۹۱درصد کارگران عضو هیچ تشکلی نیستند

به‌رغم افزایش ۶۶درصدی تعداد تشکل‌های کارگری طی پنج سال گذشته، اما همچنان ۹۱درصد کارگران از عضویت در تشکل‌های کارگری محروم هستند.

به گزارش مهر، در کشور ما تعداد کارگران بیمه شده تامین اجتماعی بیش از ۱۴میلیون نفر تخمین زده می‌شود که طبق اطلاعات به دست آمده و آمارهای اعلام شده، به رغم افزایش تعداد تشکل‌ها طی سال‌های اخیر اما همچنان ۹۱درصد کارگران از حضور در تشکل‌ها محروم هستند. از ۱۴ میلیون کارگر بیمه شده، فقط حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر در تشکل‌های کارگری عضویت دارند و ۱۲میلیون و ۸۰۰هزار کارگر عضو هیچ تشکلی نیستند.

تشکل‌های کارگری در کشور در قالب چهار تشکل اصلی «کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور»، «مجمع نمایندگان کارگران»، «انجمن‌های صنفی کارگران» و «کانون کارگران بازنشسته» فعالیت می‌کنند. این تشکل‌ها که در پایان سال ۹۱ تعدادشان ۶۱۳۲ مورد بود، در پایان سال ۹۶ به ۹ هزار و ۴۸۴ تشکل افزایش یافت که ۶۶درصد رشد را نشان می‌دهد. با این حال با وجود افزایش ۶۶درصدی تعداد تشکل‌ها، بخش قابل توجهی از کارگران از عضویت در تشکل‌ها محروم هستند. موضوع تاسیس «تشکل‌های کارگری و کارفرمایی» در فصل ششم قانون کار تاکید شده است. همچنین در اصل ۲۶ قانون اساسی کشورمان این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. بحث تشکل‌یابی و مهمتر از آن «استقلال تشکل‌ها» همواره یکی از دغدغه‌های نمایندگان کارگری در شوراهای عالی به ویژه شورای عالی کار بوده طوری‌که «تشکل‌یابی» را در کنار «معیشت» و «امنیت شغلی» به عنوان سه ضلع مطالبات جامعه کارگری از دولتمردان عنوان می‌کنند.

    


رقم دقیق سبد هزینه کارگران مشخص نیست

در آخرین نشست کمیته دستمزد شورای عالی کار مقرر شد تا رقم هزینه معیشت کارگران در سراسر کشور به شکل دقیق‌تر بررسی و در جلسه آینده تعیین شود.

به گزارش ایسنا، سومین جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار و به پیشنهاد نمایندگان کارفرمایی مقرر شد با توجه به غیبت آنها در جلسه گذشته، سبد هزینه معیشت کارگران مجددا بررسی و در نشست آتی کمیته دستمزد شورای عالی کار ارائه شود. تاثیر افزایش حداقل دستمزد بر سبد معیشت خانوار از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

به‌رغم آنکه صورت‌جلسه‌ای در این نشست به امضا رسیده، اما به دلیل درخواست کارفرمایان برای ارائه ارقام و اسناد گروه کارفرمایی، نهایی شدن آن به جلسات آینده موکول شد. نشست بعدی کمیته دستمزد در هفته آینده به موضوع تعیین رقم سبد معیشت کارگران می‌پردازد و در صورت نهایی شدن به شورای عالی کار ارائه خواهد شد.

    


تجمع اعضای تعاونی مسکن اتوبوسرانی مقابل وزارت کار

جمعی از اعضای پروژه‌های سپیدار 2 و 3 و سهیل، در اعتراض به تخلفات تعاونی مسکن خود، مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند. به گزارش ایلنا، اعضای شرکت تعاونی مسکن اتوبوسرانی گفتند: صبح روز سه‌شنبه (16 بهمن) به نشانه اعتراض مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمع شدیم تا اعتراض خود را نسبت به تخلفات شرکت تعاونی مسکن نشان دهیم.

در این تجمع، اعضای پروژه‌های سپیدار 2 و 3 و پروژه سهیل شرکت داشتند و خواسته آنها، اجرای حکم وزارت تعاون در رابطه با متخلف بودن اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی بود.

معترضان می‌گویند: هیات مدیره تعاونی که متخلف شناخته شده، بدون توجه به حکم وزارت تعاون، بدون ارسال دعوتنامه برای اعضا، مجمع عمومی برگزار می‌کند. این درحالی‌ست که پروژه‌های مسکونی سال‌هاست بلاتکلیف مانده و ما از سال 91 منتظر تحویل آپارتمان‌هایمان هستیم!