معاون درمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه هزینه درمان سازمان طی ۵ سال گذشته ۲۰هزار میلیارد تومان افزایش یافته، گفت: مشکلی برای تولید دارو نداریم و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

به گزارش مهر، مهدی درخشان با اشاره به اینکه دفترچه‌های درمانی در مراکز ملکی سازمان حذف شده، گفت: استقرار نسخه الکترونیک، حذف دفترچه‌های درمانی و... ازجمله مزیت‌هایی این طرح است. وی با اشاره به اینکه مدیریت منابع از دیگر برنامه‌هایی است که اجرایی خواهد شد، گفت: تکمیل سیستم آی‌تی‌اس بیمارستانی باعث می‌شود تمامی فعالیت‌های بیمارستان‌ها و مراکز ملکی به صورت آنلاین مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات رفع خواهد شد. این سیستم را در درمان مستقیم و غیرمستقیم در تمامی استان‌ها اجرایی کردیم که وزارت بهداشت و درمان طبق قانون متولی این کار است و ستاد مشترکی تشکیل شده که ما نیز در آن عضو هستیم. این کار با جدیت در سال ۹۸ کامل و به اتمام می‌رسد که باعث کاهش خطاهای نسخه‌نویسی، افزایش کارآیی و کاهش زمان چه برای بیماران و چه برای پرسنل خواهد شد و همچنین مراجعات مکرر را نیز کاهش می‌دهد. درخشان با اشاره به اینکه تامین اجتماعی بیش از ۷ هزار میلیارد تومان در ماه هزینه می‌کند، تصریح کرد: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه درمان هر ماه است. این در حالی است که در سال ۹۲ کل هزینه درمان سالانه ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۷ به ۲۷هزار میلیارد تومان رسیده است. به گفته معاون درمان تامین اجتماعی، طی ۵ سال ۲۰هزار میلیارد تومان به هزینه درمان تامین اجتماعی اضافه شده که یکی از دلایل آن یکسان‌سازی نرخ ارز، حذف یارانه و همچنین طرح تحول بوده که از سال ۹۱ تاکنون این افزایش نرخ رخ داده است. وی در مورد طرح تحول سلامت نیز گفت: در ابتدا قرار بود با اجرایی شدن طرح تحول، دولت‌ها هزینه بیمه‌ها را پرداخت کنند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد. قبل از آغاز طرح مردم با مراجعه به بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه را از جیب خود پرداخت می‌کردند اما با اجرای طرح تحول سلامت این پرداختی به کمتر از ۱۰درصد رسید. درخشان تاکید کرد: مشکل طرح تحول این است که بار اضافی بر دوش سازمان‌های بیمه‌ای تحمیل شد اما در مجموع به نفع مردم است.

وی گفت: متاسفانه به دلیل کمبود نقدینگی که تامین اجتماعی داشت سال گذشته مطابقات مراکز طرف قرارداد را نتوانست پرداخت کند و این مطالبات به تعویق افتاد اما طی ۱۰ روز گذشته حدود ۳ هزار میلیارد تومان به مراکز دانشگاهی پرداخت شد و یک ماه مطالبات مراکز خصوصی (بیمارستان، درمانگاه، داروخانه، پزشکان و...) نیز پرداخت شده است.

معاون درمان تامین اجتماعی افزود: با پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان توانستیم مطالبات ۶ ماه مراکز دانشگاهی را پرداخت کنیم و امیدواریم با قولی که دولت بابت پرداخت مطالبات تامین اجتماعی داده بتوانیم بخشی از بدهی مراکز طرف قرارداد را پرداخت کنیم. وی در مورد مشکلات دارویی نیز گفت: بخش زیادی از داروها در داخل کشور تولید می‌شود و اخیراً یک مشکلاتی برای تهیه مواد اولیه بوده که تاکنون توانسته‌ایم مدیریت کنیم و کمبودها تا حد قابل قبولی مدیریت شده است.