رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اقتصاد باید اصلاح شود، تصریح کرد: رهبری گفته‌اند نیروهای مسلح دست از اقتصاد بردارند. کار را باید به مردم بدهند. آنها آنقدر کارهای مهمی دارند که باید به امور اقتصادی بپردازند. 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، .حسن روحانی صبح دیروز با حضور در جمع وزیر و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه کار، زمینه‌‌ساز سلامت جامعه است، مهارت‌‌‌آموزی را  لازمه اشتغال‌‌آفرینی برشمرد و گفت: بیکاری علت اصلی مشکلات اجتماعی است و ایجاد شغل وظیفه ملی است.

رئیس دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار مهم است چراکه با اداره بخش کار در جامعه بین کارآفرین و کارگر قرار می‌گیرد، گفت: اساس کار بر این است که محیط کار در جامعه فعال باشد و نسبت به مسئله کار افتخار کنیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که روابط مناسبی بین مجموعه واحد کار، کارگر و کارفرما ایجاد کند.

رئیس قوه مجریه با مقایسه آمار اشتغال خالص در ابتدای دولت یازدهم نسبت به هشت سال قبل از آن و همچنین افزایش این آمار طی دولت یازدهم و دوازدهم، گفت: البته از نیاز جامعه عقب هستیم. بهترین آمار برای نشان دادن عملکرد دولت آمار شاغلین است که از ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در ابتدای دولت امروز به آماری حدود ۲۴ میلیون رسیده‌ایم و این بدان معنا است که طی ۵ سال، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شده و این کار مهمی است که به طور متوسط در هر سال بالای ۵۰۰ هزار شغل خالص ایجاد کردیم.

روحانی با بیان اینکه اگر آمار بیکاری در ابتدای دولت سه میلیون بود و الان نیز همین آمار وجود دارد به این دلیل است که نیروی جوان به صورت مداوم وارد بازار کار می‌شود و تقاضای کار در حال افزایش است، اظهار داشت: باید بیش از متقاضی شغل ایجاد کنیم تا مشکل بیکاری به صورت ریشه‌ای حل شود و آمار اشتغال باید بالای یک میلیون نفر برود تا در جامعه اثرگذار باشد و برای این مهم به تلاش همه نیاز داریم.

وی با بیان اینکه وزارت کار عمدتاً ناظر به کار و حامی کارگر است، اما می‌تواند با بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف به اشتغال‌زایی در جامعه کمک کند، تصریح کرد: دبیرخانه شورای عالی اشتغال یکی از وظایف مهم این وزارتخانه است که می‌تواند از این طریق با نظارت و سیاست‌گذاری‌ها به افزایش شاغلین در جامعه کمک کند.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه ظرفیت اشتغال‌زایی در بخش خدمات نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر است، خاطرنشان کرد: الان در اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌های فناورانه و نوپا، ۳۰۰ هزار اشتغال ایجاد شده است که بنا داریم سالانه تا حداقل ۱۰۰ هزار اشتغال اضافه شود و این حرکت بزرگی در جامعه ایجاد می‌کند.

روحانی با اشاره به رقم بسیار بالای ۶۰ هزار میلیارد تومانی درآمد شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در سال ۹۶، ابراز داشت: این نشان می‌دهد که نوع کار، آموزش کارگران، برنامه‌ریزی در بخش فنی و حرفه‌ای، انواع داروها، سبک زندگی، نوع منازل و وسایل مردم در آینده فرق خواهد کرد و باید همه این تحولات را در جامعه در نظر گرفت.

وی افزود: باید پیشتاز و آینده‌نگر باشیم و نیازهای مردم را در نظر بگیریم.

