نماینده دوره نهم مجلس گفت: سه‌جانبه‌گرایی حق کارگران و بازنشستگان است و تنها راهکار رسیدن به این حق، اصلاح ساختار تامین اجتماعی است. اکنون که طرح اصلاح ساختار تامین اجتماعی در مجلس مطرح است، کارگران باید رایزنی خود را با نمایندگانی که حامی واقعی کارگران هستند افزایش دهند تا بتوانند این مصوبه را از مجلس بگیرند.

به گزارش ایلنا، محسن علیمردانی با تاکید بر اینکه هر جا کارگران و بازنشستگان ورود کرده‌اند، مشکلات تامین اجتماعی کاهش یافته، گفت: اگر تامین اجتماعی امروز مشکلات و چالش‌های بسیاری دارد به دلیل آن است که کارگران و بازنشستگان در زمینه این مشکلات ورود نکرده‌اند.

نماینده زنجان در مجلس نهم گفت: متاسفانه این اشکال وجود دارد که بسیاری از تصمیمات نامناسب برای تامین اجتماعی به دلیل تفکرات سیاسی بوده و اگر نگاه بیشتر نمایندگان مجلس، صنفی و با رویکرد حمایت از کارگران و بازنشستگان بود، اکنون وضعیت تامین اجتماعی بهتر از این بود. وی با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از نمایندگان مجلس و مسئولان نمی‌دانند سازمان تامین اجتماعی بیت‌المال نیست بلکه حق‌الناس است، گفت: این به دلیل اعتماد کارگران و بازنشستگان به کسانی است که دغدغه کارگران و بازنشستگان را ندارند. علیمردانی، منفعت‌طلبی را مشکل امروز تامین اجتماعی دانسته و بیشترین عامل بی‌اعتمادی مردم به مسئولان را افزایش فساد در میان آنها دانسته و گفت: کارگران و بازنشستگان که اقشار آسیب‌پذیر جامعه را تشکیل می‌دهند و درآمدهای ناچیزی دارند، وقتی رقم‌های کلان سوءاستفاده و اختلاس به گوش‌شان می‌رسد، دچار یاس و ناامیدی می‌شوند.

عضو هیات تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی با ابراز تاسف از اینکه بخش‌های بسیاری از تامین اجتماعی به حیات خلوت سیاسیون تبدیل شده، گفت: متاسفانه بخش‌های اقتصادی تامین اجتماعی از تعرض مصون نمانده که یکی از آنها شرکت‌های شستاست؛ به نوعی که بارها آقازاده‌ها از هیات مدیره‌های شستا سردرآورده‌اند و افراد سفارش شده بدون داشتن تخصص، حکم مدیریتی گرفته‌اند که این روال باید اصلاح شود. وی با انتقاد از اینکه عده‌ای به دنبال جداکردن شستا از بدنه تامین اجتماعی هستند، گفت: این همه اعتراض کردیم، فریاد زدیم و در تفحص‌ها از رانت و فساد خبر دادیم اما با کمال تاسف سازمان روزبه‌روز دچار عقب‌افتادگی و بحران می‌شود. علیمردانی با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم تا سازمان تامین اجتماعی سرپا بماند، گفت: آنچه سازمان تامین اجتماعی بیش از همه نیاز دارد، شفاف‌سازی است و کارگران و بازنشستگان به عنوان صاحبان اصلی تامین اجتماعی باید در جریان مسائل این سازمان قرار بگیرند.

نماینده ادوار مجلس از بدهی کلان دولت به سازمان ابراز تاسف کرد و گفت: دولت بهره مرکب را بهانه کرده و می‌خواهد بخش قابل توجهی از بدهی خودش را به تامین اجتماعی نپردازد. اما بهره مرکب به نفع دولت است زیرا براساس قانون تامین اجتماعی، طلب سازمان باید به‌روزرسانی شود که در این صورت مبلغ بدهی دولت به سازمان بسیار بیشتر از ۲۰۰هزار میلیارد تومان خواهد شد. علیمردانی با ابراز تاسف از اینکه امروز به جای ۹درصد، ۱۴درصد حق بیمه‌های کارگران برای درمان تامین اجتماعی هزینه می‌شود، گفت: افزایش هزینه درمان فاجعه است و بدتر این است که برای طرح تحول سلامت هم از جیب کارگران هزینه می‌کنیم.

نماینده دوره نهم مجلس بهترین زمان برای اصلاح ساختار و سه‌جانبه‌گرایی را همین ماه‌های پایانی مجلس دهم دانست و گفت: اکنون انتخابات نزدیک است و نمایندگان به رای کارگران و بازنشستگان نیاز دارند و کارگران نیز می‌توانند مدعیان واقعی حمایت از کارگر را شناسایی کنند.