کارگران در سالروز تاسیس سازمان تامین اجتماعی اعلام کردند که حیات سازمان و ارائه خدمات آن به بیمه‌شدگان خط قرمز آنهاست و در هر شرایطی از آن پاسداری و حفاظت می‌کنند و اطمینان می‌دهند که اگر خطری برای آن ایجاد شود با تمام توان و قدرت برای حفظ آن خواهند کوشید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح دیروز (25 تیرماه) جمعی از کارگران و بازنشستگان کشور به دعوت خانه کارگر در سالروز تامین اجتماعی مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند.

ضرورت اجرای قانون همسان‌سازی  حقوق بازنشستگان

علی اصغر بیات (ریاست کانون عالی بازنشستگان) در تجمع سالروز تامین اجتماعی مقابل سازمان مدیریت و برنامه اظهار داشت: امروز برای ما روز مهمی است. طلب سازمان تامین اجتماعی حدود 200 هزار میلیارد تومان بدهکار است و سازمان هر ماهه در هزینه‌های جاری‌اش دچار مشکل است.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی مأمن ما است. ما حق بیمه داده‌ایم که بتوانیم از خدمات آن بهره ببریم. حدود 44 درصد بازنشستگان حداقل بگیر و 15 درصد نیز حدودا زیر حداقل بگیر هستند. از هر یک میلیون نفر هزار نفر اینگونه زندگی می‌کنند.

بیات تصریح کرد: اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مهم‌ترین خواسته ما است. من شرمنده بازنشسته‌ها هستم. کسانی به ما مراجعه می کنند، می‌گویند پنج میلیون ودیعه مسکن می‌دادیم و مقداری اجاره اما الان چنان گران شده که اکثر بازنشستگان آلونک‌نشین شده‌اند.

رئیس کانون عالی بازنشستگان با بیان این مطلب که مسکن مهر را به بازنشستگان بدهید، گفت: نمایندگان ما و کارشناسان کانون عالی بارها در مقابل دولت مسائل بازنشستگان را پیگیری کردند. آنها قول می‌دادند اما به دلیل نبود اعتبار در زمان سند دادن و اجرا، عقب‌نشینی می‌کردند.

طرح تحول سلامت، فایده‌ای برای کارگران نداشت

برای پرداخت حقوق بازنشستگان ماهیانه دو هزار میلیارد با سود 35 درصد از بانک وام می‌گیریم

اکبر شوکت (عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی) در تجمع سالروز تامین اجتماعی مقابل سازمان مدیریت و برنامه اظهار داشت: وقتی دولت متعهد می‌شود که حق بیمه‌اش را بدهد، نمی‌تواند پای تعهد خود نایستد.

او ادامه داد: دولت حدود 200 هزار میلیارد بدهی به سازمان دارد و به ما توهین می‌کنند و می‌گویند فقط 70 هزار میلیارد بدهکار هستیم. طرح تحول سلامت کوچکترین فایده‌ای برای کارگران نداشت. همه اینها عملکرد و کارشناسی غلط دولتی‌ها بوده است.

وی با اشاره به دست‌اندازی به منابع سازمان گفت: سازمان تامین اجتماعی ماهیانه دو هزار میلیارد با سود 35 درصد از بانک وام می‌گیرد تا حقوق بازنشستگان را پرداخت کند. ما الان نزدیک به 40 هزار میلیارد بدهی بانکی داریم.

همه خواسته‌های بازنشستگان و کارگران به حق است

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر و نماینده مجلس شورای اسلامی) در تجمع سازمان تامین اجتماعی مقابل سازمان برنامه و بودجه، اظهار داشت: دولت بدهی زیادی به سازمان تامین اجتماعی دارد و می‌دانیم که مطالبات بازنشستگان در گرو پرداخت این بدهی است. اتفاقاً بزرگترین بدهی دولت نیز به سازمان تامین اجتماعی است.

وی افزود: اتحادیه پیشکسوتان، کانون شوراهای بازنشستگان و دیگر تشکل‌های کارگری که امروز اینجا آمده‌اند، یک حرف دارند و آن هم اینکه طلب تامین اجتماعی را بدهید تا آنها هم طلب  بازنشستگان را بدهند. جای بسی تعجب است که طلب تامین اجتماعی را نصف کرده‌اند.  

