معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: ایرایران در رتبه ۷۲ کارآفرینی در جهانان در مقوله کارآفرینی در بین ۱۳۷ کشور جهان، رتبه ۷۲ و در کشورهای منطقه رتبه ۱۱ را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، سلیمان پاک‌سرشت، مهارت‌آموزی را یکی از جدی‌ترین نیازهای کشور عنوان کرد و گفت: آنچه امروز به آن نیاز داریم، تقویت اکوسیستم کارآفرینی در کشور است و کارآفرینی باید در قالب یک علم آموزش داده شود.

وی ادامه داد: متأسفانه اکوسیستم کارآفرینی در کشور به گونه‌ای هدایت می‌شود که کارآفرینان از چرخه تولید حذف می‌شوند و این مشکل باید با تقویت مهارت‌آموزی و اصلاح سیاست‌های بالادستی رفع شود.

پاک‌سرشت با بیان اینکه کارآفرینی، محصول آموزش است، افزود: در سیاست گذاری‌های کشورهای مختلف جهان، توسعه کارآفرینی به عنوان مساله راهبردی در حال انجام است و در وضعیت فعلی اقتصادی، کشورهای کارآفرین می‌توانند با ایجاد کسب و کار پایدار به عنوان ابزاری برای دگرگونی اقتصاد کشورها محسوب شوند.

    


حق مسکن ۱۰۰هزار تومانی پول اسباب‌کشی هم نیست

یک مقام مسئول کارگری می‌گوید: امروز در قبال یک میلیون تومان اجاره مسکن، حق مسکن ۱۰۰هزار تومانی کارگران رقم قابل توجه و معناداری نیست. کمک هزینه مسکن کارگران باید حداقل ۵۰درصد هزینه اجاره‌بها را تأمین کند تا بتواند در معیشت کارگر اثرگذار باشد.

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری اولین جلسه دستمزد سال ۹۸ کارگران، اظهار کرد: نمایندگان کارگری قبلاً این مساله را مورد تاکید قرار داده بودند که پیش از ورود به مبحث مزد ۹۸ تکلیف ترمیم مزد سال ۹۷ کارگران باید روشن شود چرا که با وجود نوساناتی که در بازارهای داخلی پیش آمد، حقوق کارگران ثابت ماند و کارگران صدمات و مشکلات بسیاری را متحمل شدند.

وی ادامه داد: کارگران از سال‌های دور مطالبه‌ای دارند و عقب‌افتادگی مزد کارگران سال‌های سال است که جبران نشده و موجب شده تا امروز با فاصله بین حداقل دستمزد و خط فقر مواجه شویم.

دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: آخرین رقمی که برای محاسبه خط فقر اعلام شد حدود سه میلیون و ۷۵۰هزار تومان بود که اگر منطقی بخواهیم محاسبه کنیم فاصله‌اش با رقم یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی حداقل مزد کارگران رقمی در حدود دو میلیون و ۵۵۰هزار تومان می‌شود که این عدد همان فاصله بین خط معیشت و حداقل مزد کارگران است.

ابوی گفت: پیشنهاد ما این است که عقب‌افتادگی مزدی کارگران را ظرف مدت پنج سال جبران کنیم به این نحو که در کنار افزایش دستمزد که همه ساله در شورای عالی کار اتفاق می‌افتد، درصدی هم به مزد اضافه کنیم تا فاصله بین سبد معیشت و حداقل مزد کارگران کمتر شود.

وی درعین‌حال درباره افزایش ۶۰هزار تومانی حق مسکن کارگران، گفت: متأسفانه هنگام اعلام پرداخت عیدی یا درصد افزایش حقوق و مواردی همچون افزایش حق مسکن کارگران یک بار روانی منفی در جامعه به وجود می‌آید و در مورد حق مسکن کارگران هم این تصور ایجاد شده که حق مسکن ۶۰درصد افزایش یافته در حالی که حق مسکن ۴۰هزار تومان بوده که به ۱۰۰هزار تومان رسیده و امروز ۱۰۰هزار تومان پول اسباب‌کشی هم نمی‌شود.

    


کارگر بازداشتی هفت‌تپه به مرخصی استعلاجی آمد

علی نجاتی، از اعضای سندیکای نیشکر هفت‌تپه که پیش از این بازداشت شده بود، برای مداوا به مرخصی استعلاجی آمد.

به گزارش ایلنا، پیش از این وکیل نجاتی از بیماری‌های جسمی او خبر داده بود.

این کارگر بازنشسته بعد از تجمعات کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شد. البته دادستان شوش هر نوع ارتباط بین این دستگیری و اعتراضات کارگران را رد کرد.