقل می‌دانیم 

سخنگوی دولت در خصوص اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل مبنی بر آمادگی آنها برای مذاکره با ایران بیان کرد: ما از این اظهارات استقبال می‌کنیم و معتقد هستیم باید ضمیمه آن اظهارنظر، اقدام عملیاتی عربستان را هم شاهد باشیم. ما همواره خواستار ثبات و امنیت کشورهای منطقه هستیم. ایران به ارتباطات دوجانبه و پیمان‌های امنیتی معتقد است.

وی گفت: عربستان می‌تواند نقش مستقل خود را بازی کند هر چند عملکرد عربستان در قبال ایران گلایه‌آمیز است ولی عربستان را از آمریکا مستقل می‌دانیم.

طرح ساخت مسکن برای کارکنان دولت در دست بررسی است

سخنگوی دولت در ادامه به برنامه دولت در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ برای  اقشار متوسط رو به پایین از برنامه‌های دولت است.

ربیعی با بیان اینکه طرح ساخت مسکن برای کارکنان دولت در دست بررسی است، تاکید کرد: به پیشنهاد شهردار تهران، وزارت کشور مامور شده تا در کلانشهرها ساخت مسکن اجاره‌ای با متراژ کم را در دستور کار قرار دهد.

سخنگوی دولت  در ابتدای جلسه خود درباره شرکت‌ها و افرادی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، به تشکیل یک کمیته اشاره کرد و گفت: این کمیته فرآیندی که تک تک افراد و شرکت‌هایی که ارز دریافت کرده‌اند را بررسی خواهد کرد و اگر کوتاهی در کار انجام شده باشد را به مقام‌های قضایی ارجاع می‌دهد تا با آنها برخورد شود و تصمیم گرفته شده است که مانند قاچاقچیان با این افراد برخورد شود.

ربیعی همچنین به جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و واردات زیورآلات به کشور اشاره کرد گفت: واردات زیور آلات به کشور بسیار زیاد است و به صورت قاچاق هم وارد می‌شود، تصمیم گرفته شد برای واردات طلا و نقره تسهیلاتی ایجاد کنیم و ارزش افزوده‌ای که بخصوص در شهرهای مذهبی صورت می‌گیرد در همین جا انجام شود.

سخنگوی دولت همچنین به جلسه با مدیران بخش مسکن کشور اشاره کرد و افزود: در این جلسه تصمیم گرفته شد سهم مسکن از تسهیلات بانکی از ۱۳ درصد به ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. رئیس کل بانک مرکزی هم موظف شد این سهم را در شورای عالی پول و اعتبار پیگیری و به تصویب برساند.

 نباید خود را از ارز دیجیتال محروم کنیم

ربیعی با تاکید بر اینکه در شهرک‌ها نرخ گاز یارانه‌ای نخواهد بود، گفت: نباید خود را از ارز دیجیتال محروم کنیم، اما این ارز باید سامان یافته و نظام‌مند شود و در این زمینه چند دستگاه باید به نتیجه برسند.

 ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی نمایندگان مجلس گفته اند که دولت نمی خواهد مصوبه مجلس را برای افزایش حقوق کارمندان اجرا کند گفت: در یکی از برنامه های تلویزیونی از سوی یکی از نمایندگان اظهارنظری مطرح شد مبنی بر این که دولت مصوبه افزایش حقوق کارکنان را براساس فرمولی که مجلس مشخص کرده اجرا نکرده و به همین دلیل رئیس مجلس شورای اسلامی نامه تطبین قوانین به رئیس جمهور در مورد نقض اجرای قانون درباره افزایش حقوق ها و همچنین همسان سازی ارسال کرده است. وی افزود: این بیانی بود که در رادیو و تلویزیون صورت گرفت و گفته اند که بارها از مسوولین دولت خواسته ایم که بیایند مشکلات را حل و فصل کنیم و گفتند نامه لاریجانی به روحانی دولت را ملزم به اصلاح عملکرد خود در اجرای این قانون می‌کند.  بخشی از این موضوع واقعیت دارد ولی متاسفانه نامه لاریجانی را حتی دوستان قرائت نکرده بودند. آنچه که آقای لاریجانی به رئیس جمهوری نوشتند این بود که در حقیقت ما یک ماده واحده قانون دائمی شدن مدیریت خدمات کشوری داریم که در آن بازنشستگان عضو هیات علمی آن سقف هفت برابر برای آنها مراعات 

نمی شده است.  

سخنگوی دولت افزود: واقعا نباید با روح و روان جامعه  بازی کنیم.  آنچه که دولت اجرا کرده واقعا همان مصوبه پیشنهادی مجلس بوده است.  اگر مجلس بخواهد می تواند الگو را تغییر دهد. استناد کردن به نامه ای که موضوع آن چیز دیگری است و تعمیم دادن به یک کلیت درست نیست چرا که واقعیت این نبوده است.