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: همه خواسته‌های بازنشستگان و کارگران در خصوص همسان‌سازی و دیگر مطالباتشان کاملا به حق است.

او ادامه داد: ما در مجلس شورای اسلامی چه در کمیسیون تلفیق و چه از راه‌های مختلف مسئله بدهی‌های دولتی را پیگیری کرده‌ایم. حرکت شما حرکت مقدسی است و ما به احترام آن به اینجا آمده‌ایم.

قراردادهای موقت باید از بین برود

حسین حبیبی (فعال کارگری) در تجمع سالروز تامین اجتماعی مقابل سازمان مدیریت و برنامه اظهار داشت: قرار بود سازمان تامین اجتماعی گره از مشکلات کارگران در دوران بازنشستگی و کار بردارد. اما متاسفانه به آن دست‌اندازی شد. الان آشکارا چوب حراج به اموال سازمان تامین اجتماعی می‌زنند.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی صد درصد متعلق به بیمه‌شدگان است و دولت حکم امانت داری دارد. مجلس باید سعی کند این امانت حفظ شود. اما نه قانونگذار درست تصمیم می‌گیرد نه مجریان قانون درست اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به کسری بودجه تامین اجتماعی گفت: بدهکاری دولت به تامین اجتماعی بسیار مشکل زا است. این دولت حق‌ندارد برای اموال سازمان هم تصمیم بگیرد.

برای وادار کردن مسئولان به عمل در چارچوب قانون تجمع کرده‌ایم

علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) در تجمع سال‌روز تامین اجتماعی مقابل سازمان مدیریت و برنامه اظهار داشت: در سال 54 قانون تامین اجتماعی تبدیل به مترقی‌ترین قانون شد. البته اصل قانون را می‌گوییم نه چیزی که امروز با هزاران ترفند از موضوعیت خارج شد.

وی گفت: سازمان تامین اجتماعی با این هدف تشکیل شد که امنیت روانی به بازنشستگان بدهد، چه کردیم که دغدغه بازنشسته و کارگر حفظ تامین اجتماعی است.

وی افزود: بازنشسته امید به دریافت مستمری شایسته ندارد.‌ قرار بود شستا وقتی منابع و مصارف، مشکل دار شد، کمبود درآمدی را جبران کند. به کجا رسیدیم که آقای روحانی می‌گوید واگذارشان کنید.

خدایی بیان کرد: هیچ‌گاه آنقدر به بازنشستگان و کارگران اعتماد نکردید که در اداره آن سهیم باشند.

وی با اشاره به اینکه برای وادار کردن مسئولان به عمل در چارچوب قانون تجمع کرده‌ایم، گفت: آیا این برازنده ما است که برای درخواست«عمل به قانون» تجمع کنیم؟ عمل به قانون در نظام ما نیاز به تجمع دارد.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه حق خود را خواهیم گرفت، تصریح کرد: پای منافع کارگران و بازنشستگان ایستاده‌ایم و‌ خواهیم ایستاد. در طول تاریخ سازمان، هیچ‌کدام از دولت‌ها به تعهداتشان عمل نکرده‌اند و ما اکنون به وضعیت بحرانی رسیده‌ایم.

سازمان تامین اجتماعی در سراشیبی سقوط است

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در تجمع تشکل‌های کارگری و بازنشستگی اعضای خانه کارگر و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری مقابل سازمان برنامه و بودجه گفت: علت اینکه مقابل سازمان برنامه و بودجه را برای تجمع انتخاب کردیم این است که آقای نوبخت می‌داند سازمان تامین اجتماعی در چه شرایطی به سر می‌برد و با چه نابسامانی روبه‌رو است.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی بزرگترین سازمان ارائه دهنده خدمات بیمه‌ای و چندوجهی در کشور است، گفت: سازمان تامین اجتماعی مأمن کارگران، بازنشستگان و بیمه‌شدگان کشور است که جمعیت آنها به 42 میلیون نفر می‌رسد.

ئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: با توجه به بدهی بیش از 200 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه بدحساب‌ترین شریک تامین اجتماعی است.

وی خطاب به نوبخت گفت: آقای نوبخت وقتی را برای ما در نظر بگیرید تا بگوییم چگونه تامین اجتماعی در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و توفانی در راه است؛ توفانی که پاشنه آشیل نظام خواهد بود و به مراتب از ترامپ و مسائل آن خطرناکتر است.