رهبری گفته‌اند نیروهای مسلح دست از اقتصاد بردارند. کار را باید به مردم بدهند. آنها آنقدر کارهای مهمی دارند که نباید به امور اقتصادی بپردازند

شرایط برای حقوق ثابت‌بگیران سخت‌ است

وی با تأکید بر اینکه اکنون مردم در زندگی با مشکلاتی روبرو هستند و ما باید مسایل و دغدغه‌های مردم را حل کنیم و اگر کسی بگوید، مردم مشکلاتی ندارند، حرف نادرستی بر زبان آورده است، گفت: شرایط برای بخشی از جامعه که حقوق ثابت دریافت می‌کنند نسبت به سایر بخش‌ها سخت‌تر است و از وزارتخانه کار، رفاه و تعاون اجتماعی و سایر بخش‌های دولتی می‌خواهم تا نسبت به وضعیت بخشی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند، فکر کنند.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اختلاف آمار سازمان برنامه و بودجه با آمار وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی در خصوص دریافت مستمری‌‌‌بگیران از سال ۹۲ تاکنون، تصریح کرد: توان دولت محدود است اما دولت توانسته به طور متوسط دریافتی مستمری اقشار تحت فشار را بیش از چهار برابر کند و البته قیمت اجناس به دو برابر افزایش یافته اما پرداختی‌های دولت به اقشار تحت فشار نیز چهار و پنج برابر شده است.

روحانی اضافه کرد: مردم باید بدانند دولت به عنوان خادم آنان با همه توان خود به عنوان  در مسیر کاهش مشکلات و معضلات زندگی مردم تلاش می‌کند. وی ادامه داد: آن‌هایی که حقوق ثابت دارند کار برایشان سخت است. آماری که از سازمان برنامه گرفتم این است که مستمری دریافتی آنان نسبت به سال ۹۲ برای خانواده یک نفره بیش از سه برابر شده و نسبت به خانواده چهار و پنج نفره بیش از چهار و پنج برابر شده است.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه بخش دیگر که اهمیت دارد این است که شما به خانواده‌هایی که نیازمند هستند کمک کنید و مددکار آنان باشید، خاطرنشان کرد: این مسئله یعنی نسبت به بی‌سرپرستان و خانواده‌هایی که زن سرپرست خانوار هستند یا معلول دارند ما باید کمک کنیم و مسکن آن‌ها را تامین کنیم و حتما بتوانیم به آنها مهارت دهیم. کسی که یک دست ندارد چطور با یک دست دیگر کار کند و آنکه نابینا است چطور به او مهارت دهیم که بدون نابینایی کار کند.

روحانی با بیان اینکه مهارت، مهم‌تر از کمک مالی است، ابراز داشت: اینکه ما بتوانیم آن‌هایی را که نیاز به مدد دارند از این بخش خارج کنیم، مهم است. آقای فتاح پارسال گزارشی می‌داد که امیدوارکننده بود. امسال هم آنهایی که در نوبت بودند مشکل داشتند و این کار ارزشمندی است که شما این ۹۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دادید و مردم باید این‌ها را بدانند تا جامعه ما امیدوار شود و این به معنای این نیست که در پی حل مشکلات مردم نباشیم.

وی افزود: اینکه گفتید ۹۲ درصد کار را بخش خصوصی انجام می‌دهد، ارزشمند است. باید از NGOها، سمن‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد حمایت کنند. هر کاری که مردم انجام دهند، بهتر از ما انجام می‌دهند. 

امروزه حداقل‌هایی در جامعه وجود دارد، ولی هدف ما از بین بردن فقر مطلق است و این وظیفه همه ما و از جمله وزارت کار است

هدف ما از بین بردن فقر مطلق است

روحانی اضافه کرد: البته امروزه حداقل‌هایی در جامعه وجود دارد ولی هدف ما از بین بردن فقر مطلق است. البته آقای فتاح به ما گفتند که دیگر فقر مطلق در جامعه ما وجود ندارد ولی ما باید تلاش کنیم، فقر مطلق از بین برود و این وظیفه همه ما و از جمله وزارتخانه‌های شما است. 