صادقی با بیان اینکه ما به عنوان کسانی که سال‌ها به عنوان شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی و بعد در خانه کارگر به نظام خدمت کرده‌ایم، هشدار می‌دهیم که به سازمان تامین اجتماعی باید توجه شود، گفت: اگر توفانی رخ دهد نه از سازمان تامین اجتماعی نشانی می‌ماند و نه از جاهای دیگر.

وی افزود: ما امروز زنده‌باد رهبری و زنده‌باد نوبخت می‌گوییم تا سازمان تامین اجتماعی زنده بماند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه ما از دولت صدقه نمی‌خواهیم و تنها حقمان را که در خزانه انباشته شده مطالبه می‌کنیم، گفت: سازمان تامین اجتماعی در هر ماه بیش از 6000 میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌کند و 2200 میلیارد تومان هزینه درمان آن است. در چنین شرایطی سازمان تامین اجتماعی 42 هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی استقراض کرده است.

وی با بیان اینکه سهم دولت از هزینه‌های جاری سازمان بابت تعهدات 25 درصد بودجه سازمان تامین اجتماعی است، گفت: آقای نوبخت در پرداخت تعهدات دولت تعلل ایجاد نکنید چون تعلل باعث ایجاد فقر در میان بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی می‌شود. این وضعیت اگر به سقوط سازمان تامین اجتماعی منجر شود جمعیتی که امروز به اینجا آمده در مقابل شما به میدان می‌آید. در این که سازمان تامین اجتماعی در سراشیبی سقوط است تردیدی نباید کرد. بنابراین پرداخت تعهدات دولت بیش از هر زمانی و هر شرایطی واجب است.

صادقی تاکید کرد: ما از شما چیز زیادی نمی‌خواهیم و می‌گوییم که هر ماه 25 درصد بودجه سازمان تامین اجتماعی را برای پرداخت تعهدات خود در نظر بگیرید.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: خانواده طبقه کارگر جزو شهروندان این کشور هستند اما نه همسان‌سازی حقوق‌ها شامل حال آنها شده و نه تعهداتی که دولت به صندوق‌های دیگر از بابت بدهی خود پرداخت می‌کند.

صادقی گفت: سازمان تامین اجتماعی و بیمه‌شدگان آن از تمام مواردی که دولت برای بیمه‌شدگان سایر صندوق‌ها در نظر گرفته‌اند محروم مانده است. رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بار دیگر خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: چرا قانون‌گریزی و قانون‌ستیزی می‌کنید؟ سازمان تامین اجتماعی میراث پدران ما است پس از شما می‌خواهیم که مقابل پدران خود نایستید.

وی با بیان اینکه همسان‌سازی حقوق‌ها در صندوق‌های دیگر اجرایی شده است، گفت: شما برای صندوق بازنشستگان لشکری و کشوری همسان‌سازی را اجرایی کردید آن هم با اعمال تورم سالیانه اما حاضر نیستید به سازمان تامین اجتماعی کمک دهید تا بتواند همسان‌سازی را اجرایی کند. به نظر ما یک نگاه سرد و تحمیلی از ناحیه آقای نوبخت به سازمان تامین اجتماعی وجود دارد.

صادقی با اشاره به 28 قانونی که پرداخت سهم بیمه کارفرما را برعهده دولت گذاشته‌اند، گفت: اینها همه بار تعهدات دولت است که بر دوش سازمان سنگینی می‌کند. نسیمی که می‌وزد برای سازمان تامین اجتماعی پیام خوبی ندارد و همه چیز این نظام را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حیات سازمان تامین اجتماعی، خط قرمز کارگران است 

متن قطعنامه پایانی این تجمع به شرح زیر است:

وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ

در آستانه سالروز تأسیس سازمان تأمین اجتماعی در حالی که بیش از 60 سال از شکل گیری و حیات سازمان می‌گذرد، آمارها نشان می دهد که بیش از 50 درصد جمعیت کشور تحت پوشش این سازمان قرار دارد. نیمی از جمعیت کشور برای پوشش ریسک موضوعات مهمی مثل بازنشستگی، از کارافتادگی، فوت و درمان چشم به حمایت این سازمان دارند و برای جمعیتی به فراوانی سه میلیون و دویست هزار خانواده این سازمان باید هزینه معیشت و درمان را تأمین کند و برای بیش از 13 میلیون خانواده باید درمان را تأمین و برای پوشش تعهدات بلند مدت دارای توانایی اقتصادی بالقوه باشد و در آینده آنها را تأمین کند. این حجم تعهدات هر مسئولی را با توجه به ابعاد تعهدات و برزگی جمعیت ِمخاطب، به فکر فرو می برد و قطعاً او را به اینکه نباید در فرآیند کار هیچ خللی به آن وارد شود، راهبَری می کند. بدون تردید نسیم در این سازمان حکم طوفان برای سایر سازمانها دارد. بزرگی عملیات با توجه به بودجه این سازمان در یک فرایند درآمد ـ هزینه نزدیک به 245 هزار میلیارد را شامل می شود که هر اندیشمندی را به فکر فرو می برد که اگر به هر دلیلی امکان تأمین منابع فراهم نشود و ما به ازاء آن امکان تحقق هزینه خصوصاً در حوزه مستمری ها نباشد چه عواقب و پیامدهایی را می توان انتظار داشت؟

به همین جهت ما در سالروز تأسیس سازمان توجه جدی مسئولان کشور و حاکمیت را به دغدغه‌های امروز و فردای سازمان جلب می کنیم و با این تذکر اعلام می کنیم  :

1.    سازمان تأمین اجتماعی و مسائل مربوط به مشکلات این سازمان باید یکی از بزرگترین دغدغه های مجلس، دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد.

2.    پرداخت بیش از 6 هزار میلیارد تومان مستمری و نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان هزینه درمان باید محقق شود. هر گونه تأخیر و کمبود باعث بروز حوادث ناگواری می شود که همه دستگاههای متولی را می تواند به خود مشغول کند.

3.    سهم دولت در هزینه های جاری از بابت تعهدات قانونی 25درصد بودجه سازمان را به خود اختصاص       می دهد که تعلل در پرداخت، سازمان را امسال بیش از پیش دچار چالش نقدینگی می کند. ما به طور جد از رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه خواستاریم که موضوع پرداخت بدهی دولت را بسیار جدی تلقی کنند.

4.    تأخیر معنی دار پرداخت تعهدات درمان به مراکز طرف قرارداد برای جامعه گیرنده و فروشنده خدمت مشکل ساز شده و برخی تهدید به قطع همکاری می کنند. ما از دولت و وزارت بهداشت و درمان انتظار داریم که در خصوص پوشش خدمات و تجهیزات و دارو همه تلاش خود را بکار گیرند و اجازه لغو یا محدودیت ارائه خدمات را به هیچ کس ندهند.

5.    انتصاب جناب آقای دکتر سالاری بعنوان مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی از سوی آقای دکتر شریعتمداری را به فال نیک می گیریم و ابراز امیدواری می کنیم که در یک تعامل پویا با وجود نیروهای کارشناس و دلسوز سازمان و همچنین همکاری سایر گروه های اجتماعی و دولت بتوانیم از این دوران پُر مخاطره به سلامت عبور کنیم. لذا جامعه بیمه شده، کارگران و بازنشستگان آمادگی دارند که نهایت همکاری خود را با مدیریت جدید سازمان داشته باشند.

6.    بانک رفاه کارگران دارای مالکیت خصوصی بوده و از نظر ما امکان واگذاری آن وجود ندارد. لذا ما از دولت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی می خواهیم که موضوع بانک رفاه را از سایر بانکها جدا کند چرا که این بانک صرفاً باید خدمات خود را به کارگران و تأمین اجتماعی ارائه دهد.

7.    شستا و ذخایر سازمان، همه ی دارائیها و پس انداز بیمه شدگان است. هرگونه تغییر در این دارائیها اولاً باید با حفظ ارزش باشد؛ ثانیاً تصمیم گیری در خصوص سبد دارائیها صرفاً باید در حوزه کارشناس سازمان با حضور شرکای اجتماعی صورت بگیرد. لذا هیچ امکانی را برای دخالت دیگران در سرنوشت این دارائیها مجاز نمی دانیم.

 در پایان اعلام می کنیم که حیات سازمان و ارائه خدمات آن به بیمه شدگان خط قرمز ماست و در هر شرایطی از آن پاسداری و حفاظت می کنیم و اطمینان می دهیم که اگر خطری برای آن ایجاد شود با تمام توان و قدرت برای حفظ آن خواهیم کوشید و ایستادگی خواهیم کرد.