وی درباره تامین اجتماعی هم یادآور شد: تامین اجتماعی همان امنیت اجتماعی است. تامین اجتماعی یعنی ما می‌خواهیم به جامعه امنیت بدهیم. یعنی هر کس دفترچه بیمه داشته باشد، احساس امنیت کند. البته در وزارت ارتباطات می‌گفتند اگر بتوانیم قبوض آب، برق و گاز و دفترچه‌ها را الکترونیکی کنیم، میلیاردها تومان صرفه‌جویی می‌شود ولی بهرحال فرد باید با دفترچه بیمه تامین اجتماعی خیالش راحت باشد و حقوق بازنشستگی امنیت برایش ایجاد کند. 

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه ۴۲ میلیون نفر زیر پوشش تامین اجتماعی است، عنوان کرد: ۴۲ میلیون نفر یعنی بیش از نیمی از مردم ایران زیر چتر تامین اجتماعی هستند. چه در تامین اجتماعی و چه در بهزیستی و چه در بخش آموزش فنی و حرفه‌ای کار را باید به مردم بدهیم. باید کار را به بخش خصوصی بدهیم و ما نظارت کنیم. 

روحانی به صندوق‌های بازنشستگی هم اشاره کرد و گفت: دولت حدودا به دو میلیون و پانصد هزار نفر از کارمندهایش حقوق می‌دهد و چیزی حدود همین تعداد، به افراد بازنشسته از طریقصندوق بازنشستگی حقوق می‌دهد. کل نیروهای مسلح هم شاغلان و هم بازنشسته را نیز ما حقوق می‌دهیم چراکه وضع‌شان خیلی بد است. اولین کار این است که بتوانیم این سازمان بازنشستگی را درست کنیم تا بتواند روی پای خودش بایستد. 

 صندوق بازنشستگی نباید بنگاهدار باشد

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید صندوق بازنشستگی بنگاهدار باشد، گفت: البته اشکالی ندارد سهامدار باشید ولی کار شما مدیریت نیست. قولی که من به مجلس و مردم و... دادم این است که سال آینده، سال واگذاری شرکت‌های بزرگ از جمله شرکت‌های شستا است. اشکال ندارد سهامدار باشید ولی مدیریتش نکنید. البته می‌دانم بسیاری مقاومت می‌کنند و کارشکنی می‌کنند. 

وی ادامه داد: شستا هم چیزی بین خصولتی و دولتی است. وقتی به آنها می‌گوییم که این کار بکنید، در زمان آقای ربیعی، دور و بری‌های ایشان می‌گفتند تامین اجتماعی برای کارگران و مردم است و دولت حق دخالت ندارد در حالی که ما شما را منصوب کردیم. اینها را جمع کنید. اشکال ندارد سهامدار شرکت‌های سودده باشد ولی چیزهایی که ضرر دارد، آنها را واگذار کنید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این کار هم تاکید من و هم تاکید صد در صد رهبری است. من وقتی برای معرفی وزرا نزد رهبری رفتم، ایشان به من تاکید کردند که دولت دست از اقتصاد بردارد. البته به غیر از دولت هم داریم. ما خصوصی، تعاونی و دولتی داریم و منهای دولت، خصولتی است. از طرفی، نه دولتی است که از سوی دولت، مدیریت و نظارت شود و نه تعاونی که شریک داشته باشد و نه خصوصی است. هیچ کسی هم جرات نمی‌کند که بر خصولتی‌ها نظارت کند و خصولتی یعنی آزاد. نه مردم و نه دولت هیچ اطلاعی از آنها ندارد. بدترین اقتصاد، اقتصاد خصولتی است. 

 وزیر جوان به دستورات بی‌ربط اعتنا نمی‌کند

رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت جوانگرایی عنوان کرد: وقتی که جوان هستی اصلاً دادگاه را قبول نداری و می‌روی کار خود را انجام می‌دهی؛ وزیر جوان ما هم کار خودش را با قدرت انجام می‌دهد. وزیر جوانی که برای مردم کار می‌کند و به دستورات بی‌ربط اعتنا نمی‌کند، مهم است. این وزیر می‌شود نه اینکه با خود بگوید دولت سه سال دیگر تمام می‌شود و من بعد کجا بروم و برای من چه اتفاقی می‌افتد. در واقع اصلاً جایی ندارند که بردند.